احیای دریاچه ارومیه پلی به سوی توسعه و رونق گردشگری/ افزایش ۲٫۹۳ میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه
احیای دریاچه ارومیه پلی به سوی توسعه و رونق گردشگری/ افزایش ۲٫۹۳ میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه
مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: احیای مجدد و بازگشت زندگی به این دریاچه موجب شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی شده و به عبارتی احیای دریاچه ارومیه پلی به سوی توسعه و رونق گردشگری در استان است.

به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص موضوع رونق گردشگری حاشیه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: در عصر حاضر صنعت گردشگری به عنوان راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار و رونق اقتصادی اهمیت بسیار بالایی داشته و بیشتر از صنایع دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسیدن به یک توسعه پایدار و رونق اقتصادی بدون توجه به مدیریت محیط زیست اهمیتی ندارد، افزود: یکی از مباحث صنعت گردشگری، توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌‌های طبیعی مناطق است که در این خصوص آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: یکی از این ظرفیت‌ها وجود دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه شور ایران در منطقه شمال‌غرب کشور است که به عنوان زیست کره نیز ثبت شده و دارای اهمیت‌های فراوانی بوده و هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

وی بیان کرد: هر چند در سال‌های گذشته این دریاچه دچار بحران شده بود، اما احیاء مجدد و بازگشت زندگی به این دریاچه موجب شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی شده و به عبارتی دیگر احیاء دریاچه ارومیه پلی به سوی توسعه و رونق گردشگری در استان است.

ساعی با بیان اینکه با توجه به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریاچه که زمانی دارای رونق بودند که احیاء دریاچه ارومیه رونق دوباره‌ای به بخش درآمدزایی جوامع محلی در کنار توسعه گردشگری خواهد بخشید، خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته به دلیل افزایش تراز دریاچه با توجه به برنامه‌ریزی ستاد احیاء دریاچه ارومیه برای رهاسازی آب از سدها در زمان مناسب، شاهد بازگشت پرندگان مهاجر و حضور گردشگران مختلف در کنار دریاچه هستیم که شور، نشاط و امید را در جامعه ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: تحقق احیاء فنی دریاچه علاوه بر حضور دوباره پرندگان مهاجر در تالاب‌های نگین فیروزه‌ای ایران به نوعی امید و نشاط مضاعفی در جامعه به وجود آورده است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیاء دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بر اساس آمار تراز دریاچه در ۲۷ خرداد‌ماه ۱۲۷۱٫۸۵ بوده که این میزان به نسبت مشابه سال گذشته یک متر و ۴ سانتی‌متر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه در ۲۷ خرداد ۳۲۰۱٫۵۰ کیلومتر مربع  بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۸۴۴ کیلومتر مربع وسعت یافته همچنین میزان آب موجود در دریاچه به ۵٫۰۹ میلیارد متر مکعب رسیده که این میزان نیز نسبت به مشابه سال گذشته ۲٫۹۳ میلیارد متر مکعب و نسبت به ابتدای مهر ماه سال ۹۷ به میزان ۴٫۰۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.