احیای دریاچه ارومیه فقط با تزریق آب شیرین اتفاق نمی‌افتد/ ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در راه دریاچه ارومیه
احیای دریاچه ارومیه فقط با تزریق آب شیرین اتفاق نمی‌افتد/ ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در راه دریاچه ارومیه

[ad_1] معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه تنها با ریختن آب شیرین به آن اتفاق نخواهد افتاد و باید در میان‌مدت و بلندمدت از روش‌های مطمئن دیگر و با لحاظ تمام ابعاد علمی و عملی استفاده شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، جواد رحمتی ظهر امروز در نشست شورای منطقه‌ای […]

[ad_1]


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه تنها با ریختن آب شیرین به آن اتفاق نخواهد افتاد و باید در میان‌مدت و بلندمدت از روش‌های مطمئن دیگر و با لحاظ تمام ابعاد علمی و عملی استفاده شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، جواد رحمتی ظهر امروز در نشست شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه  درخصوص گزارش‌های ارائه‌شده، اظهار کرد: کارهای انجام شده در این حوزه برای تثبیت وضعیت و بازگشت زندگی مجدد به دریاچه ارومیه بود که موجب شد در سال آبی ۹۸-۹۹، میزان آب دریاچه از ۵ میلیارد مترمکعب بگذرد، ولی به‌خاطر تشدید خشکسالی و عدم تکمیل پروژه‌های سازه‌ای امروز میزان آب دریاچه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

جواد رحمتی افزود: برای انتقال آب به پیکره دریاچه، ۶۳۰ میلیون مترمکعب از سد کانی‌سیب از طریق تونل زاب و حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، ارومیه و شهرهای دیگر پیش‌بینی شده بود که متاسفانه این پروژه‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده، اما امیدواریم با تکمیل بخشی از آنها در سال جاری ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه سرازیر شود.

وی به اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای نظیر تثبیت خاک، تغییر الگوی کشت، بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه کارهای انجام‌شده در این زمینه موثر بوده، اما ادامه روند فعلی در درازمدت امکان‌پذیر نیست و لازم است یک بازنگری فنی و علمی در طرح‌های احیای دریاچه اتفاق بیفتد.

رحمتی خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه تنها با ریختن آب شیرین به آن اتفاق نخواهد افتاد و باید در میان‌مدت و بلندمدت از روش‌های مطمئن دیگر و با لحاظ تمام ابعاد علمی و عملی استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: انجام عملیات غیرسازه‌ای مانند طرح‌های تثبیت خاک و استفاده اقتصادی از اراضی رهاشده به‌صورت کشت محصولات مقاوم به کم‌آبی می‌تواند از طریق جوامع محلی انجام شده و از طریق عملیات قرق و نگهداری، از افزایش کانون‌های مستعد تولید گردوغبار در حاشیه دریاچه جلوگیری کند.

وی با اشاره به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست درباره افزایش سطوح تثبیت‌شده از طریق قرق و گشت گونه‌های مقام و همچنین نصب بادشکن‌های غیرزنده در بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی پیرامون دریاچه، اظهار داشت: لازم است در کنار کارهای سازه‌ای این نوع اقدامات، ترویج و بخش مهمی از اعتبارات به این موضوع اختصاص یابد.

انتهای پیام/
 


[ad_2]