آل‌هاشم: نباید در کارهای فرهنگی دچار روزمرگی و کارهای نامتعارف شویم
آل‌هاشم: نباید در کارهای فرهنگی دچار روزمرگی و کارهای نامتعارف شویم

[ad_1] نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، گفت: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد […]

[ad_1]


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، گفت: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در مراسم آغاز بکار رویداد استانی «تبلیغ جریان ساز و تحقق جهاد تبیین» که در آستانه یکم تیر سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: ۴۱ سال از تاسیس این نهاد به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل (ره) می گذرد، نهادی که با تعدد ماموریت های مهم دینی و فرهنگی روبروست.

وی با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، اضافه کرد: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد چون علم و هنر دو بال رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و از هم دوشی این دو مولفه جامعه منافع بسیاری خواهد برد.

امام جمعه تبریز هدفمندی، شور و شوق برای نجات انسان ها، توجه به عوامل موثر در جهت گیری و سلوک دینی را بخشی از شئون مقام تبلیغ برشمرد و خاطر نشان شد: برخی گمان می کنند پیامبران برای سعادت همه انسان ها آمده اند اما بر اساس مفاهیم قرآنی پیامبران آمده اند تا با بسترسازی شرایط لازم از سوی آنها، انسان ها حقیقت جهان را بپذیرند و مقدمه چینی برای انتخاب آزادانه هدف افعال و اعمال تبلیغی پیامبران در قرآن کریم عنوان شده و انبیاء حقایق را به مردم عرضه می کنند و این مردم هستند که با انتخاب خود به سراغ هلاکت یا حیات می روند اما مهم این است که این انتخاب از سر آزادی و آزادگی باشد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان مبلغان باید همانند پیامبران برای نجات انسان ها ولع داشته باشیم و به سمت اموری برویم که در سعادت انسان ها اثرگذار باشد و بر این اساس پس از معرفت افزایی جامعه باید به عامل عاطفی و انگیزشی در امور تبلیغی توجه کرده و زمینه توجه به اصول معرفتی را فراهم آوریم.

آل‌هاشم ادامه داد: در این میان اثرگذاری تبلیغ در قالب های مختلف خود مرهون ویژگی‌هایی از جمله تلاش تخصصی برای درک جامعه متناسب با دین و تحقیق تخصصی برای فهم کامل مخاطب است و هر مبلغ باید ابتدا تلاشی تخصصی برای درک معارف دین و شناخت مسایل داشته و سپس ظرفیت ها، میل ها و آسیب ها را بشناسد چون قرار است پس از مهندس افکار، طبیبی قهار در این زمینه باشد و در غیر اینصورت گفت و گوی مبلغ و مخاطب آن هم در شرایط پر هیاهوی امروزی اتفاق نخواهد افتاد و به جریانی یک طرفه و بی اثر تبدیل خواهد شد.

وی کم گویی و سخنان کوتاه، موجز و مفید را از مهمترین نکات کاربردی برای اثرگذاری تبلیغ عنوان کرد و گفت: جمع آوری تخصصی محتوا، انگیزه سازی مناسب ابتدایی و فرآیندی، تحریک احساسات، لحاظ عقلانیت، نظام مندی محتوا، توجه به بحران های انسان امروز، زبان و شیوه بیان موثر، تبلیغ چهره به چهره و مجازی، استفاده از زبان هنر، لزوم توجه به اثرگذاری بر مخاطب و استفاده از شیوه های نوین تبلیغ و مطالعه مستمر و روزآمد بودن از دیگر الزامات یک مبلغ در شرایط کنونی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: خوشبختانه اکنون یک هم افزایی و البته نوآوری در بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان به وجود آمده و این امر می تواند زمینه ساز انجام اقدامات قابل توجه و مهم در این بخش باشد و ارگان‌هایی همچون مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز می توانند با قرار دادن ظرفیت ها و امکانات موجود خود در اختیار نهادهای فرهنگی تسهیل گیر انجام این اقدامات باشند.

در پایان این مراسم از حجت الاسلام حسین قدوسی و حجت الاسلام شیخ جواد باقری بنابی به واسطه یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تبلیغ دینی و نیز محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی به واسطه حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه های فرهنگی و دینی تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶


[ad_2]