آل‌هاشم: منیت فردی، گروهی و جناحی را کنار بگذاریم/ غرب و نگاه ابزاری به مقوله حقوق بشر
آل‌هاشم: منیت فردی، گروهی و جناحی را کنار بگذاریم/ غرب و نگاه ابزاری به مقوله حقوق بشر
امام جمعه تبریز با بیان اینکه دشمن حتی از یک مساله فوتبال هم برای ایجاد تفرقه نمی‌گذرند؛ گفت: دعوت به وحدت لوازمی دارد که از جمله منیت فردی و گروهی و جناحی را کنار بگذاریم، منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش قلم پرس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز یک نشست اضطراری برگزار کرد و زود  قطعنامه ضدایرانی به رای گذاشته و تصویب کرد؛ تصویب این قطعنامه به معنای موافقت شورا با تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب درباره ادعاها در خصوص نقض حقوق بشر توسط ایران در اغتشاشات است.

وی ادامه داد: این قطعنامه با ۲۵ رای موافق به تصویب رسید و در این نشست در ظاهر آلمان در راس کار بود ولی در اصل غرب و دشمنان ایران تلاش دارند یک ائتلاف علیه ایران تشکیل دهد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه این یک طرح کلانی است که رهبر عزیزتر جان فرموده‌اند که جنگ ترکیبی علیه ایران شکل گرفته است، افزود: این تحرکات و شیطنت‌های کشورهای غربی در عرصه بین‌الملل یک بعد از این جنگ ترکیبی است.

وی با بیان اینکه آلمان هیچ وقت نمی‌تواند از حقوق بشر حرف بزند، توضیح داد: ارسال سلاح شیمیایی به بعثی‌ها که منجر به شهادت ۱۳ هزار رزمنده، زنان و کودکان از مردم ایران شد و الان هم آثار آن در صد هزار مجروح و جانباز شیمیایی در کردستان و سردشت برای ملت ایران مشهود است.

نماینده ولی‌فقیه در استان متذکر شد: وحدت نیاز اصلی ما در این روزهاست البته وحدت با محوریت رهبر انقلاب است؛ وقتی دشمن تفرقه و تجزیه را محور کینه‌توزی خود قرار داده است باید در موضع وحدت و همدلی خود بایستیم.

منیت فردی، گروهی و جناحی را کنار بگذاریم

وی با بیان اینکه دشمن حتی از یک مساله فوتبال هم برای ایجاد تفرقه نمی‌گذرند؛ گفت: دعوت به وحدت لوازمی دارد که از جمله منیت فردی و گروهی و جناحی را کنار بگذاریم، منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

امام جمعه تبریز گفت: حوادث و ابتلاها باید به رشد فرهنگ سیاسی مردم منجر شود و این وظیفه نخبگان و علماست که البته رشد عقلانیت در بین اقشار مردم عامل اصلی ناکامی غرب در جنگ احزاب اخیر بود و باید در کنار این کارها به جهاد تبیین هم توجه کنیم.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها و در مقاطع مختلف جهاد تبیین را مورد تاکید قرار داده‌اند.

امروز جهان محو تجلای بسیج است

خطیب جمعه تبریز با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج گفت: بسیج اهل گمنامی و بی‌نشانی و مظهر عظمت ملت و نیروی کارآمد درونی کشور است. امروز جهان محو تجلای بسیج است و هر جا سخن از همت والای بسیج است، با خامنه‌ای باش که فرزند خمینی است.

وی خاطرنشان کرد: بسیج در طول حیات خود نشان داد که مرتفع‌کننده بسیج مثل پیشران عمل کرده و روش می‌سازد و مدل تولید می‌کند. در حوادث و اتفاقات مختلف مدلسازی بسیج را همه مشاهده کردید. 

امام جمعه تبریز با اشاره بر اینکه بسیج در دفاع مقدس ترکیب از ایمان و تخصص و ترکیبی از بصیرت و ایستادگی را نشان داد، اضافه کرد: در حوادث طبیعی ترکیبی از عشق به مردم را به نمایش گذاشت. در دوران کرونا بسیج ترکیبی از گذشتگی و مردم یاری و مردم نوازی بود.

وی گفت: بسیج مربوط به یک قشر خاص نیست و هر کسی دل به آرمان‌های بسیج داده است بسیجی است.

آل‌هاشم خطاب به مسوولان بسیج و بسیجیان گفت: بسیج مولود مسجد بوده و باید مساجد را مرکز فعالیت خود قرار دهند.

ضرورت رسیدگی مدیران راه آهن به مشکلات دانشجویان شهید مدنی آذربایجان 

نماینده ولی فقیه در استان  با درخواست از مدیرکل راه‌آهن استان مبنی بر رسیدگی به مشکلات رفت و آمد دانشجویان دانشگاه شهید مدنی گفت: واگن‌ کم است و یک واگن اضافه کنید.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه از مصادیق تقوا، تقوای چشم است، گفت: برای رسیدن به تقوا باید از تقوای چشم عبور کنیم.

تشکر امام جمعه از بازاریان تبریز به خاطر عدم همراهی با دشمنان

وی با تشکر از بازاریان تبریز، گفت: شما بازاریان تبریز در پیروزی انقلاب نقش بزرگی داشت الان هم همت، تدین و انقلابی بودن شما اجازه نداد تا دشمنان از شما سواستفاده کنند.

امام جمعه تبریز به تهدید برخی از افراد برای بستن مغازه‌ها و عمل به اعتصاب اشاره کرد و گفت: دشمن در کار است و می‌خواهد بازار را ببندد ولی بازار محل  امرار و معاش است و با همه این تهدیدات بازاریان مغازه‌ها را نبستند.

حضرت زینب(س) حسین دوم در پوشش زن بود

نماینده ولی‌فقیه در استان با تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت زینب(س) گفت: او حسین دوم در پوشش زن بود و این بهترین تعبیر در وصف ایشان است.

وی ادامه داد: موضع‌گیری و حرکات حضرت زینب(س) بر اساس تکلیف الهی بود و علت عظمت وجودی و انسانی ایشان هم به این خاطر بود و نمی‌توان تنها گفت که چون او دختر علی(ع) بود یا خواهر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود و عظمت دارد، هرگز به خاطر نسبت این عظمت خلق نمی‌شود.

خطیب جمعه تبریز با بیان اینکه کار حضرت زینب(س) و تصمیمات و نوع حرکات او به ایشان عظمت بخشید و هرکسی چنین کاری انجام دهد ولو دختر علی(ع) هم نباشد باز عظمت پیدا می‌کند، افزود: درست است که صبیه امیرالمومنین(ع) بودن بی‌تاثیر نیست، اما تصمیمات حضرت زینب(س) بود که پیروز خون بر شمشیر شد وگرنه اگر منش حضرت زینب (س) نبود واقعه کربلا در کربلا می‌ماند.

وی تاکید کرد: نقش‌آفرینی حضرت زینب (س) حاکی از آن بود که زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه در متن تاریخ بودند.

آل‌هاشم به خطبه‌های حضرت زینب (س) که تجلی عظیم از وضع جامعه اشاره کرد و گفت: خطبه‌های فراموش نشدنی مرضیه زهرا(س)  یک سخنرانی معمولی نبود بلکه با زیباترین مفاهیم و کلام و آن هم در آن شرایط جامعه گفته شده است. او همچون خورشید با عظمتی بود که طلوع کرد و همانند پدر با فصاحت و بلاغت و بلندی مضمون و معنا صحبت می‌کرد.

حماسه زینب کبری (س) مکمل حماسه عاشورا بود 

وی خاطرنشان کرد: در آن خطبه‌ها، حضرت زینب (س) خطاب به جماعت گفت که ای کسانی که با بی‌بصیرتی و نشناختن فضا و عدم تشخیص حق از باطل از کار و گذشته همه چیز را نابود کردید، در فتنه حق را تشخیص ندادید و در نتیجه دیدیم که چگونه جگرگوشه پیامبر اکرم(ص) سر بریده شد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: حماسه زینب کبری (س) مکمل حماسه عاشورا بود و کربلا بدون زینب نمی‌ماند.

وی گفت: چه روز زیبایی به نام پرستاران انتخاب شده است؛ در زمان جنگ، کرونا و همه بحران‌ها دیدید که پرستاران چه کار با عظمتی کردند و چقدر شهید دادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خطاب به مسوولان وزارت بهداشت و درمان گفت: تلاش کنید تا ضمن حفظ کرامت پرستاری به مشکلات پرستاری رسیدگی کنید وگرنه با سالی یکبار شاخه گل به دست پرستار دادن کاری از پیش نمی‌برد. 

وی به اعلام مناسبت‌های هفته اشاره کرد و گفت: سالگرد شهادت دکتر فخیمی شهید هسته‌ای و فخیم‌زاده شهید مدافع امنیت را پیش‌رو داریم.

امام جمعه ادامه داد: سالگرد آیت‌الله مدرس را گرامی می‌داریم، او بعد از تحمل ۹ ماه تبعید در کاشمر به شهادت رسید؛ شناخت نفوذی‌عای دشمن، ساده‌زیستی، زندکی با مردم و شهادت‌طلبی از روحیات او بود که نمایندگان باید از او الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه دو کار نظارتی مجلس او را از سایر مجالس متفاوت ساخته است، توضیح داد: باعث تمایز نظارت میدانی ریاست مجلس و نواب رئیس و روسای کمیسیون‌های تخصصی و انجام ده‌ها نظارت میدانی و اختصاص یک روز از جلسات علنی هر هفته با عنوان سه‌شنبه‌های نظارتی و احیای مواد نظارتی از جمله انجام تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ و ارجاع پرونده به قوه‌قضاییه از جمله کارهای مجلس فعلی است.

نماینده ولی فقیه در استان هفت آذر روز، نیروی دریایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این نیرو در دوران دفاع مقدس و در نبرد نابرابر توانست طومار نیروی دریایی عراق را تا پایان جنگ پیچید. امروز نیروی دریایی به یک نیروی راهبردی تبدیل شده است و یک نیروی بین‌المللی است و سخن برای گفتن دارد.

آل‌هاشم در ادامه از همه مدیران حاضر در برگزاری میزهای خدمت در سراسر استان در نمازهای جمعه تشکر کرد.

پایان پیام/