آل‌هاشم: قره‌باغی در عرصه موسیقی کشور انقلاب کرد
آل‌هاشم: قره‌باغی در عرصه موسیقی کشور انقلاب کرد
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اسفندیار قره باغی ملقب به صدای انقلاب آهنگساز و موسیقیدان ایرانی امروز در تبریز برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد اسفندیار قره باغی ملقب به صدای انقلاب آهنگساز و موسیقیدان صاحب نام موسیقی ایرانی با حضور اساتید و علاقه‌مندان عرصه موسیقی و مردم تبریز برگزار شد.

امروز بعد از اقامه نماز جمعه تبریز و بعد از اقامه نماز توسط  حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم بر پیکر اسفندیار قره باغی ملقب به صدای انقلاب توسط مردم تبریز از مصلای امام خمینی(ره) تبریز تا میدان ساعت  تشییع و به وادی رحمت  انتقال و قطعه هنرمندان تبریز آرام گرفت.

آل‌هاشم: اسفندیار قره‌باغی در عرصه موسیقی کشور انقلاب کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم  امام جمعه تبریز در این مراسم با اظهار کرد: جامعه هنری و هنردوست ایران اسفندیار قره باغی صدای ماندگار انقلاب و بزرگمردی از تبار فرهنگ و هنر را برای همیشه از دست داد؛ این استاد همان صدایی که با ترانه و آهنگ حماسی “آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو “ در جان همه آزادی‌خواهان و استکبارستیزان وطن پرست نشست و ماندگار شد.

وی ادامه داد: قره باغی نامی بزرگ و جریان‌ساز در عرصه هنر و انقلاب بود که با طنین پرشکوه در وادی انقلاب و در مهم‌ترین و عظیم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر کشور نقشی بی‌بدیل داشته است.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: استاد قره باغی چهره شاخص موسیقی کشور، رهبری گروه کر تالار وحدت، رهبری کر صدا و سیما، ریاست مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی ، ریاست کمیته آواز کلاسیک موسیقی، نائب رئیس کانون هنرمندان ایران را برعهده داشت و خوانندگان و موسیقی‌دانان زیادی را تربیت کردند.

وی افزود: نام زنده یاد اسفندیار قره‌باغی یقینا در کنار نام بزرگان برای همیشه در تارک سپیده فرهنگ پربار موسیقایی این سرزمین خواهد درخشید.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه فقدان این چهره بی‌بدیل و افتخار خطه آذربایجان و خاک پرگوهر ایران اسلامی به جامعه فرهنگ و ادب کشور و رهبر عزیزتر از جانمان و همه دوستداران موسیقی تسلیت عرض می‌کنم، افزود: برای روح بزرگ آن حنجره انقلاب علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم.

سرگذشت خواننده ۹۰۰ سرود برای انقلاب

مرحوم قره باغی، متولد اول بهمن ماه سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر تبریز است و پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد.

وی در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ شمسی فارغ التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

مرحوم قره‌باغی اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول شد و ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران، پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده دار شد.

وی ضمن اینکه گروه های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه اندازی کرد و در گروه کُر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی خانم «اِولین باغچه بان» فعالیت چشمگیری داشت.

آشنائی او با سازهای ترومپت به عنوان ساز تخصّصی و ویلن و پیانو و تدریس این سازها و کوک پیانو نیز باعث تمایز این هنرمند از سایرین شد.

استاد قره باغی در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما با واحد موسیقی این سازمان همکاری کرد و در زمینه سرودسازی به ویژه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و از جمله اساتید تاثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب بود.

اسفندیار قره‌باغی،  بیش از  ۹۰۰ سرود را برای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کشورش ساخته و یا خواند.

انتهای پیام/