آغاز صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق ، پاکستان و افغانستان
آغاز صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق ، پاکستان و افغانستان

[ad_1] رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: بخشی از خریدهای صورت گرفته ذخیره استراتژیک بوده و حفظ آن ضروری است و بخشی از آن صادر می‌شود که در حال حاضر مازاد محصولات مرغ و تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.   به گزارش قلم پرس،از بناب،  اکبر فتحی ظهر امروز […]

[ad_1]


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: بخشی از خریدهای صورت گرفته ذخیره استراتژیک بوده و حفظ آن ضروری است و بخشی از آن صادر می‌شود که در حال حاضر مازاد محصولات مرغ و تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

  به گزارش قلم پرس،از بناب،  اکبر فتحی ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی باقری بنابی امام جمعه شهرستان بناب اظهار کرد: میزان بارندگی‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سنوات گذشته در دراز مدت پایین است و پراکنش بارندگی امسال نیز مناسب نبوده و بارندگی‌ها در زمان مناسب اتفاق نیفتاده است، بنابراین در دیمزارها همان مشکلات گذشته حاکم است.

وی افزود: در حال حاضر آنچه که در واحدهای مرغداری و دامداری بیشتر مورد پرسش است، طرح جدید دولت تحت عنوان اصلاح نظام یارانه‌ای است. طبیعتاً در گذشته نهاده‌های مورد نیاز این واحدها با ارز ترجیحی تامین می‌شد که اکنون با ارز نیمایی تامین می‌گردد و این امر باعث می‌شود سرمایه در گردش مورد نیاز این واحدها به شدت افزایش یابد.

فتحی ادامه داد: اگر در گذشته با ۲ میلیون تومان نهاده مورد نیاز خود را  تامین می کردند امروز همان میزان نهاده را با ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان تامین می‌کنند. بر این اساس فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا از طریق بانک کشاورزی یکسری تسهیلات سرمایه در گردش با سهل‌ترین شرایط به دامداران و مرغداران تخصیص داده شود.

وی یادآور شد: اما واقعیت این است که این میزان ۵۰ درصد سرمایه در گردش مورد نیاز را پوشش می‌دهد نه تمام آن را و علت این امر نیز این است که این واحدها از صفر شروع به کار نمی‌کنند و از گذشته میزانی از سرمایه در گردش را در اختیار داشته‌اند. نهاده نیز هم اکنون به صورت ارز نیمایی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و قابل خریداری است.

فتحی ادامه داد: اگر در گذشته نهاده‌های خریداری شده در طی یک تا یک ماه و نیم فرستاده می‌شد اکنون با ارز نیمایی و واریز هزینه، حمل نهاده در عرض دو روز اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: وقوع اتفاقاتی مانند کاهش مصرف محصولات تولیدی پس از اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای تا حدودی پیش‌بینی شده بود و در مورد محصول مرغ نیز اتفاق افتاد که البته با گذر زمان میزان مصرف در حال بازگشت به میزان سابق می‌باشد. در دو ماه اول این افت پیش‌بینی شده بود و آمادگی لازم برای خرید محصول مازاد فراهم شده بود و در حال حاضر نیز  مازاد هر محصولی اعم از مرغ، تخم مرغ و شیر و … به قیمت بازار توسط شرکت‌های پشتیبان از جمله شرکت پشتیبانی امور دام یا شرکت تعاونی روستایی خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع سازمان جهاد کشاورزی متعهد به خرید محصول مازادی است که در دست تولیدکننده باقیمانده است و حتی در مواردی مکلف به پیش خرید است. برای مثال اگر امروز واحدی جوجه‌ریزی می‌نماید اما احتمال می رود در آینده محصول نهایی بازار فروش نداشته باشد با وی قرارداد پیش خرید به قیمت روز منعقد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: بخشی از خریدهای صورت گرفته ذخیره استراتژیک بوده و حفظ آن ضروری است و بخشی از آن صادر می‌شود که در حال حاضر مازاد محصولات مرغ و تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

 فتحی متذکر شد: مشکلی که در عرصه صادرات شاید قابل پیش‌بینی باشد عدم رقابت‌پذیری محصولات است. در گذشته تولیدکنندگان از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کردند و به دلیل پایین‌تر بودن قیمت تمام شده، توان رقابت با محصولات خارجی را داشتند که در حال حاضر این مزیت از بین رفته است. در راستای حل این مسأله نیز مقرر گردیده دولت مشوق‌های صادراتی برای این امر لحاظ نماید. یعنی از محل آزادسازی نرخ ارز، مشوق‌های صادراتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده و پس از فراهم شدن سازوکارهای آن پرداخت خواهد شد.

   گفتنی است، مهندس فتحی و هیأت همراه پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقا شیخ مصطفی باقری‌بنابی امام جمعه محترم شهرستان، در دیدار مردمی با جماعت حاضر در مصلی شهر بناب به مشکلات آنان رسیدگی نمود.

انتهای پیام/س


[ad_2]