کمبود فضای آموزشی، چالش اصلی آموزش وپرورش آذربایجان شرقی
کمبود فضای آموزشی، چالش اصلی آموزش وپرورش آذربایجان شرقی
مدیرکل آموزش و پروش آذربایجان شرقی گفت:«دریافت هرگونه وجه اجباری از خانواده‌ها ممنوع است و مشارکت مالی در مدارس باید کاملاً داوطلبانه باشد.»

مدیرکل آموزش و پروش آذربایجان شرقی گفت:«دریافت هرگونه وجه اجباری از خانواده‌ها ممنوع است و مشارکت مالی در مدارس باید کاملاً داوطلبانه باشد.»

به گزارش پایگاه خبری قلم پرس اسفندیار صادقی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته معلم،  با تأکید بر نقش رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی اظهار کرد: اصحاب رسانه راهنمای مدیران در شناسایی مسائل و تراز مهمی برای سنجش عملکرد دستگاه‌ها هستند؛ به همین دلیل، ارتباط نزدیک میان دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها یک ضرورت مدیریتی است.

وی افزود: بهترین قاضی برای عملکرد ما، مردم و افکار عمومی هستند که در این راستا هر اندازه به نظرات و خواسته‌های مردم توجه کنیم، رضایتمندی افزایش می‌یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با گرامیداشت یاد و نام استاد شهید مطهری، هفته معلم را فرصتی مغتنم برای تکریم جایگاه علم و اندیشه دانست و گفت: هفته معلم تنها متعلق به فرهنگیان نیست، بلکه به همه جامعه تعلق دارد، چرا که آموزش و پرورش نقش بنیادینی در ساخت آینده کشور ایفا می‌کند و در همین راستا امیدواریم روزی فرا برسد که شأن و منزلت معلمان در جامعه به جایگاه شایسته خود برسد و تکریم آن‌ها به‌عنوان یک ارزش اجتماعی نهادینه شود.

اسفندیار صادقی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در هفته معلم استان گفت: ستاد بزرگداشت هفته معلم با مشارکت مناطق و نواحی آموزش و پرورش تشکیل شده و شیوه‌نامه‌های اجرایی نیز به نواحی ابلاغ شده‌اند.

وی افزود:در فرآیند ارزیابی معلمان نمونه مدارس دولتی، ۱۴ هزار و ۴۶۹ نفر نفر واجد شرایط شناسایی شدند که از این تعداد، دو هزار و ۳۰۰ نفر با  وارد فرآیند ارزیابی در سطح مدرسه شدند که از میان آنان، ۱۳۱ نفر به‌عنوان منتخبین منطقه و در نهایت  پنج نفر به‌عنوان منتخبین استانی معرفی شدند.همچنین در مدارس غیردولتی نیز، از میان هفت هزار معلم حائز شرایط، ۷۲۷ نفر داوطلب ارزیابی شدند که در نهایت چهار نفر به‌عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از برگزاری مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و مردمی در هفته معلم خبر داد و گفت: زنگ سپاس در هنرستان وحدت، دیدار مسئولان با دانش‌آموزان و فرهنگیان، فضاسازی و تبلیغات شهری، عطر‌افشانی گلزار شهدای فرهنگی، معرفی و بزرگداشت معلمان شهید، پیاده‌روی و مسابقات فرهنگی، صدور لوح سپاس برای فرهنگیان و عیادت از معلمان جانباز و خانواده‌های فرهنگیان متوفی از جمله برنامه‌های این هفته است.

اسفندیار صادقی با تأکید بر رویکرد مدرسه‌محور بودن برنامه‌ها افزود: اثرگذارترین برنامه‌ها آن‌هایی هستند که در خود مدرسه اجرا می‌شوند، چرا که مدرسه باید کانون تمام فعالیت‌ها در آموزش و پرورش باشد.

وی همچنین از اجرای طرح «شنبه‌های نظارتی» خبر داد و گفت: در این طرح، هر هفته پیش از آغاز فعالیت‌های روزانه، مسئولان اداره‌کل با حضور در مدارس استان، ضمن نظارت میدانی، مسائل و مطالبات فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا را از نزدیک بررسی می‌کنند که این بازدیدها به بهبود ارتباط با بدنه آموزش و پرورش و کیفیت برنامه‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش استان تصریح کرد: کمبود فضاهای آموزشی یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه آموزش و پرورش استان است و در این خصوص، طرح‌هایی از سوی ریاست جمهوری برای جبران این کمبود پیشنهاد شده که در حال پیگیری است.

در ادامه این نشست، صادقی درباره تأمین هزینه‌های مدارس گفت: مبالغی که به‌عنوان سرانه به مدارس تخصیص می‌یابد بسیار ناچیز است و با توجه به افزایش هزینه‌ها، اداره مدارس بدون مشارکت داوطلبانه مردم امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه دریافت کمک از خانواده‌ها نباید اجباری باشد، افزود: سه نوع دانش‌آموز در مدارس داریم؛ گروهی که نیازمند حمایت هستند و مدرسه موظف است بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی شرایط تحصیل آن‌ها را فراهم کند؛ گروهی که نه نیازی به کمک دارند و نه توانایی حمایت مالی؛ و گروهی که توانایی دارند و می‌توانند داوطلبانه در نگهداری و تأمین هزینه‌های مدرسه مشارکت کنند. که با توجه به این موضوع مشارکت مالی خانواده‌ها باید کاملاً داوطلبانه، شفاف و بدون اجبار باشد.

صادقی هشدار داد: مدارسی که به اجبار از خانواده‌ها وجه دریافت کنند، تحت پیگیری قرار می‌گیرند و با مدیرانی که برخلاف ضوابط اقدام کنند، برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج ارزیابی‌های آموزشی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج نهایی مدارس دولتی در پایه دوازدهم نسبت به مدارس غیردولتی بهتر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که مدارس  غیر دولتی  باید بیش از پیش تقویت شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان خاطرنشان کرد: تأکید مجموعه آموزش و پرورش بر کیفیت‌بخشی به فرآیندهای آموزشی در تمام سطوح است و ارتقای عملکرد مدارس دولتی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.