شهریار تبریز – جهانبخش احمدیان: آتش‌سوزی، زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی نیازمند حضور به موقع و سریع نیروهای امدادی است و اگر مسیری برای تردد خودروهای این نیروها وجود نداشته باشد، با حوادث غیرقابل پیش‌بینی مواجه خواهیم شد. مقاوم‌سازی این بافت‌ها موضوع دیگری است که در طرح ارائه‌ شده موضعی برای بهبود وضعیت موجود […]

شهریار تبریز – جهانبخش احمدیان: آتش‌سوزی، زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی نیازمند حضور به موقع و سریع نیروهای امدادی است و اگر مسیری برای تردد خودروهای این نیروها وجود نداشته باشد، با حوادث غیرقابل پیش‌بینی مواجه خواهیم شد.

مقاوم‌سازی این بافت‌ها موضوع دیگری است که در طرح ارائه‌ شده موضعی برای بهبود وضعیت موجود باید در نظر گرفته شود. بدیهی است ابنیه قدیمی به مرور زمان دچار فرسایش شده و اگر چاره‌ای برای این فرسودگی نشود، در مواقع بحرانی کار برای امدادرسانی به موقع و سریع سخت خواهد کرد.

به دنبال رشد شهرک‌های جدید با امکانات رفاهی بالا، به تدریج ارزش افزوده بافت‌های تودرتو و درهم‌تنیده قدیمی کاهش خواهد یافت. به عبارتی دیگر بافت‌هایی که امکانات رفاهی، امدادی، راه‌های دسترسی بهتری به نسبت دیگر نقاط شهری دارند، ارزش منطقه‌ای بالایی دارند. در همین راستا برای افزایش ارزش‌ افزوده بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر می‌توان از طرح‌های موضعی نیز بهره‌مند شد تا شاهد رشد متوازن شهر باشیم.

مسیرگشایی در بافت‌های فرسوده یکی از طرح‌های موضوعی شهرداری‌ها است که با توجه به نیاز یک منطقه و در راستای نیل به موارد ذکر شده در ابتدای این مقال انجام می‌شود. مسیرگشایی‌ها عمدتا با هدف تسهیل تردد شهروندان و کاهش ترافیک شهری اجرا می‌شوند، ولی طرحی جامع است که در کنار کاهش ترافیک، شاخصه‌های دیگری همچون افزایش ارزش‌افزوده و  استحکام بنا واحدهای مسکونی را نیز در بر می‌گیرد.

اجرای طرح‌های مسیرگشایی مصوب بر اساس اولویت، نقش سازنده در سطح حوزه به جهت تغییر چهره شهر و روان‌سازی تردد و ایجاد فضای مناسب برای دستیابی به اهداف توسعه شهری دارد.

شهرداری منطقه ۴ تبریز بیشترین بافت فرسوده شهری را دارد و به همین جهت اکثر طرح‌های عمرانی این منطقه به مسیرگشایی در بافت فرسوده اختصاص دارد. پروژه‌های مسیرگشایی در راستای رفع گره‌های ترافیکی، تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی، کاهش بار ترافیکی، تحکیم و نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی شهرداری این منطقه در دستور کار قرار دارد.

در حال حاضر دو پروژه مسیرگشایی در سطح این منطقه در حال انجام است که نگاهی کوتاه به وضعیت آنها می‌اندازیم.

مسیرگشایی فلسطین‌جنوبی

مسیرگشایی فلسطین‌جنوبی به طول ۳۰۰ متر و عرض ۲۴ متر در حال اجرا بوده و در حال توافق با مالکین قطعات باقی‌مانده در مسیر پروژه است که تا به امروز جهت تملک این واحدهای مسکونی و تجاری ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

سرپرست شهرداری منطقه ۴ تبریز در این باره می‌گوید: اجرای پروژه‌های مسیرگشایی بدون مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نیست و مشارکت شهروندان زمینه‌ساز اجرای سریع طرح‌های مسیرگشایی است.

وی ادامه می‌دهد: با مسیرگشایی خیابان فلسطین‌جنوبی، اتصال مسیر چایکنار به مرکز شهر با صرفه‌جویی در وقت و بدون عبور از میدان آذربایجان امکان‌پذیر خواهد بود و این مسیرگشایی میدان اهراب را به منطقه برق لامع وصل می‌کند.

مسیرگشایی خیابان لاکه دیزج

مسیرگشایی خیابان لاکه دیزج  یکی دیگر از پروژه‌های مهم در دست اقدام شهرداری منطقه  ۴ که این خیابان به عرض ۲۴ متر و طول ۶۰۰ متر خواهد بود و پروژه در مرحله تملک قرار دارد و در این پروژه نیز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

در مجموع ۱۶ واحد مسکونی و ۳ باب مغازه در مسیر طرح واقع شده که تنها سه ملک برای آزادسازی کل مسیر باقی مانده است.

اجرای طرح‌های مسیرگشایی از جمله راهکارهای اساسی برای روان‌سازی ترافیک شهری است که علاوه بر آن در میان‌مدت می‌تواند به تحکیم شرایط زندگی و ارتقای شرایط زیستی و زندگی شهروندی بینجامد.

چندین مسیرگشایی دیگر نیز در سطح حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۴ تبریز آغاز شده است که با تأمین اعتبار آنها از سوی شهرداری مرکز، به بهره‌برداری می‌رسند.

تملک قطعات اطراف خانه ستارخان 

تملک قطعات اطراف خانه ستارخان جهت تبدیل به پارک در مراحل نهایی است و به‌زودی با اتمام تملک مرحله احداث و بهره‌برداری شروع می‌شود.

در مجموع ۲۲ قطعه زمین موجود در منطقه موردنظر، ۱۱ قطعه جهت احداث پارک تملک شده و بقیه نیز در حال انجام است.

این امر به‌منظور توسعه فضای سبز منطقه و همچنین ساماندهی و زیباسازی اطراف خانه ستارخان، سردارملی آذربایجان انجام می‌شود و بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

علاوه بر پارک اطراف خانه ستارخان، احیای باغ در محله ستارخان نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام منطقه ۴ است که به شکل جدی دنبال می‌شود و جهت تملک این باغ قدیمی که ۱۴ هزار مترمربع مساحت دارد، بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

کف‌سازی و بهسازی معابر

در راستای اصلاح و مناسب‌سازی معابر، کف‌سازی چندین مسیر و معبر با لحاظ شرایط جوی و برودت هوا در حال اجرا است که هدف از اجرای این طرح ارتقای کیفیت معابر و مناسب‌سازی پیاده‌روها به منظور تسهیل در عبور و مرور عابرین و زیباسازی شهری است.

عملیات کف‌سازی میدان جهاد تا اول خیابان کوچه‌باغ، میدان معلم به سمت کوی رازی، روبروی مسجد رضوان در حیدرآباد و بهار شرقی جمعا به مساحت ۵۸۰۰ مترمربع در حال اجرا است.