عروسک‌های قصه‌گوی آقا معلم
عروسک‌های قصه‌گوی آقا معلم

«ننه آذر»، «ببعی قصه‌گو»،«صدف با صابون»، «ژاله پژمرده»، «چاووش چاق» و بقیه کاراکترها، بازیگران قصه‌های آقا معلم تبریزی هستند تا کلاس اولی‌ها در دنیای قصه‌های ننه آذر حروف الفبا را یاد بگیرند. خبرگزاری فارس – تبریز، معصومه درخشان: آقا معلم تبریزی برای ۳۲ حرف الفبای فارسی قصه ساخته است. «ننه آذر» ،«ببعی قصه‌گو»،«صدف با صابون» […]



«ننه آذر»، «ببعی قصه‌گو»،«صدف با صابون»، «ژاله پژمرده»، «چاووش چاق» و بقیه کاراکترها، بازیگران قصه‌های آقا معلم تبریزی هستند تا کلاس اولی‌ها در دنیای قصه‌های ننه آذر حروف الفبا را یاد بگیرند.

خبرگزاری فارس – تبریز، معصومه درخشان: آقا معلم تبریزی برای ۳۲ حرف الفبای فارسی قصه ساخته است.

«ننه آذر» ،«ببعی قصه‌گو»،«صدف با صابون» ، «ژاله پژمرده با مادر پرستار»، «چاووش چاق» و بسیاری دیگر از این کاراکترها، بازیگران قصه‌های آقا معلم تبریزی هستند تا کلاس اولی‌ها به دنیای قصه‌ها سفر کرده و حروف الفبا را با قصه‌هایی که ننه آذر برایشان تعریف می‌کند یاد بگیرند.

شخصیت‌های عروسکی راوی قصه‌ها

 مرتضی پاشایی‌فخری، معلم مبتکر و خلاق تبریزی است که برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی تدریس می‌کند. او دانش آموخته رشته روانشناسی است و با شناخت روحیات  دانش‌آموزانش ارتباط خوبی با آنها برقرار می‌کند.

او برای آموزش حروف الفبا شخصیت‌های عروسکی و تخیلی را به‌کار گرفته است تا از زبان آنها برای کودکان هفت ساله قصه بگوید. او شخصیت های جذاب و قصه‌هایی را انتخاب می کند که علاوه‌بر آموزش الفبا نکات تربیتی نیز داشته باشد.

عروسک‌های قصه‌گوی این آقا معلم تبریزی برای حروف مختلف متفاوت است حروف الفبایی که به‌صورت متعدد نوشته می‌شوند، مانند « س ص ث » در نوع قصه‌گویی و داستان‌سرایی وی تفاوت دارد.

قصه‌گویی برای ریاضی و فارسی

 پاشایی فخری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به  جزئیات این طرح و نوع آموزش خود می گوید: آموزش الفبا به روش قصه گویی در ایام کرونا کلید خورد. آن موقع  وقتی بالاجبار مجبور به قرنطینه خانگی شدیم، تصمیم گرفتم آموزش‌های مجازی را متفاوت از دوران مدرسه برگزار کنم بنابراین ایده‌ای که در ذهن داشتم را تقویت کرده و آن را عملی کردم.

از روش قصه‌گویی  برای درس فارسی و ریاضی استفاده می‌کنم. در فارسی اشکال‌سازی با کدگذاری برای حروف الفبای فارسی و تدریس دروس با قصه است. در ریاضی نیز تدریس به صورت قصه و بازی است.
در روش قصه‌گویی به کودکان برای یادگیری حروف الفبا به‌صورت متفاوت از شخصیت‌های عروسکی و تخیلی استفاده می‌شود. از شخصیت‌هایی که برای کودک جذاب بوده در کنار آن نکات تربیتی به همراه داشته باشد.

                                      مرتضی پاشایی‌فخری، معلم مبتکر و خلاق تبریزی

عروسک با تم سنتی

این معلم خوش ذوق از شخصیت‌های کارتونی استفاده نمی کند بلکه بیشتر شخصیت‌های او سنتی بوده و با الگوهای تربیتی همخوانی دارند.

ننه آذر، قصه الفبا در گوش کودکان می خواند

آقا معلم خلاق تبریزی عصای خانم جادوگر را به کمک می‌طلبد تا «حروف ربط» را به کلاس اولی‌ها آموزش دهد. «ننه آذر» نیز با آن چین‌های دامنش قصه حرف « ذ » را در گوش کودکان می‌خواند و سپس با «ببعی قصه‌گو» همراه می شود تا حرف « عـ  ـعـ  ـع ع » را یاد بگیرد.

و زمانی که (چاوشِ چاق) می‌خواهد « چـ  چ» را آموزش دهد «صدف» با صابون صورتش را می‌شوید تا کرونا را شکست  دهد و این‌گونه کودکان « صـ ص» را بیاموزند.

شنیدن قصه ( ۴ برادر هـ   ـهـ   ـه  ه) در مقابل  قصه برادران دو قلو که می‌خواهد « تشدید» را به کلاس اولی‌ها یاد دهد نیز جذاب است و در کنار آن  استکان و لیوان شکسته نیز  حکایت « لـ  ل» است و  قصه (گلِ ژاله پژمرده با مادر پرستار) نیز حرف « ژ» را به کلاس اولی‌ها آموزش می‌دهد و حروف دیگر هم شخصیت‌های دیگری دارد که برایشان قصه و داستان می گوید.

جمع و تفریق کرونایی

در درس ریاضی نیز«سامیار و دانیال برادران دو قلویی هستند که « ساعت » را آموزش می‌دهند.

آموزش جمع و تفریق ده‌تایی نیز  با دست‌هایی که دستکش کرونایی به دست می کرد صورت می‌گیرد و آموزش نوشتن اعداد به‌صورت حروفی با استفاده از داستان «اوی ناقلا» بوده و تدریس محورهای ریاضی  «جمع و منها» را  قورباغه بر عهده دارد و تدریس سایر درس‌ها نیز به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

افکت صوتی به کمک شخصیت‌‌های داستان می‌آید

وی در مورد آموزش حروف الفبا که به‌صورت متعدد نوشته می‌شوند خاطرنشان کرد: این نوع روش آموزش برای تمام حروف الفبا استفاده می‌شود.
حروف الفبایی که به‌صورت متعدد نوشته می‌شوند، مانند «س  ص  ث » نوع آموزشش با حروف تک حرفی  تفاوت دارد و تفاوت آن در نوع داستان است که برای آن حرف محتوای مناسب در نظر گرفته می شود.

مثلا برای تشخیص حرف « س»  از حرف « ص » در داستان صدایی می‌آید که  «صدف » اول فکر می‌کند صدای «کوسه»  است  بعد می‌فهمد صدای «صندوق»  است. اینجا باید از افکت صوتی استفاده کرد تا دانش‌آموز بداند صدای« س و ص » شبیه هم هستند فقط ظاهر و قیافه آنها با همدیگر فرق دارند.
برای خلق داستان و افکت‌های صوتی نیز نرم‌افزارهای زیادی موجود است که استفاده‌ می‌کنم.

علاقمند هنر تئاتر و نمایش

آقا معلم تبریزی اهل هنر تئاتر است، نمایش‌ها و تئاترهای خوبی که در شهر اجرا می‌شود را با علاقه می‌بیند و همین علاقه او به هنر تئاتر، نمایشنامه و داستان باعث شده است در خلق این شخصیت‌های عروسکی از آنها بهره‌مند شود” به هنرتئاتر علاقه دارم و اگر  تئاتر خوب در سطح شهر اجرا شود، سعی می‌کنم ببینم. از کلاس‌های اساتید داستان‌نویسی برتر تبریز نیز استفاده کرده‌ام و این اساتید باعث شدند از  نوشتن داستان برای تدریس استفاده کنم. البته ناگفته نماند همسرم نیز با خلاقیت خود کمک زیادی در این راه به من کرده و مرا حمایت می‌کند.”

 

                                            تدریس نشانه تشدید /  قصه برادران دوقلو 
 

تولید محتوای جذاب بچه‌ها را درسخوان می‌کند

پاشایی فخری با اشاره به گلایه‌های اولیا از درس نخواندن دانش‌آموزان یادآور شد: ما معلمان درگیر این هستیم که اولیا می‌گویند بچه‌ها بعد از کرونا درس نمی‌خوانند، می‌خواهم بگویم با تولید محتوای جذاب بچه‌ها همچنان به درس علاقه نشان می‌دهند و با پیگیری  معلمان قطعا بازخورد بهتری خواهند گرفت.
 آموزش حروف الفبا برای دانش‌‌آموزان کلاس اول خیلی حیاتی و مهم بوده و با موفقیت در پایه‌های بالاتر بسیار مرتبط است.

مرتضی پاشایی فخری در حال حاضر به‌صورت انفرادی این طرح آموزشی را اجرا کرده و می‌گوید: در حال حاضر انفرادی کار می‌کنم ولی اگر از همکاران تمایل  به همکاری داشته  باشند به نظرم مطلوب‌تر است، چون بعضی از تدریس‌ها نیازمند کار گروهی است.

تحولات جدی آموزش بعد از کرونا

معلم تبریزی در ادامه با اشاره به تحولات آموزشی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دنیای آموزش بعد از کرونا قطعا تحولات جدی به خود خواهد دید. مفهوم معلم و دانش‌آموز عوض شده و تعاریف جدیدی پیدا می کنند.

همه گیری کرونا به ما یادآوری کرد وجود تکنولوژی چقدر حیاتی است  تمام مدارس به‌صورت اجباری هم که شده باید به تکنولوژی مجهز شوند. حالا متوجه می شویم چقدر زیر ساخت‌های آموزشی مدارس ما ضعیف است و از این تحولی که کرونا ناخواسته به سیستم‌های آموزشی جهان تحمیل خواهد کرد، عقب خواهیم ماند و متاسفانه رسانه‌های ما هم در تبیین این موضوع و در جهت اطلاع‌رسانی آموزش‌های مجازی ضعیف عمل می‌کنند.

 توضیح شفاهی برای بچه‌ها ملال‌آور است

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان استقبال زیادی از این نوع روش تدریس دارند، ادامه داد: در روش جدید آموزش هم یادگیری بچه‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم معلم متکلم وحده نیست. دیگر لازم نیست معلم با کتاب همه مسائل را خودش توضیح دهد، این توضیح شفاهی برای بچه‌ها ملال‌آور است.

به‌عنوان مثال، یک نفر پشت در کلاس ما بایستد شاید احساس کند پشت ورزشگاه یادگار امام (ره) ایستاده و ۱۰ دقیقه بعد احساس کند اصلا کسی در کلاس نیست. بچه‌ها یک مبحث ریاضی را با فوتبال بازی یاد گرفتند و بعد از ۱۰ دقیقه سرگرم حل جدول سودوکو هستند و صدایی از کسی در نمی‌آید. این نظریه که بهترین کلاس آرام‌ترین کلاس است دیگر منسوخ شده است. بچه‌ها نیاز به نشاط و شادابی دارند.

پاشایی فخری با اشاره به نوع ارتباط دانش‌آموزان با روش‌های جدید آموزش با ذکر مثال گفت: چند روزی لپ‌تاپ مدرسه دست همکاران بود بعد از سه روز دانش‌آموزان اعتراض کردند و به اصطلاح صدای بچه‌ها در آمد که « آقا لپ تاپ سر کلاس نمی‌آورید». البته موقعی که بچه‌ها خیلی شلوغی می‌کنند از همین موضوع برای محروم‌سازی آنها استفاده می‌کنم. یعنی وقتی شلوغی بیش از حد می‌شود، می‌گویم یک یا دو روز لپ تاپ باز نمی‌کنم و این برای دانش‌آموزان بسیار دردناک است و سریع نسبت به رفتار خود و حتی دوستانشان تجدید نظر می‌کنند. تا جایی که به دوستانشان بابت رفتار اشتباهشان تذکر می‌دهند یا از طرف دوستشان از من معذرت می‌خواهند تا لپ تاپ را باز کرده و آموزش‌ها را ادامه دهیم.

 

                              زنگ علوم یا ورزش

آن چنان که وی تعریف می‌کند ظاهرا شاگردانش زنگ علوم را نیز در حیاط مدرسه سپری می‌کنند، دانش‌آموزان پایه  سوم زنگ علوم  می‌گویند به حیاط برویم. زنگ علوم را با زنگ ورزش اشتباه می‌گیرند. چون بیشتر آزمایش‌ها را با وسایلی که از خانه می‌آورند  یا در مدرسه موجود است، در حیاط مدرسه اجرا می‌کنیم و بچه‌ها کاملا درس را یاد می‌گیرند و گاهی اصلا نیاز به تدریس وجود ندارد و آنها از طریق اکتشاف به سوال‌های کتاب جواب می‌دهند، منظور از تکنولوژی همیشه وسایل گران و هزینه کردن نیست. با همان وسایل دورریز دانش‌آموزان که در خانه دارند هم می‌شود مواد و محتوای آموزشی ساخت.

پایان پیام/ ۶۰۰۲۰