خداپرست تنها فوتبالیست تبریزی در المپیک/تصاویر
خداپرست تنها فوتبالیست تبریزی در المپیک/تصاویر

به گزارش قلم پرس از تبریز، حسین خداپرست ظهر امروز دار فانی را وداع گفته و فوتبال آذربایجان‌شرقی عزادار از دست دادن یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال خود شد. وی متولد خرداد ۱۳۱۷ بوده و فوتبال خود را از تیم شرق آغاز و سابقه بازی در تیم‌های کلنی تبریز، تاج تبریز، منتخب تبریز و تیم […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، حسین خداپرست ظهر امروز دار فانی را وداع گفته و فوتبال آذربایجان‌شرقی عزادار از دست دادن یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال خود شد.

وی متولد خرداد ۱۳۱۷ بوده و فوتبال خود را از تیم شرق آغاز و سابقه بازی در تیم‌های کلنی تبریز، تاج تبریز، منتخب تبریز و تیم ملی ایران را در کارنامه داشت.

در دهه ۴۰ که تیم منتخب تبریز یکی از قدرت‌های فوتبال ایران بوده و همیشه جزو ۳ تیم برتر مسابقات بود، حسین خداپرست یکی از بازیکنان اصلی این تیم بود.

وی به تیم ملی ایران نیز دعوت شده و تنها بازیکن تبریزی است که تجربه حضور در المپیک را دارد.

اعضای تیم ملی فوتبال ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو عبارت بودند از: محمد بیاتی، حسن حبیبی، منصور امیرآصفی، نادر لطیفی، مصطفی عرب، غلامحسین نوریان، کامبیز جمالی، پرویز قلیچ‌خانی، علی میرزایی، عبدالله ساعدی، داریوش مصطفوی، کرم نیرلو، جلال طالبی، فریبرز اسماعیلی، داوود فنایی، عزیز اصلی و حسین خداپرست بود که هدایت تیم با حسین فکری بود.

ایران در اولین حضورش در سال ۱۹۶۴ توکیو در گروه اول مسابقات با ۴ گل از آلمان غربی شکست خورده و با یک گل مغلوب رومانی شده و تنها برابر مکزیک به تساوی یک بر یک دست یافت که گل ایران توسط کرم نیرلو به ثمر رسید.

حسین خداپرست، تنها فوتبالیست تبریزی است که سابقه حضور در المپیک را داشته و در سال ۱۹۶۴ در توکیو برای تیم ملی ایران بازی کرده است و در برابر تیم آلمان غربی در ترکیب اصلی تیم قرار دارد.

حسین خداپرست بعد از المپیک توکیو و در حالی که می‌‌توانست چندین سال هم در رده ملی و باشگاهی بازی کند، از دنیا فوتبال خداحافظی کرد.

وی، هیچ‌گاه در مورد علت این تصمیمش سخنی نگفته و همیشه درخواست مصاحبه خبرنگاران را رد کرد تا این موضوع برای همیشه یک راز باقی ماند.

بعد از آن بسیاری از فوتبالیست‌های تبریزی در تیم ملی و بعدهای تیم ملی امید ایران حضور داشته و تلاش کردند به المپیک برسند که موفق نشدند.

در صورت حذف فوتبال از المپیک ۲۰۲۴، حسین خداپرست اولین و آخرین فوتبالیست تبریزی حاضر در ادوار المپیک خواهد بود.

 

 

 

 


اردوی تیم ملی – حسین خداپرست نفر دوم از سمت راست

انتهای پیام/۶۰۰۱۷/س