جاده ایمن ، حافظ امنیت اقتصاد دولت و ملت
جاده ایمن ، حافظ امنیت اقتصاد دولت و ملت
طبق گزارش اخیر سازمان پزشکی قانونی ، نزدیک به ۲۰ هزار نفر بدنبال حوادث ترافیکی ، فوت کرده اند که بالطبع تلفات جاده های کشور نیز شامل می‌شود و مصدومان و از کار افتادگان این حوادث نیز آمار بالاتری خواهد بود.

قلم پرس: یادداشت: حبیب حسینقلی زاده خبرنگار  و فعال حوزه سلامت|| درک دقیق و موشکافانه مشکلات جاده ای و بررسی حوادث جاده ای اگر به صورت گسترده انجام شود ، خواهیم دید ، یکی از علل امنیت اقتصادی دولت و مردم در جاده های ایمن می باشد.

طبق گزارش اخیر سازمان پزشکی قانونی ، نزدیک به ۲۰ هزار نفر بدنبال حوادث ترافیکی ، فوت کرده اند که بالطبع تلفات جاده های کشور نیز شامل می‌شود و مصدومان و از کار افتادگان این حوادث نیز آمار بالاتری خواهد بود.

اما هدف از این مطلب ، بررسی تبعات این حوادث هست ، که بار مالی و مضاعفی هم بر عهده دولت و هم مردم  می گذارد.
توجه به تبعات حوادث ناشی از حوادث جاده ای تنها از دید اقتصادی ، نشان می‌دهد که این حوادث تنها خسارت به مردم و یا تنها خسارت به دولت نمی‌زند،  بلکه هر حادثه ای هم دولت و هم مردم را دچار خسارات جبران ناپذیر اقتصادی می‌کند و اگر هر چقدر این حوادث کمتر باشد ، خسارت های وارده نیز کمتر و می‌توان از همین هزینه های صرفه جویی شده در بهبود زندگی مردم بهره برد.

در هر حادثه ترافیکی در جاده های غیر ایمن ، اولین خسارت به مردم وارد می‌شود و اگر بخواهیم این حادثه را واکاوی کنیم ، خواهیم دید که خسارت وارد شده به دولت بسیار بالاتر میباشد.

در حوادث ترافیکی اگر منجر به جرح نباشد ، جبران خسارت از طریق بیمه ها ، ارقام بسیار بزرگی هست که به گونه ای می‌توان گفت که سرمایه مردمی در دست دولت به هدر میرود.

حال این واکاوی در حوادث ترافیکی منجر به جرح بسیار بالاتر از آنچه هست که متصور می‌شویم.
در حوادث ترافیکی منجر به جرح ، سوای بار مالی خسارت تصادفی ، اگر جراحت وارده،  منجر به صدمه جانی باشد ، باید هزینه های درمان ، نقص عضو ، از کار افتادگی ، ترک کار،  دیه حاصل از مصدومیت و دوره نقاهت درمان را در نظر گرفت که همین موارد،  سوبسید های کلان پزشکی را بر عهده دولت می گذارد .

اما اگر این حادثه منجر به فوت گردد ، باز اول همان خسارت مالی که مردم متوجه آن می‌شوند و تبعات به وجود آمده را می‌توان اینگونه بیان کرد که دیه پرداختی بیمه ، حذف یک نیرو و سرمایه انسانی از چرخه کار ، از بین رفتن سرمایه انسانی که عمری با هزینه های بالا ، تحصیل و تجربه به دست آورده، از دست رفتن روزی رسان خانواده ای و پرداخت مستمری از طرف دولت میباشد.

جدا از مطالب بیان شده که به گونه ای تنها از دید اقتصادی به حساسیت ایمن بودن جاده توجه شده و نباید تبعات درگیری احساسی و روحی را نیز دست کم گرفت .
اما آنچه از این معادله حوادث و ایمنی و هزینه گذاری در جاده ها مشخص هست،  نشان می‌دهد که دولت ها هر چقدر در ایمن و استاندار سازی جاده ها تلاش کنند ، این هزینه برای کاهش هزینه های آتی بروز داده از حوادث بسیار ناقابل و جزئی هست و باید در نظر گرفت که قربانیان این حوادث اکثرا قشر جوان هستند و شاید به نوعی این تاثیر مستقیم به آمار موالید و جوان سازی جمعیت حاضر دارد.

یادداشت : حبیب حسینقلی زاده خبرنگار قلم پرس و فعال حوزه سلام