پنجمین دوره آموزشی نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تبریز برگزار شد به گزارش روابط عمومی مرکز دادرسی مالیاتی، روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ آذرماه و به میزبانی اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی، پنجمین دوره آموزشی ویژه نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تبریز برگزار شد. […]
پنجمین دوره آموزشی نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تبریز برگزار شد
به گزارش روابط عمومی مرکز دادرسی مالیاتی، روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ آذرماه و به میزبانی اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی، پنجمین دوره آموزشی ویژه نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تبریز برگزار شد. این دوره آموزشی مخصوص نمایندگان بند ۲ هیئتهای منطقه ۳ یعنی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان بود.
محمد طاهری نژاد رئیس مرکز دادرسی مالیاتی، مهدی حقیقت معاون فنی و حقوقی مرکز و جمعی از مدیران کل امور مالیاتی و مدیران دادرسی مالیاتی استان های منطقه ۳ در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی حضور داشتند. رئیس مرکز دادرسی مالیاتی از سخنرانان مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی و معاون فنی و حقوقی مرکز و برخی از اعضای شورای عالی مالیاتی از جمله مدرسان این دوره آموزشی بودند.
برگزاری این دورههای آموزشی با همت مرکز آموزش، پژوهش و برنامهریزی مالیاتی و مرکز دادرسی مالیاتی در راستای سیاستهای سازمان مبنی بر تقویت کارآمدی نظام حل اختلافات مالیاتی و ارتقای کیفیت دادرسیهای مالیاتی انجام میشود. در این دورهها، مباحث مرتبط با فرآیندهای دادرسی مالیاتی، چالشها و رویههای قانونی بند ۲ ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین آخرین اصلاحات و دستورالعملهای اجرایی در حوزه مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. هدف از برگزاری این دورهها، ارتقای دانش تخصصی قضات و ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به پروندههای مالیاتی است. گفتنی است اولین دوره آموزشی ویژه نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تاریخ ۵ و ۶ شهریورماه در تهران، دومین دوره در تاریخ ۱۶ و ۱۷ مهرماه در اصفهان، سومین دوره در تاریخ ۷ و ۸ آبان در مشهد، چهارمین دوره در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آبان در شیراز برگزار شده بود.
محمد طاهرینژاد رئیس مرکز دادرسی مالیاتی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی ویژه نمایندگان بند ۲ هیئتهای حل اختلاف مالیاتی در تبریز با تشریح اقدامات و دستاوردهای اخیر این مرکز، به تبیین مسیر تحول در دادرسی مالیاتی پرداخت. طاهرینژاد با تأکید بر اینکه استقلال مرکز دادرسی مالیاتی یکی از مهمترین ارکان افزایش اعتماد عمومی، ارتقای کیفیت دادرسی و تضمین تحقق عدالت مالیاتی است، به تبیین دستاوردها و اجرای موفق استقلال نهاد دادرسی مالیاتی از فرآیندهای مالیاتستانی پرداخت و این موضوع را نشان از اهتمام و باور رئیس کل و مدیران عالی نظام مالیاتی کشور به اصل بیطرفی و تظلمخواهی عادلانه مودیان و رفع دغدغه مودیان و بخش خصوصی در این حوزه دانست.
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی در ادامه به کاهش تعداد پروندههای ارجاعی به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی و مراجع بالاتر در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز دادرسی مالیاتی و استقرار فرآیندهای تخصصی و مستقل، موجب شده است که سرعت و دقت رسیدگی در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته باشد و در نتیجه با اعتماد سازی و مدیریت انگیزه مودیان بخش قابل توجهی از اختلافات در مراحل اولیه مدیریت و حلوفصل شود.
طاهرینژاد با اشاره به طراحی و راهاندازی نرمافزار دستیار هوشمند نمایندگان هیئتها، افزود: این نرمافزار که بهزودی عملیاتی خواهد شد، نقشی مهم در ارتقای دقت، یکپارچگی و سرعت تصمیمگیریها و انشای آرای دادرسی در حوزه پروندههای اشخاص حقیقی ایفا میکند.
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی از برگزاری دورهها و نشستهای آموزشی تخصصی برای نمایندگان بند ۲ هیئتها بهعنوان یکی دیگر از برنامههای محوری مرکز دادرسی در راستای افزایش استقلال و احساس عدالت و بیطرفی مودیان مالیاتی یاد کرد و اظهار داشت: ارتقای دانش تخصصی، آشنایی با قوانین بهروز و تقویت توان کارشناسی قضات، از اولویتهای اصلی ما در مسیر بهبود کیفیت رسیدگیها است. همچنین برنامه های آموزشی متنوع و مشابهی برای سایر نمایندگان بندهای یک و سه نیز طراحی و اجرا شده است.





