۶ درصد معتادان کشور زنان هستند / میزان معتادان دانش آموز و دانشجو در آذربایجان شرقی
۶ درصد معتادان کشور زنان هستند / میزان معتادان دانش آموز و دانشجو در آذربایجان شرقی

[ad_1] سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: ۱۵۶ هزار نفر معتاد زن در کشور وجود دارد که ۶ درصد جمعیت معتادین را تشکیل می‌دهد که از این میزان دو هزار و ۴۰۰ نفر معتاد زن در استان ما وجود دارد که ۳ درصد جمعیت معتادین استان را تشکیل می دهند و […]

[ad_1]


سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: ۱۵۶ هزار نفر معتاد زن در کشور وجود دارد که ۶ درصد جمعیت معتادین را تشکیل می‌دهد که از این میزان دو هزار و ۴۰۰ نفر معتاد زن در استان ما وجود دارد که ۳ درصد جمعیت معتادین استان را تشکیل می دهند و همچنین ۴۴ صدم درصد معتادین استان را دانش آموزان و ۴.۴ را نیز دانشجویان تشکیل می‌دهند.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، امیر رنجبر، سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان امروز در بازدید از باغ فرشته، مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پدیده مواد مخدر موضوعی است که الان تمام کشورهای جهان را درگیر خود کرده و یک موضوع مختص به ایران نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طلایه‌دار مبارزه با مواد مخدر است، گفت: به دلیل شرایط همجواری ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر جهان امر مبارزه با مواد مخدر برای کشور ما که مسیر ترانزیتی است را سخت‌تر کرده  و تاکنون ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این راه جهادی تقدیم کرده ایم.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: طبق اعلام بهداشت جهانی موضوع اعتیاد چهارمین بحران است که روز به روز نیز بر تعداد آن افزوده میشود.

وی با اشاره بر اینکه ایران طلایه دار مبارزه با مواد مخدر است ولی خود هم قربانی این افیون و معضلات این موضوع است، گفت: برای مبارزه با مواد مخدر به یک مشارکت همگانی نیاز داریم و برای کاهش تقاضای مواد مخدر باید همه مردم پای کار بیایند.

رنجبر در تشریح فعالیت‌های باغ فرشته گفت: این مجموعه مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر است که علاوه بر پوشش دهی زنان معتاد استان، از استان‌های دیگر اعم از اردبیل، زنجان، ارومیه و کردستان نیز پذیرش دارد که ۵۰ درصد هزینه در این مجموعه رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: زنان در این مرکز بعد از سم زدایی و پاک شدن، مهارت هایی از قبیل خیاطی، قالیبافی و صنایع دستی یاد می‌گیرند تا بعد از ورود به جامعه بتوانند از طریق این مهارت امرار معاش کنند.

سرپرست شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان داشت: قاچاقچیان مواد مخدر در حال حاضر تلاش می‌کنند تا مواد مخدر را به هر طریقی بی‌خطر جلوه بدهند و یا از طریق فشارهای اجتماعی قصد سو استفاده دارند به طوریکه ۹۰ درصد شیوع اعتیاد به شیشه در بانوان اطلاع رسانی غلط است.

وی به عوامل موثر در شیوع اعتیاد در بین بانوان اشاره کرد و گفت: زیبایی و جذابیت بیشتر، همانندی با مردان، فشارهای اجتماعی و آزار جنسی و جسمی و کسب هویت اجتماعی، فرار از فشارهای روحی ناشی از محدودیت های خانوادگی است که لازمه پیشگیری از این امر مشارکت آحاد جامعه است.

رنجبر ادامه داد: مرکز خیرین یاری گران در حال افتتاح است تا بتوان از طریق این مجموعه از گروه های مرجع در امر مبارزه با این افیون استفاده کرد.

وی متذکر شد: تمام تلاشمان کاهش ورودی به این مراکز است و همچنین توجه جدی به افراد خارج شده است تا دچار لغزش دوباره نشوند.

شیوع اعتیاد در آذربایجان شرقی ۱.۲۲  است

رنجبر با اشاره به آمار آکادمی شیوع شناسی، گفت: شیوع اعتیاد در کشور ما ۵.۴ و شیوع اعتیاد در آذربایجان شرقی ۱.۲۲ است که رتبه ۲۸ کشور را دارد.

وی افزود: یکی از نگرانی های ما افزایش اعتیاد در بین زنان است که متاسفانه روز به روز در حال افزایش می باشد.

سرپرست شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اذعان داشت: جمع آوری معتادان متجاهر، جمع آوری خرده فروشان، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، پیشگیری با ایجاد خانه پیشگیری تلاش میشود تا به صورت متمرکز برنامه های آگاه سازی به ویژه دانش آموزان و اولیای آنها انجام گردد.

شناسایی ۲۰۲ نقطه آسیب‌پذیر در آذربایجان شرقی

وی ادامه داد: به منظور بازگشایی مدارس پاکسازی محیط های اطراف آموزشی در دستور کار قرار دارد. ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر استان شناسایی شده است و همچنین ۵۹۲ مدرسه استان که در نقاط آسیب پذیر قرار دارد که اقدامات سلبی و ایجابی برای همه این نقاط پیش بینی شده است.

رنجبر یادآور شد: شاید الان رشد جمعیت در استان متوقف است ولی رشد اعتیاد رو به افزایش می باشد. یکی از راه های جلوگیری از این شیوع ایجاد مراکز ماده ۱۶ است که تصمیم بر آن شده است که مرکز ماده ۱۶ شمالغرب بانوان را در تبریز افتتاح کنند.

وی افزود: اعتیاد برخی خانه ها مخفی است و مردم اصلا اطلاعی از اعتیاد زنان ندارند و زنان معتاد داریم که پراکنده هستند به همین منظور این مراکز ماده ۱۶ و یا باغ فرشته که زیرمجموعه ماده ۱۵ هستند اصلی ترین مجموعه در این راه هستند.

سرپرست شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه شیوع اعتیاد در طول ۱۴ سال اخیر ۱۴ درصد رشد داشته است، گفت: ۱۵۶ هزار نفر معتاد زن در کشور وجود دارد که ۶ درصد جمعیت معتادین را تشکیل می‌دهد که از این میزان دو هزار و ۴۰۰ نفر معتاد زن در استان ما وجود دارد که ۳ درصد جمعیت معتادین استان را تشکیل می دهند و همچنین ۴۴ صدم درصد معتادین استان را دانش آموزان و ۴.۴ را نیز دانشجویان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/


[ad_2]