۱۱۰۰ مدرسه آذربایجان شرقی نیاز به تخریب و بازسازی دارند/ امنیت جانی دانش آموزان را معامله نمی کنیم
۱۱۰۰ مدرسه آذربایجان شرقی نیاز به تخریب و بازسازی دارند/ امنیت جانی دانش آموزان را معامله نمی کنیم

[ad_1] مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: در استان پنج هزار و ۵۰۰ ساختمان آموزشی داریم که از این تعداد ۲۰ درصد یعنی حدود یک هزار و ۱۰۰ ساختمان نیاز به تخریب و بازسازی دارد و عمده آنها در شهر تبریز هستند‌. به گزارش قلم پرس،از تبریز، فرهاد فرهودی بعداز ظهر پنجشنبه […]

[ad_1]


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: در استان پنج هزار و ۵۰۰ ساختمان آموزشی داریم که از این تعداد ۲۰ درصد یعنی حدود یک هزار و ۱۰۰ ساختمان نیاز به تخریب و بازسازی دارد و عمده آنها در شهر تبریز هستند‌.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، فرهاد فرهودی بعداز ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نوسازی اماکن آموزشی وظیفه اصلی اداره کل نوسازی مدارس است، اظهار داشت:  توسعه و تجهیز این فضاها وظیفه اصلی دیگر این مجموعه است و بر این اساس سازمان نوسازی از سال ۸۸  انقلابی در بحث ساختمان سازی و نوسازی به وجود آورده و به عنوان اولین سازمان دولتی تکنولوژی مقاوم سازی را در کشور بومی سازی کرد و اداره کل آذربایجان شرقی نیز جز ادارات پیشرو در این زمینه است.

وی افزود: علاوه بر تخریب و بازسازی به عنوان یکی از یکی از وظایف اصلی، مقاوم سازی بناهای موجود نیز از دیگر رویکردهای ماست که بدون تخریب ساختمان موجود اقدام به تعمیرات اساسی سازه ای بنای آموزشی می کنیم و بهسازی لرزه ای و بحث معماری نیز در این فرآیند مورد توجه قرار می گیرد و البته در این زمینه اولویت و توجیه با ساختمان هایی است که امکان مقاوم سازی با ۶۰ درصد هزینه تخریب و نوسازی را داشته باشند و در استان از هر دو این روش ها بر اساس بودجه های ابلاغی استفاده می کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه  امنیت جانی دانش آموزان را معامله نمی کنیم، تصریح کرد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی سه مقوله مدیریت سبز، مکان یابی علمی و نرم افزاری اماکن آموزشی و صنعتی سازی ساخت این اماکن در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم به گونه ای که در زمینه مدیریت سبز در طراحی و ساخت مدارس با تأکید بر استفاده از انرژی های پاک و کاهش مصرف انرژی از سه سال قبل به صورت تخصصی ورود کرده ایم چون اگر دانش آموزان در مدارسی آموزش ببینند که با چنین رویکردی طراحی و ساخته شده اند، با مفاهیم مصرف و کنترل مصرف و انرژی های پاک آشنا می شود و الگوسازی تدریجی برای وی شکل می گیرد و می توانیم ۸۰ درصد مسیر متصور برای این فرهنگسازی را طی کنیم.

وی افزود: این فرآیند از سال ۹۷ و با طراحی و اجرای سه پروژه پایلوت آغاز شده به گونه ای که یک مدرسه در منطقه پنج آموزش و پرورش با رعایت مولفه های مختلف برای کمترین هدررفت انرژی در حال طراحی است و حتی نگهداری از گیاهانی که در دیوارهای سبز چنین مدارسی کاشته می شوند نیز توسط خود دانش آموزان انجام خواهد شد و رویکرد اصلی در ساخت آنها استفاده از انرژی های پاک بوده و بناست با تولید برق از طریق صفحات خورشیدی نصب شده در این مدارس در تابستان نه تنها از اداره برق ورودی نداشته باشند بلکه برق تحویل داده شود.

فرهودی گفت: این مدرسه که به صورت صفر تا صد در شهرک ارم در حال ساخت است، در صورت تخصیص و تامین اعتبار در دو سال آینده تکمیل و به عنوان موزه تکنولوژی های جدید مدارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دو مدرسه نیمه کاره شهدای زینبیه میانه و مدرسه خیریه ساز شادی نیا تبریز را نیز به صورت نسبی در این زمینه در حال تجهیز و تکمیل هستند و امسال ۶۰ درصد المان های زیست محیطی با رویکرد مدیریت سبز در طراحی ساختمان مدارس استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بحث مکان یابی اماکن آموزشی نیز اظهار داشت: تلاش می کنیم از این پس به سمت نرم افزاری و علمی کردن این فرآیند برویم و سازمان نوسازی تفاهمی با دانشگاه خواجه نصیر برای طراحی نرم افزار لازم در این زمینه منعقد کرده و معتقدیم توسعه از مجرای استفاده از علوم و فناوری های بروز ممکن است و تحقق این مهم نیازمند همکاری ۲۷ سازمان و استفاده از نقشه های GIS  است که در صورت همکاری های لازم سال ۱۴۰۲ نهایی خواهد شد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان حرکت به سمت صنعتی سازی را سومین رویکرد در توسعه فضاهای آموزشی استان دانست و خاطر نشان شد: در این زمینه به دنبال جایگزینی و بهبود روش های سنتی ساخت با استفاده از روش های نوین به واسطه سرعت اجرای عملیات و حمایت از صنایع بومی هستیم و اگر در بحث ساخت مدارس به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم علاوه بر حمایت از صنایع بومی در زمینه اشتغال نیز قدم برداشته خواهد شد.

وی از ساخت دو مدرسه یک کلاسه با استفاده از روش ال اس اف و سازه های سبک نیز خبر داد و افزود: این دو مدرسه تا هفته دولت به مرحله بهره برداری می رسند و دو مدرسه شش کلاسه نیز با همین رویکرد در ملکان در حال ساخت است و تلاش می کنیم از نیمه دوم سال نیز کلاس های کانکسی را با سازه های ساخته شده به این روش جایگزین کنیم و سعی داریم این تکنولوژی ها را در مناطق دورافتاده و روستایی پیاده سازی و در بحث صنعتی سازی در نماسازی نما و معماری ظاهری باید از روش های نوین استفاده کنیم.

فرهودی با بیان اینکه در بحث فنی چنین اقداماتی جز دستگاه های پیشرو هستیم و تبدیل مدارس به بیمارستان در زلزله ارسباران نیز دلیل این ادعاست، تصریح کرد: در موضوع تجهیز مدارس نیز نگاه تخصصی اتخاذ کرده ایم چرا که معتقدیم آموزش و پرورش باید از حالت روزمرگی خارج شده و در فرآیند آموزشی از تجهیزات بروز و به بروزترین تکنولوژی ها استفاده شود و بر این اساس بزرگترین تجهیزات آموزشی کشور پس از انقلاب به ارزش ۲۰میلیارد تومان امروز با برگزاری رژه ای در اختیار آموزش و پرورش برای استفاده در مدارس جدید به ویژه هنرستان ها قرار  گرفت تا مهر امسال به عنوان سخت ترین اول مهر پس از یک دوره سه ساله کرونا با بروزترین تجهیزات آغاز شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: در استان پنج هزار و ۵۰۰ ساختمان آموزشی داریم که از این تعداد ۲۰ درصد یعنی حدود یکهزار و ۱۰۰ ساختمان نیاز به تخریب و بازسازی دارد و عمده آنها در شهر تبریز هستند‌.

انتهای پیام/


[ad_2]