یادداشت| روایتی علیه الگوریتم‌های سرکوب
یادداشت| روایتی علیه الگوریتم‌های سرکوب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سارا مسعودی» در گزارشی در خصوص جنگ ۱۲ روزه اخیر غزه و رژیم صهیونیستی نوشت: رسانه‌ای اجتماعی در رویارویی اخیر میان سرزمین های اشغال شده در سال ۱۹۴۸ ونوار غزه با رژیم صهیونیستی توانستند همبستگی زیادی میان کاربران در سرتاسر دنیا رقم بزنند. شروع ماجرای این روایت گری به […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سارا مسعودی» در گزارشی در خصوص جنگ ۱۲ روزه اخیر غزه و رژیم صهیونیستی نوشت: رسانه‌ای اجتماعی در رویارویی اخیر میان سرزمین های اشغال شده در سال ۱۹۴۸ ونوار غزه با رژیم صهیونیستی توانستند همبستگی زیادی میان کاربران در سرتاسر دنیا رقم بزنند.

شروع ماجرای این روایت گری به «مونا الکرد» باز می‌گردد. این روزنامه‌نگار فلسطینی ۲۴ سال دارد و در منطقه شیخ جراح ساکن است. او ضمن انتشار اولین تصاویر از یورش شهرک نشینان صهیونیستی برای گرفتن منازل شیخ جراح توانست موجی از همراهی را در دنیا با  هشتگ «نجات محله شیخ جراح» ایجاد کند. اتفاقات دیگری چون حمله به زنان مدافع مسجد الاقصی و انتشار آن در لایو اینستاگرام توسط این زنان و هم چنین حمله رژیم صهیونیستی به غزه باعث شد که فعالان و کاربران شبکه های اجتماعی هشتگ های مختلفی از جمله “# فلسطین قیام می کند” ، “غزه مقاومت می‌کند”، “انتفاضه اورشلیم”  و … به زبان‌های مختلف برای همبستگی با فلسطین منتشر کنند.
 


مونا الکرد روزنامه‌نگار فلسطینی ساکن شیخ‌جراح

SayTheirNames  یکی از همین هشتگ‌هاست که  به تقلید از جنبش سیاه پوستان  علیه تبعیض نژادی توسط پلیس آمریکا  در ترکیه رقم خورده است. در این کارزار از افراد خواسته می شود که نام یکی از کودکان شهید فلسطینی آورده شود. این هشتگ توانست بسیاری از سیاستمدارن و فعالان ترک وعرب را با خود همراه سازد وفعالان ضمن انتشار کلیپ‌ وتصاویر کودکان به شهادت رسیده در فلسطین انزجار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

 


پیوستن سامی یوسف به کارزار مردم ترکیه

 یلا-علی – الحدود دیگر هشتگی بود که توانست کارزاری را رقم بزند و در لیست پر استفاده ترین هشتگ‌های توییتر در اردن قرار بگیرد و بسیاری از کاربران کشورهای عربی را نیز با خود همراه ساخت. در این هشتگ فعالان  خواستار گشودن مرزهای اردن وفلسطین شدند.


توئییت یک زن اردنی در حمایت از فلسطین

 

 جنگ با الگوریتم‌ها

 این کارزارها چندان آسان به ثمر نرسیده است . برخی گزارش‌ها حاکی از حذف برخی پست‌ها و یا تعلیق برخی از کاربران در شبکه اجتماعی مختلف بوده است . «اینترپست» گزارش داد که فیس بوک واینستاگرام به یک سانسور گسترده دست زده‌اند وتمام مطالب هواداران فلسطین را حذف می‌کنند. نشان داده نشدن هشتگ‌ها، عدم اجازه تبلیغات و تعلیق حساب‌ها، ایجاد اشکال فنی در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله راه‌های استفاده شده برای سانسور اخیر است. سانسور گسترده فیس بوک فعالان فلسطینی نیز از جمله گزارش‌های مرکز توسعه و آزادی‌های رسانه ای فلسطین بود.

چنین شرایطی باعث شد که کاربران آزادی خواه در سرتاسر دنیا به دنبال راه کارهای رساندن پیام خود باشند. جدا کردن حروف برخی کلمات، استفاده از کلمات لاتین در بین کلمات عربی ، عدم استفاده از هشتگ‌ها برای شناسایی الگوریتمی از جمله این راه حل ها بوده است.

در همین اثنا ابتکاراتی نیز رخ داد مثلا یک گروه مصری توانست با کد گذاری متن‌ها وپنهان کردن الگوریتم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را فریب دهد. کاربران با کپی کردن متن در یک باکس ، متنی را تحویل می‌گرفتند که توسط الگوریتم‌های شبکه اجتماعی شناسایی نمی‌شد. چنین ترفندهایی در برخی شبکه‌های اجتماعی موثر واقع شد هر چند با شناسایی این تاکتیک برخی  شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام الگوریتم خود را به روز کرد تا محتواها را شناسایی کند و به طور خودکار پست‌هایی که در آن اطلاعاتی در با رابطه موضوعاتی چون شیخ جراح یا غزه است پاک شود.


ابتکار جوانان مصری

 سازمان مردم نهاد «صدا» یکی دیگر از ابتکاراتیست که پیش از رویارویی اخیر رخ داده است و در آن جوان داوطلب فلسطینی ضمن رصد شبکه‌های فعالان فلسطینی و تعلیق آن‌ها سعی می‌کنند با مدیران شبکه‌های اجتماعی ارتباطات برقرار کنند تا مشکلات تعلیق کاربران بر طرف گردد. « صدا » گزارش کرده است که در رویارویی اخیر صدها  توییتر فلسطینی تعلیق شده است.

شاید اشاره به مفهوم «تعصب دیجیتال در الگوریتم» که توسط صفیه نوبل در کتاب «الگوریتم های آزار و اذیت ، که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بیجا نباشد که در آن گفته شده الگوریتم ها به سرکوب مداوم جوامعی که از آزار واذیت و بی عدالتی تاریخ رنج می‌برند ادامه داده است. او در توضیح این مفهوم به درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطینیان می‌پردازد و به پیشرفته‌ترین ابزارهای فناوری برای سانسور فلسطینیان، پاک کردن نظرات، نظارت وتعقیب وتهدید اشاره می‌کند.
 


تعصب دیجیتال در الگوریتم

الگوریتم‌های حامی رژیم صهونیستی

تمام محدودیت‌ها و تلاش برای نشنیده شدن روایت درست در شرایطی است که بر اساس گزارش «نیویورک تایمز» افراط گرایان رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر بیش از ۱۰۰ گروه جدید در واتس آپ متعلق به فیس بوک با عناوینی چون “اعراب را بکشید”، “نگهبان یهود” تشکیل داده‌اند تا فلسطینیان داخل زمین‌های اشغال شده را هدف قرار دهند. در یکی از پیام ها آمده است : “ما با هم سازمان می یابیم و با هم کار می‌کنیم ،” به دوستان خود بگویید که به این گروه بپیوندند ، زیرا ما در اینجا می‌دانیم که چگونه از ناموس یهودیان دفاع کنیم. “

هم چنین در این گزارش به کانال تلگرامی با اسم سربازان انتقام اشاره شده است  که در آن افراد دستور العمل های ساخت کوکتل مولتوف و بمب‌های دست‌ساز را به اشتراک می گذارند.

تمام این اتفاقات را می‌توان در چارچوب تلاش برای روایت گری انحصاری رژیم صهیونیستی عنوان کرد که سال‌هاست توسط رژیم صهیونیستی پیگیری می شود. در نوامبر ۲۰۱۵ وزارت امور خارجه رژیم اشغال‌گر قدس در بیانیه مطبوعاتی از دیدار با مدیر عامل یوتیوپ وتوافق بر مکانیزم های نظارت وکنترل محتوا سخن گفت. همین تلاشها باعث شد که کانال حماس در یوتیوپ حذف گردد. حذف ۸۵ درصد از محتوای گزارش شده به فیس بوک توسط کاربران رژیم صهونیستی در سال ۲۰۱۷  از دیگر اقداماتیست که برای سانسور روایت مردم فلسطین صورت گرفته است. 
رژیم صهیونیستی در طی این سال ها تلاش کرده که با استفاده از روش های گوناگون هم چون بورسیه کردن دانشجویان، مشوق مالی روایت‌های انحصاری خود را به گوش دنیا برساند.

با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته رژیم صهیونیستی، مردم باریکه غزه وسرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ با کمک سایر آزادی‌خواهان این بار توانستند با عبور از مرزهای سانسور، روایت خود را به تمام جهان ارسال کنند. چنین تلاش هایی باعث شد که  روزنامه جروزالم پست اسرائیل بنویسد ممکن است اسرائیل در نبرد میدانی علیه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پیروز شده باشد ، اما با توجه به همدلی بین المللی با فلسطینی ها ، افکار عمومی را از دست داده است.

انتهای پیام/م