کاهش بیش از ۱۸ درصد جمعیت کیفری آذربایجان شرقی در سال ۹۴
کاهش بیش از ۱۸ درصد جمعیت کیفری آذربایجان شرقی در سال ۹۴

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه از کاهش بیش از ۱۸ درصد جمعیت کیفری آذربایجان شرقی در سال ۹۴ خبر داد.نشست خبری رئیس کل دادگستری استان به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران استان برگزار گردید. رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در این نشست، […]

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه از کاهش بیش از ۱۸ درصد جمعیت کیفری آذربایجان شرقی در سال ۹۴ خبر داد.نشست خبری رئیس کل دادگستری استان به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران استان برگزار گردید.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از زمان حضور در استان از سال ۹۴ گفت: محور اصلی برنامه های دادگستری استان در سال گذشته عبارت بود از: ساماندهی وضعیت ثبت پرونده های وارده به سیستم قضایی، ساماندهی وضعیت اجرای احکام، تلاش در جهت سرعت بخشی به رسیدگی به پرونده ها و کاهش موجودی شعب و افزایش مختومه ها، تعیین تکلیف پرونده های مانده از سالهای قبل و توجه به جمعیت کیفری استان که یکی از دغدغه های مسئولین عالی نظام اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری به مجموع پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در شورای حل اختلاف، دادسرا و دادگاه‌های خانواده اشاره و اظهار داشت: در سال ۹۴ بیش از ۴۵۷ هزار فقره پرونده وارد دادگستری استان شده و ۴۵۶ هزار و ۹۴۸ فقره پرونده مختومه شده است که با احتساب فرآیندهای دادرسی اعم از دادسرا، دادگاه‌ها، تجدید نظر و اعاده دادرسی، بیش از ۶۹۸ هزار فقره پرونده وارده و قریب ۷۰۰ هزار پرونده در فرایند دادرسی قرار گرفته اند.

وی برگزاری ۶ کارگاه آموزشی پروتکل علمی مداخله در فرآیند طلاق، برگزاری ۵ دوره آموزشی مدیرت مهارت و دانش رفتار، طرح پیشگیری از تصادفات جاده ای، طرح کاهش جرم «ضرب و جرح عمدی» به عنوان اولویت دارترین جرم استان، طرح کاهش سرقت در استان، اجرایی کردن قانون پیش فروش ساختمان در استان برای اولین بار در کشور، برگزاری همایش ملّی «نگاهی نو به شهرسازی؛ امنیت و پیشگیری از وقوع جرم در فضاهای شهری»، طرح جامع «توانمندسازی شهروندان تبریزی با رویکرد ارتقای آگاهی های حقوقی عموم جامعه» و طرح ساماندهی سامانه‌های تصویری اماکن عمومی را از جمله برنامه های اجرایی دادگستری استان در سال ۹۴ اعلام نمود.

رئیس کل دادگستری استان به اقدامات شورای حفاظت از اراضی ملی در سال ۹۴ اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۳۶۱ فقره پرونده در سال گذشته وارد سیستم قضایی شد که ۲۱۰۵ مورد منتهی به حکم شد و ۳۱۶۴ متهم به دادگاه احضار شدند، اظهار داشت: کل مساحت اراضی دولتی اعاده شده، ۸۳۴۸ هکتار رفع تصرف و خلع ید شده و ۷۳۳ هکتار هم از اراضی تغییر کاربری شده مورد رسیدگی قرار گرفت و نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان جریمه وصول شده و ۵۱۲ مورد قلع و قمع بنا انجام شده است؛ شهرهای تبریز، شبستر، اهر و کلیبر بیشترین قلع و قمع را به خود اختصاص دادند. سیاست دستگاه قضایی قلع و قمع نیست، چرا که از ثروت عمومی مردم ساخته شده و تخریب آنان خسارت است لذا متولیان امر باید قبل از تغییر کاربری، از تغییر کاربری جلوگیری نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری بر حبس زدایی از قوانین تأکید و ابراز داشت: در سال گذشته از مجموع ۷۶۸۴ نفر زندانی در ۳۱ تیر ۹۴ تا امروز به ۶۲۲۸ نفر زندانی کاهش یافت که معادل ۱۸٫۹ درصد زندانیان کاهش یافته است.

وی همچنین از اجرای پروژه های ساختمان دادگاههای خانواده تبریز و ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب تبریز در سال ۹۵ خبر داد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین امیری معاون قضائی و فرهنگی و دبیر ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه استان به شرح برنامه های اجرایی ستاد در این هفته پرداخت.