ژائله: موافق حذف یارانه هستیم ولی زمان و شرایط مناسب نیست
ژائله: موافق حذف یارانه هستیم ولی زمان و شرایط مناسب نیست
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان این که حذف یارانه ها موضوع مهمی است، اظهار کرد: حذف یارانه ها از جمله سیاست های مدنظر دولت است. ما موافق حذف یارانه هستیم ولی زمان و شرایط اقتصاد جهانی مناسب نیست
به گزارش قلم پرس به نقل از  روابط عمومی اتاق تبریز، نشست تحلیل و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توسط مرکز پژوهش های اتاق تبریز و مجمع نمایندگان استان در محل این اتاق برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ به زودی در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود که در این زمینه امیدواریم مشکلات تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد.

یونس ژائله با اشاره به وضعیت اعطای تسهیلات بانکی و نسبت تسهیلات به سپرده استان در دهه ۹۰ گفت: در سال ۱۳۹۰، این آمار ۱۲۵ درصد بود که با یک روند کاهشی، در سال ۱۳۹۹ به ۵۶ درصد رسیده است.

رییس اتاق تبریز ادامه داد: اکنون تمام منابع بانک ها برای پرداخت حقوق کارکنان و یارانه از سوی دولت جذب شده است که طبیعتا در استان با این کمبود منابع نه تنها مگاپروژه ای اجرا نمی شود بلکه اگر سرمایه خود را حفظ کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

وی با بیان این که حذف یارانه ها موضوع مهمی است، اظهار کرد: حذف یارانه ها از جمله سیاست های مدنظر دولت است. ما موافق حذف یارانه هستیم ولی زمان و شرایط اقتصاد جهانی مناسب نیست چرا که با وجود بیماری کرونا، وضعیت نقدینگی بانک ها و از طرفی تمام مشکلات موجود، انجام چنین جراحی های اقتصادی امکان ندارد.

ژائله ادامه داد: با توجه به این که بیشتر واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی کوچک هستند، این واحدهای کوچک با اجرای این قانون آسیب پذیر خواهند بود که از نمایندگان مجلس درخواست می کنیم این موارد را در نظر بگیرند.

رییس اتاق تبریز در خصوص اهمیت افزایش تولید ملی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور گفت: باید مشخص شود که برای افزایش تولید ملی در سال آینده چه بودجه ای در نظر گرفته شده و این در حالی است که تنها هزینه ها مشخص بوده و منبع این هزینه ها هم از جیب مردم تامین می شود و این راحت ترین فرمولی است که دولت در نظر گرفته است.

ژائله ادامه داد: پروژه انتقال آب ارس به دلیل کمبود شدید آب تبریز یکی از اصلی ترین دغدغه های استان است که در بودجه سال آینده به هیچ وجه پیش بینی نشده است.

وی افزود: گاهی اوقات بخش خصوصی در سیاست های تعیین بودجه جایی ندارد در حالی که مواردی مانند دریافت مالیات، توسعه اشتغال و صادرات بر عهده این بخش است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان این که باید برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی، منابعی تعریف شود، گفت: صنعتگران با اشتغال و افزایش تولید، صنعت را توسعه داده و صادرات انجام می دهند ولی باید به خواسته های بخش خصوصی نیز توجه شود چرا که برای مثال اگر کشاورز کود و سم نداشته باشد، تولید انجام نمی شود و اگر کشاورزی رشد نکند، کشور نابود خواهد شد. بنابراین باید برای تمام بخش ها بودجه تعریف شده و بانک ها موظف به اعطای تسهیلات شوند.

ژائله بر لزوم برگزاری جلسات آتی به صورت کارشناسی تری تاکید کرده و گفت: امیدواریم اشتغالزایی و توسعه تولید در بخش های مختلف عملی شود تا همه با همکاری یکدیگر شاید پیشرفت کشور باشیم.