چگونگی وضعیت حضور ایران در بازار بلاروس/ ۲۵ میلیون دلار سهم ایران از تجارت ۵۷ میلیارد دلاری خارجی بلاروس
چگونگی وضعیت حضور ایران در بازار بلاروس/ ۲۵ میلیون دلار سهم ایران از تجارت ۵۷ میلیارد دلاری خارجی بلاروس

به گزارش قلم پرس از تبریز، سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی در این دیدار توسعه همکاری‌های آذربایجان شرقی با این کشور را جزو اولویت‌های خود برشمرد و اظهار داشت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مشترک در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، زمینه توسعه روابط دوسویه کاملاً فراهم […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی در این دیدار توسعه همکاری‌های آذربایجان شرقی با این کشور را جزو اولویت‌های خود برشمرد و اظهار داشت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مشترک در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، زمینه توسعه روابط دوسویه کاملاً فراهم است.
 
سعید یاری با اشاره به اینکه سهم ایران از حجم تجارت خارجی بلاروس بسیار اندک است، افزود: در سال گذشته از مجموع ۵۷ میلیارد دلار تجارت خارجی بلاروس، سهم ایران تنها ۲۵ میلیون دلار بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط، سهم خود را از بازار بلاروس افزایش دهیم که در نتیجه این اقدامات، برای اولین بار در سال گذشته تراز تجاری دو کشور به نفع ایران تغییر یافت و امسال هم مبادلات تجاری دو کشور ۳۰ درصد افزایش داشته است.
 
یاری اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت‌ها را در سه حوزه اصلی شامل ایجاد خط پروازی، تسهیل مبادلات بانکی و تسهیل صدور روادید برای تجار و گردشگران پیگیری کرده‌ایم و به نتایج روشنی هم رسیده‌ایم که توسعه روابط را با شتاب بیشتری محقق خواهد کرد.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس همچنین توسعه روابط بین استان‌های دو کشور را از برنامه‌های اصلی خود ذکر کرد و گفت: آذربایجان شرقی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، فرصت‌های بسیار خوبی برای حضور در بازار بلاروس دارد.
 
وی افزود: مهم‌ترین مجرای توسعه روابط، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک برای معرفی توانمندی‌های دو طرف است و لازم است در این خصوص نقشه راهی برای سال‌های آینده تهیه شود.
 
محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری استان با جمهوری بلاروس، عدم شناخت کافی از ظرفیت‌ها را مهم‌ترین خلاء ارتباطی دو طرف دانست و بر ایجاد فضای مناسب برای تعامل و گفت‌وگوی اتاق‌های بازرگانی تبریز و بلاروس تأکید کرد. 

انتهای پیام/