چالش‌های پیش‌روی استان آذربایجان‌شرقی از زبان استاندار
چالش‌های پیش‌روی استان آذربایجان‌شرقی از زبان استاندار

استاندار آذربایجان‌شرقی به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی استان پرداخت و گفت: استان ما نیز همانند استان‌های دیگر از برخی مشکلات عمومی مانند کمبود اعتبارات و بیکاری رنج می‌برد. به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده، با اشاره به اعلام محورهای ده‌گانه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد […]

استاندار آذربایجان‌شرقی به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی استان پرداخت و گفت: استان ما نیز همانند استان‌های دیگر از برخی مشکلات عمومی مانند کمبود اعتبارات و بیکاری رنج می‌برد.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده، با اشاره به اعلام محورهای ده‌گانه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد که تحقق این محورها اصلی‌ترین برنامه ما در استان است.

وی با اشاره به دلایل انتخاب آذربایجان‌شرقی به عنوان استان پایلوت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: البته این سئوال را باید دولت پاسخ دهد، اما به نظر می‌رسد ارزیابی شاخص‌های اقتصادی در این انتخاب موثر بوده است.

جبارزاده افزود: ما در استان آذربایجان شرقی همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی در نیمه دوم سال ۹۲، تدوین برنامه چهار ساله‌ای را آغاز کردیم که بر خلاف برنامه‌های پیشین، مبتنی بر هسته‌های کلیدی و واقعیت‌ها و تنگناهای استان تنظیم شده است و قابلیت اجرایی دارد.

وی اظهار داشت: اجرای این برنامه از ابتدای سال ۹۴ آغاز شده و معتقدم که داشتن این برنامه نیز در انتخاب استان آذربایجان‌شرقی به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی موثر بوده است.

جبارزاده گفت: در کنار این شاخص‌های دیگری مثل کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی هم موثر بوده و امیدواریم بتوانیم نسبت به اعتماد دولت پاسخ مناسبی بدهیم.

اقتصاد مقاومتی وظیفه همه نهادهاست

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی در استان، گفت: اولین کاری که در این ستاد انجام دادیم تهیه برش سال ۹۵ سند تدبیر توسعه استان بود که کاملا بر اساس اصول اقتصادمقاومتی تنظیم شده و از ابتدای اردیبهشت به همه دستگاه‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه فقط بر عهده دستگاه‌های دولتی نیست، افزود: اقتصادمقاومتی وظیفه همه بخش‌های جامعه و خود مردم است، ما از همه نهادها و مردم می‌خواهیم با هم‌افزایی و همکاری، دستگاه‌های اجرایی را در اجرای ماموریت‌های اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

جبارزاده تاکید کرد: امروز در استان ما دولت رقیب بخش خصوصی نیست، ما بنای مداخله در اقتصاد استان را نداریم و تلاش می‌کنیم تا فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در فضایی آرام به تولید و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی استان بپردازند.

وی افزود: امروز همه مدیران دولتی و بخش خصوصی استان برای حرکت در مسیر توسعه برنامه دارند و بخش عمده‌ای از اجرای سند توسعه استان را بخش خصوصی عهده‌دار خواهد بود.

جبارزاده گفت: ۷۵ درصد از منابع سند تدبیر توسعه متکی به بخش خصوصی است و منابع دولتی عمدتا در طرح‌هایی هزینه خواهد شد که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

اولویت‌های اقتصادی استان، از صنعت و تولید تا گردشگری

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه بخش صنعت و تجارت را پیشران اقتصاد استان ذکر کرد و گفت: توجه به صنایع در محدوده مرکزی استان جزو اولویت‌های اصلی است و طبیعتا هرچه از مرکز استان دور می‌شویم توجه به کشاورزی و سایر حوزه‌ها خواهد بود.

وی گفت: در اکثر شهرستان‌های استان بخش معدن بر صنعت غلبه دارد و اولویت ما این است که با پرهیز از خام‌فروشی، در زمینه فرآوری مواد معدنی فعالیت کنیم، چرا که در گذشته به دلیل خام‌فروشی مواد معدنی فرصت‌های زیادی را برای تولید ثروت و توسعه اشتغال از دست داده‌ایم.

جبارزاده اضافه کرد: در کنار این بخش گردشگری نیز فرصت بسیار خوبی برای توسعه استان است و با توجه به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸، همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی باید در این زمینه فعال باشند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم امکانات اولیه را برای پذیرش گردشگران ایجاد کنیم طبیعی است که مانند سال‌های ۹۳ و ۹۴ سال‌های پررونقی در این بخش خواهیم داشت.

جبارزاده گفت: افزایش مراکز تفریحی، اقامتی و فرهنگی و تعداد موزه‌ها از جمله نیازهای این بخش است که شهرداری تبریز هم برای سرمایه‌گذارانی که قصد فعالیت در این بخش را داشته باشند امتیازات خوبی در نظر گرفته است.

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام، سیاست جدی دولت

استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص اولویت هزینه‌کرد بودجه استان، از وجود دو هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در استان به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر داد که بودجه دولتی کفاف اتمام آنها را نمی‌دهد و بر این اساس دولت تصمیم گرفته است که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کند.

به گفته وی، کمیته‌های تخصصی در این راستا تشکیل شده است که با شناسایی پروژه‌ها، نسبت به واگذاری آنها در سال جاری و سال‌های آینده اقدام خواهد کرد.

جبارزاده خاطرنشان کرد: بنا داریم تعدادی از طرح‌ها که توجیه اقتصادی دارند به بخش خصوصی واگذار کنیم و بقیه طرح‌ها را نیز به روش خرید خدمت یا با پیوست طرح‌های تجاری و خدماتی به آنها توجیه‌دار کنیم، در هر حال دولت تنها در طرح‌هایی وارد می‌شود که برای بخش خصوصی توجیه نداشته باشد.

وی روند واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی استان را منوط به استقبال بخش خصوصی دانست و گفت: با توجه به زمان‌بر بودن این پروسه بخشی از آن در سال جاری و بقیه در سال آینده انجام خواهد شد.

جبارزاده همچنین راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل را از دیگر اولویت‌های استان اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی کارخانه‌های جدید زمان‌بر و هزینه‌بر است و ما تلاش می‌کنیم با احیای واحدهای راکد استان، بخش عمده‌ای از ظرفیت صنعتی استان را در چرخه تولید قرار دهیم.

وی گفت: در این راستا نیز کارگروهی تشکیل شده است و امیدواریم با تفویض اختیارات به دستگاه‌های استانی به ویژه در بخش بانکی بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و احیای صنایع قدیمی در راستای اقتصاد مقاومتی

استاندار آذربایجان شرقی توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را از اصول اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و با اشاره به تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری تبریز در سال ۹۳، این منطقه را پتانسیل خوبی برای استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

وی از تاسیس یکصد شرکت دانش‌بنیان در طول سال ۹۴ در استان خبر داد و گفت: بخش عمده توان استان در بحث صادرات غیرنفتی در حوزه دانش‌بنیان پایه‌گذاری شده است، چرا که در این بخش امکان رقابت با محصولات جهانی را داریم.

جبارزاده افزود: خوشبختانه در بحث تجاری‌سازی فناوری‌های دانش‌بنیان نیز حرکت‌های خوبی شروع شده و اخیرا سلسله نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار شد.

وی با اشاره به صنایع باسابقه و تاریخی تبریز از جمله فرش، چرم و کفش گفت: به دنبال احیای این صنایع و توسعه صادرات از این محل هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، این موفقیت را فرصتی برای معرفی هنر صنعت فرش به مردم دنیا دانست و با تاکید بر حرکت در مسیر تولید و صادرات فرش دستباف، گفت: خوشبختانه اولین محموله فرش دستباف تبریز اخیرا به یکی از بازارهای مهم اروپایی رسیده است و سدی که در گذشته در این بخش وجود داشت شکسته شد.

وی افزود: امیدواریم با صادرات فرش و برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سطح جهانی بتوانیم صنعت فرش را که یکی از حوزه‌های اشتغال‌زاست احیا کنیم.

جبارزاده همچنین از تشکیل خوشه صنعتی چرم در استان خبر داد و گفت: شهرک صنعتی چرم یکی از ظرفیت‌های موجود در راستای حل مشکلات این حوزه است.

وی با اشاره به صنعت کفش تبریز هم با تاکید بر جلوگیری از واردات کفش‌های بی‌کیفیت به منظور حمایت از تولید داخلی، گفت: از صنعتگران کفش خواسته‌ایم با تولید محصولات متنوع و متناسب با نیازهای اقشار مختلف، بهانه را از واردکنندگان بگیرند و از دولت هم انتظار داریم از واردات محصولات بی‌کیفیت جلوگیری کند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، طرح بنگاه‌های زودبازده را اقدام خوبی دانست و در عین حال گفت: بخش عمده‌ای از این بنگاه‌ها به دلیل عدم توان رقابت در بازار تعطیل شده‌اند؛ ما بنا داریم با ایجاد شرکت‌های تامین، توزیع و فروش در شهرک‌های صنعتی این بنگاه‌ها را در تامین مواد اولیه و فروش محصولات‌شان کمک کنیم.

وی افزود: در صورت اطمینان از وجود بازار مناسب، توسعه این بنگاه‌ها به ویژه در رشته‌هایی که در تخصص استان نیز هست ضروری است.

جبارزاده همچنین با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی،  گفت: این موضوع در همه بخش‌ها در اولویت است و ما اکنون دو پروژه بسیار مهم و ملی را با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در دست اجرا داریم.

وی گفت: تولید ۳۴۰۰ مگاوات برق یکی از این پروژه‌هاست که موافقت‌نامه آن را با یک شرکت اروپایی امضا کرده‌ایم و قرارداد نهایی آن در وزارت نیرو در حل طی مراحل اداری است.

جبارزاده افزود: امکانات و زیرساخت‌های شروع این طرح بزرگ آماده شده و با ابلاغ قرارداد از سوی وزارت نیرو، آذربایجان شرقی به یکی از قطب‌های تولید انرژی در کشور تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش راه‌سازی نیز آزادراه تبریز- بازرگان با سرمایه‌گذاری خارجی در دستور کار قرار دارد و با اتمام تملک زمین‌های واقع در مسیر این پروژه، اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.

جبارزاده در ادامه در خصوص اقدامات استان برای مبارزه با قاچاق کالا، گفت: در دو سال اخیر استان آذربایجان شرقی به عنوان استان برتر در این زمینه شناخته شده است، ما مبادی ورود کالای قاچاق را با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه اطلاعت استان شناسایی کرده‌ایم و مبارزه مستمر با قاچاق جزو سیاست‌های همیشگی ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: معتقدیم که هرچه مبارزه با قاچاق را با قدرت بیشتر ادامه دهیم به همان میزان از اقتصاد، اشتغال و تولید داخلی حمایت کرده‌ایم و از عموم مردم نیز می‌خواهیم که با خرید کالای ساخت داخل از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استان پرداخت و گفت: استان ما نیز همانند استان‌های دیگر از برخی مشکلات عمومی مانند کمبود اعتبارات و بیکاری رنج می‌برد، مهم این است که ما تسلیم مشکلات نخواهیم شد، امروز اگر منابع دولتی در اختیار نداریم باید منابع دیگری تعریف کنیم، با تمام توان تلاش می‌کنیم معضل بیکاری را حل کنیم، افزایش درآمد و رفاه و آسایش مردم جزو آرزوهای ماست و ما در این مسیر چاره‌ای نداریم جز این که روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از ایده‌های جدید استفاده کنیم.