پلاک‌گذاری ۲۱ هزار تراکتور و ماشین کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ عدم مراجعه ۱۹ هزار مالک برای دریافت پلاک
پلاک‌گذاری ۲۱ هزار تراکتور و ماشین کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ عدم مراجعه ۱۹ هزار مالک برای دریافت پلاک

به گزارش قلم پرس از تبریز، پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار کردن ماشین آلات کشاورزی در کشور عمری کمتر از یک دهه دارد و این به معنی بدون پلاک بودن تمام وسایل و ماشین آلات کشاورزی کشور از تراکتور گرفته تا کمباین است اما چند سالی هست که تولیدات داخلی این بخش در همان مبداء کارخانه پلاک […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار کردن ماشین آلات کشاورزی در کشور عمری کمتر از یک دهه دارد و این به معنی بدون پلاک بودن تمام وسایل و ماشین آلات کشاورزی کشور از تراکتور گرفته تا کمباین است اما چند سالی هست که تولیدات داخلی این بخش در همان مبداء کارخانه پلاک گذاری شده و به خریدار تحویل داده می‌شود و یکی دو سالی هم از اهتمام لازم برای پلاک‌گذاری ماشین آلات توزیع شده قبلی و دستگاههای موجود در دست کاربران می‌گذرد.

یونس منفرد رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  فارس در تبریز از وضعیت پلاک‌گذاری تراکتور و سایر ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک که در دست کشاورزان است، گفت: طی یک سال گذشته با جدیت تمام این موضوع در استان مورد توجه پلیس راهور قرار گرفت و تاکنون ۴۰ هزار تراکتور و سایر ماشین آلات بخش کشاورزی بازدید برای پلاک‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: در این بازه زمانی کارشناسان پلیس راهور با مراجعه به شهر و یا محل کاربری ماشین آلات کشاورزی بخصوص تراکتور ضمن بازدید و احراز اصالت مالک وسیله، نسبت به تکمیل پرونده و طی مراحل لازم برای صدور پلاک اقدام کرده‌اند.

منفرد با اشاره به اینکه بعداز طی این مراحل مالک تراکتور باید به پلیس راهنمایی مرکز استان برای دریافت پلاک مراجعه کنند، اضافه کرد: بعد از طی مراحل اولیه و بازدید کارشناسان راهنمایی و رانندگی، مالک تراکتور باید با در دست داشتن اسناد مربوط به بازدید کارشناسان راهنمایی که در اختیارش می‌باشد به مرکز پلاک‌گذاری استان در تبریز مراجعه و پلاک صادر شده برای تراکتور و یا هر وسیله کشاورزی خود را شخصا دریافت کند.

این مقام ارشد استانی در حوزه راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: این پلاک صرفا به شخص مالک تحویل داده می‌ شود و سایر افراد دارای ‌وجاهت قانونی برای دریافت آن از راهنمایی و رانندگی هستند و مطمئنا مرکز پلاک‌گذاری نیز نمی‌‌تواند پلاک را در اختیار افرادی غیر از مالک بگذارد.

عدم مراجعه ۱۹ هزار مالک برای دریافت پلاک

وی با یادآوری اینکه تاکنون ۲۱ هزار نفر از مالکان ۴۰ هزار ماشین کشاورزی یاد شده برای دریافت پلاک به مرکز شماره گذاری در تبریز مراجعه و پلاک تراکتورهای خود را دریافت کرده اند اظهار داشت: متاسفانه ۱۹ هزار نفر از مالکان تراکتورهای بازدید شده برای دریافت پلاک اقدام نکرده که درخواست می شود هر چه سریع تر جهت طی مراحل لازم برای دریافت پلاک اقدام کنند.

به تراکتور و ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک سوخت تعلق نمی‌گیرد

منفرد تصریح کرد: شماره و پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی و تراکتور در واقعه زمینه برخودراری از امتیازات قانونی و اصولی را فراهم می کند و یکی از مهترین مواردی که می‌توان اشاره کرد عدم اعطای سوخت به تراکتورهای بدون پلاک است.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی به نقطه دیگری تاکید و از کشاورزان خواست کرد، در صورت لزوم تعویض قطعات موتوری همچون بلوک موتور و شاسی حتما در گام اول به مرکز راهنمایی و رانندگی استان در تبریز مراجعه و مراحل لازم را طی کنند.

وی با یادآوری ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به عنوان مفاد قانونی این اقدام عنوان کرد:​ قانون گذار برای این گونه اقدام نگاه تخلفی داشته و برای آن بین ۶ تا یک سال در صورت عدم طی مراحل قانونی حبس در نظر گرفته است.

منفرد در عین حال اقدام مالک برای طی مراحل قانونی این اقدام را دلیلی برای صحت و سقم قطعه نسبی بر روی وسائل نقلیه دانست و گفت: با طی این مراحل و بازدیدهایی که کارشناسان راهنمایی از قطعات تعویضی انجام می‌دهند مالک را مبنی بر اصالت قطعه نسبی مطمئن خواهد کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴