پرداخت ۶۴۰ میلیارد غرامت به ۸۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی زیان دیده آذربایجان‌شرقی
پرداخت ۶۴۰ میلیارد غرامت به ۸۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی زیان دیده آذربایجان‌شرقی

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی تبریزی در جلسه کار گروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی استان در خصوص سطح بیمه محصولات کشاورزی استان در سال زراعی جاری (تا هشتم خردادماه)، اظهار داشت: در بخش آبزیان، بیش از ۱.۵ میلیون قطعه آبزی، در بخش دامی ۲۲۳ هزار و ۱۸۲ راس دام، در بخش […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی تبریزی در جلسه کار گروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی استان در خصوص سطح بیمه محصولات کشاورزی استان در سال زراعی جاری (تا هشتم خردادماه)، اظهار داشت: در بخش آبزیان، بیش از ۱.۵ میلیون قطعه آبزی، در بخش دامی ۲۲۳ هزار و ۱۸۲ راس دام، در بخش طیور ۲۴ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۳۵۱ قطعه، در بخش محصولات باغی ۲۱ هزار هکتار و محصولات زراعی ۲۰۹ هزار هکتار بیمه شده‌اند.

تبریزی ادامه داد: در سال زراعی جاری هم‌چنین بالغ بر ۷۷ هزار و ۹۷ عدد بیمه نامه در بخش کشاورزی استان تدوین شده است که بخش محصولات باغی با ۳۷ هزار و ۵۱۴ بیمه نامه و بخش محصولات زراعی با ۲۵ هزار و ۸۵۰ بیمه نامه بیشترین سهم را در این حوزه دارند.

وی متذکر شد: یکی از مشکلاتی که بخش کشاورزی استان در حوزه بیمه دارد، پایین بودن قطعات باغی است به طوری که میانگین باغات بیمه شده استان در محاسبه با تعداد بیمه نامه‌ها به ۰.۶ هکتار می‌رسد که بسیار رقم پایینی است و نشان می‌دهد که مساحت باغات استان در حد استاندارد و اقتصادی نیست.

تبریزی افزود: حق بیمه سهم بیمه گذاران بخش کشاورزی استان نیز تاکنون بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان محاسبه شده است.

وی متذکر شد: میزان غرامت پرداختی در سال زراعی ۹۸-۹۹ به ۸۰ هزار و ۱۲۸ بهره بردار زیان دیده استان، در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد تومان است؛ هم‌چنین تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۱ مورد خسارت دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

تبریزی با اشاره به طرح جهش تولید در سطح استان و بیمه بهره برداران توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گفت: در راستای این طرح، بیش از ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی گندم دیم، ۲۵ هزار و ۷۴۲ هکتار اراضی جو دیم، ۳۸۸۲ هکتار اراضی نخود دیم بهاره، ۲۳۷۳ هکتار اراضی نخود دیم پاییزه و سایر اراضی عدس، گلرنگ و ماش بیمه شده‌اند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص نحوه تعیین خسارت نیز گفت: در خسارات عمومی معمولاً دستگاه اجرایی به صندوق بیمه کشاورزی خسارت مربوطه را اعلام می کند و گروهی از کارشناسان جهت بررسی و رد یا تایید آن به منطقه اعزام می‌شوند در خسارات شخصی و خصوصی نیز بهره بردار اقدام به درخواست غرامت کرده و سپس در صورت تایید کارشناسان، درخواست مربوطه تبدیل به مجوز می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های موجود برای تردد افراد، بهره برداران خسارت دیده و تحت پوشش بیمه می‌توانند به چهار طریق، خسارت خود را اعلام کنند در این راستا در صورت وقوع خسارت در واحد تحت پوشش بیمه کشاورزی، بایستی درخواست ثبت خسارت را ظرف مدت معین حداکثر هفت روز برای محصولات باغی و زراعی و ۲۴ ساعت برای دام و طیور انجام دهند تا موارد فوق قابل ارزیابی و برآورد خسارت باشد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بهره برداران تحت پوشش می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۶۵۵*۶۴۰۰۹#  و یا ثبت درخواست از طریق پرتال مشتریان سامانه www.cs.sabka.ir نسبت به اعلام خسارت خود اقدام کنند؛ هم‌چنین این افراد می‌توانند درخواست کتبی خود را به دفتر نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه خود و یا شعبه بانک کشاورزی محل تحویل دهند.

تبریزی متذکر شد: اکنون تعداد ۴۶۵۰ پرونده مربوط به ۱۲ نوع محصولات باغی در ۱۶ شعبه صندوق بیمه کشاورزی استان و هم‌چنین ۶۴۷۰ فقره پرونده در خصوص هفت نوع محصول زراعی خسارت دیده استان در حال بررسی و ارزیابی هستند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱