ولادت‌ها در آذربایجان شرقی در ۱۰ سال گذشته روند نزولی داشته است
ولادت‌ها در آذربایجان شرقی در ۱۰ سال گذشته روند نزولی داشته است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در طول ۱۰ سال گذشته ولادت‌ها در استان ما روند نزولی داشته است به طوریکه در ظرف یک سال گذشته هزار و صد نفر کاهش در ولادت داریم و این خطری و هشدار بزرگی برای ماست.

به گزارش قلم پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: عربستان و رژیم صهیونیستی در مسیر عادی‌سازی روابط هستند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۰ با تلاش نتانیاهو عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مغرب  و‌ سودان انجام گرفت، افزود: عادی سازی روابط با برخی دیگر از کشورهای عربی در دوره جدید نیز در دستور کار نتانیاهو انجام می‌گیرد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: عربستان سعودی در اولویت عادی‌سازی قرار دارد؛ البته اظهارات سعودی‌ها نیز در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که در این مسیر گام برمی‌دارد چراکه رژیم آل‌سعود توان امنیت خود را ندارد و در جنگ با گروه‌های مقاومت شکست خورده و طبیعی است که نتواند از خود مراقبت کند.

وی یادآور شد: در حمله انصارالله به امارات نیز نمونه عینی این مساله بود که با وجود امتیاز دادن زیاد امارات به آمریکا، آنها در حملات انصارالله تنها مانده و شکست سختی را متحمل شدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: به نظر می‌رسد بن سلمان به امید واهی جلب حمایت اسرائیل و غربی‌ها شده و سعی در اعتماد به آنها و‌ خیانت به آرمان‌های فلسطین دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه غربی‌ها برای مواجهه با ایران چاره‌ای جز بازگشت به میز مذاکره ندارند، گفت: این هفته بازگشت میز مذاکره در اظهارات مسوولان غربی را شاهد بودیم در حالی که بعد از یک توقف چند ماهه و پایان یافتن آشوب‌های خیابانی حال طرف غربی پیگیر این موضوع شده است. 

امام جمعه تبریز گفت: اعلام آمادگی برای بازگشت به میز مذاکره عملا ریختن آب سرد بر جنب و جوش خیالبافانه اپوزیسیون می‌باشد. 

وی ادامه داد: سابقه غربی‌ها نشان می‌دهد تقسیم کار کرده‌اند یعنی یک ضلع مذاکرات اروپا طرفین را به میز مذاکره دعوت می‌کند و ضلع دیگر یعنی آمریکا در نقش پلیس بد فرصت مذاکره را تمام یافته می‌گوید.

آل‌هاشم گفت: با این تناقض دستگاه دیپلماسی باید مواضع اصولی اتخاذ کند و خوشبختانه تاکنون هم این چنین بوده است اما نباید خوشبینانه به مسیر مذاکره که خیلی روشن نیست نگاه کنند؛ اینکه غربی‌ها مجبور به احیای مذاکرات شده‌اند به این دلیل است که اغتشاشات پایان یافته است و از فشار به جمهوری اسلامی ناامید شده‌اند. البته روی  سایر اهرم‌ها فشار می‌آورند و می‌خواهند از ایران امتیاز بگیرند. 

نتیجه مذاکرات باید در سفره مردم تاثیرگذار باشد 

وی ادامه داد: مواجه آگاهانه و تمرکز روی راهبردهای رهبری است و خواسته ما از دستگاه دیپلماسی این است که باید نتیجه مذاکرات در سفره مردم تاثیرگذار باشد.

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: مقصود ما از مذاکرات انتفاع اقتصادی است و اگر این هدف با فریبکاری توسط غربی‌ها انجام نگیرد مذاکره اهمیتی ندارد.

وی ادامه داد: قطعا جمهوری اسلامی ایران در میان زیاده‌خواهی غربی‌ها ایستاده و همچنان روی منافع ملی متمرکز باشد.

امام جمعه تبریز گفت: در ترسیم واقعیات کوتاهی داریم؛ رهبر معظم انقلاب، در جمع خانواده معظم شهدای شاه‌چراغ بار دیگر از کوتاهی رسانه‌ای و فرهنگی در خصوص ترسیم واقعیات گلایه کردند از این‌رو باید دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای عناصر هنری این قضیه را مثل قضایای گوناگون تاریخی نگه دارند و بزرگ کنند تا که  آیندگان بفهمند. ما در این زمینه کوتاهی داریم.

 دشمن در صدد جعل تاریخ و ارائه رویت انحرافی از اتفاقات ماست

وی توضیح داد: در تاریخ  روایت زیادی از روزهای جنگ و ایستادگی مردم در برابر کشورهای بیگانه وجود دارد و در موقعیت‌های مختلف تاریخی کشورهای مختلف دیدیم که در  تلاش برای تصرف بخشی از خاک ایران بودند اما همواره ایرانیان می‌کوشیدند تا تکه‌ای از خاک پاک ایران دست کشورهای بیگانه نیافتد. 

وی گفت: نمونه برجسته و درخشان از ایستادگی در خود تبریز و اذربایجان سراغ داریم که هنوز در قالب هنر و رسانه مطرح نشده است.

آل‌هاشم گفت: دشمن در صدد جعل تاریخ و ارائه رویت انحرافی از اتفاقات ماست به دلیل کوتاهی و قصور فرهنگی دستگاه‌های متولی است؛ برای مثال  داستان ایستادگی سه سرباز در نوار مرزی ارس قابلیت این را دارد که در قالب فیلم و سریال روایت شود؛ باید حافظه تاریخی این مملکت را با زبان هنر به نسل جوان روایت کنیم.

خطاب به مسئولان: اگر زلزله‌ای اتفاق بیافتد می‌دانید در تبریز چه وضعی خواهد بود؟ 

خطیب جمعه تبریز در ادامه با اشاره بر اینکه امید است مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با هدایت استاندار و‌همکاری راه و‌شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری تبریز در رابطه با حواشی شهر عنایت بیشتری داشته باشند، افزود: اگر زلزله‌ای اتفاق بیافتد می‌دانید در تبریز چه وضعی خواهد بود؟

هشدار کاهش جمعیت آذربایجانی‌ها

وی تصریح کرد: در طول ۱۰ سال گذشته ولادت‌ها در استان ما روند نزولی داشته است به طوریکه در ظرف یک سال گذشته هزار و صد نفر کاهش در ولادت داریم و این خطری و هشدار بزرگی برای ماست.

خطیب جمعه تبریز سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل را مورد اشاره قرار داد و گفت: این فراگیری و همگانی شدن امر آموزش در تمام نقاط کشور از جمله در جاهای دور و روستاها و مناطق دور دست و محروم نقطه عطفی بود به برکت انقلاب شکوهمند انجام گرفت اما باز هم باید بی‌سوادها شناسایی شود و برای این منظور بسیج همگانی نیاز است. بسیج و‌سایر نیروها همه باهم کمک کنند و آموزش و پرورش را در بحث سوادآموزی یاری کنند.

وی با تبریک میلاد حضرت مسیح، گفت: این روز را به تمام مسیحیان کشور تبریک عرض می‌کنم.

نماینده ولی‌فقیه در استان در اعلام مناسبت‌های هفته به سالگرد شهید آیت‌الله غفاری آذرشهری و شهدای گمنام، اشاره کرد و ادامه داد: روز صنعت پتروشیمی، مدیریت بحران و سوادآموزی را نیز در این هفته داریم.

وی یادآور شد: هشت شهید گمنام در روز سه‌شنبه در تبریز به صورت سراسری با کشور تشییع خواهد شد.