واگذاری استقلال و پرسپولیس تا ۳ ماه آینده/ میل به دولتی نگه داشتن این ۲ باشگاه صفر نشده و نمی شود
واگذاری استقلال و پرسپولیس تا ۳ ماه آینده/ میل به دولتی نگه داشتن این ۲ باشگاه صفر نشده و نمی شود

سازمان خصوصی سازی: با دادن صورت‌ مالی پرسپولیس و استقلال درچندروزآینده، اسفند مزایده واگذاری را برگزار می‌کنیم. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود : واگذاری این دو باشگاه با چند سال پیش متفاوت است و در این سری شرکت فروخته می شود […]

سازمان خصوصی سازی: با دادن صورت‌ مالی پرسپولیس و استقلال درچندروزآینده، اسفند مزایده واگذاری را برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود : واگذاری این دو باشگاه با چند سال پیش متفاوت است و در این سری شرکت فروخته می شود و هر کس که این باشگاه ها را بخرد مسئول پرداخت بدهی های آنها هم خواهد بود. وی گفت : معتقدم که نباید قیمت پایه در واگذاری را آنقدر بالا ببریم که شرایط مزایده فراهم نشود .
معاون توسعه ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان هم گفت : دولت و وزارت ورزش و جوانان این بار مصمم به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است زیرا معتقدیم اساسا دولت نباید باشگاه داری کند.
محمدرضا داورزنی با اشاره به اینکه این ۲ باشگاه از پرطرفدارترین باشگاه های جهان هستند ، افزود : شرایط این دو باشگاه با سه سال پیش کاملاً متفاوت است و سه سال پیش تکلیف مجمع ­و حسابرسی های قبلی و بدهی های آن ها مشخص نبود و نابسامان بودند که دولت می خواست از شرّ آن ها خلاص شود اما در دو سال گذشته وزارت ورزش همه اقدامات لازم برای سامان دادن این دو باشگاه از جمله وضعیت بدهی ، مالیات ، مجامع و حسابرسی آن ها را انجام داد .
وی ادامه داد : ۹۰ درصد بدهی های این دو باشگاه پرداخت شد و درباره ۱۰ درصد باقیمانده هنوز رأی صادر نشده است .
داورزنی اضافه کرد : هر یک از این دو باشگاه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات علی الرأس داشتند که تعیین تکلیف شد .
وی گفت : اکنون این دو باشگاه آماده واگذاری هستند و رئیس جمهور هم موافق است .
رئیس سازمان خصوصی سازی هم با حضور در این برنامه درباره مشکلات پیش روی خصوصی شدن باشگاه های استقلال و پرسپولیس افزود: دل کندن کسانی که بدون پرداخت هزینه در حال مدیریت از طرف مردم بر روی بخش ها و شرکت های دولتی هستند، سخت است و در همه جای دنیا هم این گونه است و این موضوع در مورد ورزش بیشتر است زیرا میلیون ها هوادار دارند.
میر علی اشرف عبداله پورحسینی ادامه داد : اکنون عقلانیت ، تدبیر و برنامه ریزی بر احساسات و میل ها غلبه پیدا می کند اما میل در اختیار داشتن این دو باشگاه در دولت صفر نشده است .
وی درباره شکست مزایده و خصوصی سازی این ۲ باشگاه در دوره قبل گفت : میل به دولتی نگه داشتن این ۲ باشگاه صفر نشده و نمی شود و همچنان عده ای معتقدند که اگر این دو باشگاه را به بخش خصوصی بدهیم مشکل امنیتی برای کشور به وجود می آید و در انتخابات ها مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلش شورای اسلامی دخالت می شود .
پوری حسینی ادامه داد : در ۴ مزایده ای که در سازمان خصوصی سازی برای این ۲ باشگاه برگزار کردیم آن هایی که ورزشی بودند دوست داشتیم سهام این ۲ باشگاه را بخرند، جلو نیامدند و آن هایی که در مزایده آخر آمدند مانند خودروسازهای سایپا و ایران خودرو، سفارشی و تحمیلی آمدند .
وی افزود : فوتبالی هایی که برای خرید این ۲ باشگاه ابتدا اعلام آمادگی کردند اما بعداً نیامدند و نخریدند هم مقصرند که این باشگاهها خصوصی سازی نشد .
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : بیشتر فسادهایی که در مزایده ها به وجود می آید و ریشه به تیشه خصوصی سازی می زند کلمه ” اهلیت ” است که به بهانه آن مانع واگذاری به بخش خصوصی می شوند .
پوری حسینی افزود: اهلیت عمومی در مزایده ها این است که متقاضی ، بدهکار عمده بانکی و ممنوع المعامله نباشد و در معاملات قبلی خود با سازمان خصوصی سازی بدعهدی نکرده باشد و تعهدات خود را ایفا کرده باشد .
وی اضافه کرد : اهلیت جدید را در مزایده های سوم و چهارم برای خریدار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار دادیم و از جمله اینکه از نظر امینتی تائید شده باشد، از نظر مالی هم توانمند باشد .
پوری حسینی با بیان اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر دادگستری و وزیر ورزش و جوانان مرجع تشخیص این اهلیت هستند، گفت: باید تعریف جامع و مانعی از « اهلیت » داشته باشیم تا از این واژه سوء استفاده نشود .
وی افزود: مرجع تشخیص ” اهلیت ” هیئت واگذاری است و سازمان خصوصی سازی پیش نهاد دهنده است .

امیر عابدینی مدیرعامل اسبق پرسپولیس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در گذشته هیئت کارشناسی نخبه برای قیمت گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار داده شد و پس از اعلام قیمت و مزایده، برنده مشخص شد اما در روز موعود، واگذار نشد .
وی افزود : اکنون هم باید ببنیم که آیا واگذاری این دو باشگاه عملی می شود یا خیر ؟
عابدینی با بیان اینکه موافق واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی است، گفت: باید اراده لازم برای خصوصی سازی باشد و همچنین بخش خصوصی را رها نکنیم و از او حمایت و تسهیلات پرداخت کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین گفت : همچنان عده ای معتقدند اگر این دو باشگاه را به بخش خصوصی بدهیم مشکلات امنیتی درست می شود .

پوری حسینی با اشاره به شرط اهلیت در واگذاری ها گفت: اکثر فساد ها در مزایده ها که تیشه به ریشه خصوصی سازی می زند همین واژه است .
وی افزود : وقتی تعریف جامع و مانعی برای واژه اهلیت وجود ندارد فساد به وجود می اید .
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تلاش کرده ایم تا ذهنیت ها و سلیقه های سیاسی و فردی را در واگذاری ها دخالت ندهیم .

 

اراده دولت در واگذاری صد درصدی پرسپولیس و استقلال است .
معاون وزیر ورزش و جوانان هم در ادامه این برنامه افزود: در دو سال گذشته دولت برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ریالی هزینه نکرده است .
محمد داورزنی گفت: وزارت ورزش و جوانان مکانیزم ها و فرایند های مالی این دو باشگاه را اصلاح کرده است به نوعی که پرسپولیس استقلال تا پایان سال ۹۹ مشکل مالی نخواهند داشت .
وی افزود: دو باشگاه نباید پس از واگذاری تبدیل به ابزاری در دست جناح خاص شود .
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت : اراده دولت در واگذاری صد درصدی پرسپولیس و استقلال است .
داورزنی افزود: در حالی که حساب های پرسپولیس و استقلال پنج سال حسابرسی نشده بودند با تشکیل مجامع قانونی حساب هایشان برای این سال ها حسابرسی شد .

 

تاکنون حسابرسی قانونی از وضعیت مالی این دو باشگاه انجام نشده است
مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : واگذاری پرسپولیس و استقلال توجیه اقتصادی و بسته حمایتی ندارد .
سید رضا واعظ آشتیانی افزود : تاکنون حسابرسی قانونی از وضعیت مالی این دو باشگاه انجام نشده است .
وی گفت : من مخالف واگذاری پرسپولیس و استقلال نیستم اما می گویم نباید سرمایه ملی را نابود کرد .