همه مجوزهای مرتعداران متوفی باطل می‌شود
همه مجوزهای مرتعداران متوفی باطل می‌شود

به گزارش قلم پرس از تبریز، رحیم مهردادی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مهلت تعیین جایگزین مرتع‌دار متوفی براساس بند ۴۸ فصل دوم ابلاغی اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور تا پایان یازدهم مرداد ماه سال آینده اعلام شده است.  وی افزود: بر این اساس چنانچه دارنده پروانه چرای دام […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، رحیم مهردادی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مهلت تعیین جایگزین مرتع‌دار متوفی براساس بند ۴۸ فصل دوم ابلاغی اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور تا پایان یازدهم مرداد ماه سال آینده اعلام شده است.

 وی افزود: بر این اساس چنانچه دارنده پروانه چرای دام فوت کند، ظرف مدت دو سال از زمان فوت، همسر و فرزندان متوفی که ساکن محل یا عضو نظام عشایری یا به صورت مستمر به حرفه دامداری مشغول باشند، مکلفند صرفاً یک نفر از بین خود انتخاب کنند تا پروانه مرتع‌داری به وی انتقال یابد.

مهردادی ادامه داد: چنانچه همسر و فرزندان مرتع‌دار متوفی تا تاریخ ابلاغ این شیوه‌ نامه نسبت به اجرای این بند اقدام نکرده‌اند، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مکلف است در صورت عدم احراز سایر شرایط ابطال مجوز مرتع‌دار متوفی ظرف مدت ۲ سال پس از ابلاغ این شیوه‌نامه نسبت به اجرای قطعی این بند اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: چون تاریخ ابلاغ شیوه نامه یازدهم مرداد سال ۱۳۹۹ بوده است بر این اساس تا پایان یازدهم مرداد سال آینده این فرصت به اتمام می‌رسد و پس از این تاریخ، همه مجوزهای مرتع‌داران متوفی باطل می‌شود، بر این اساس باید همسر و فرزندان نسبت به انتقال مجوز اقدام کنند.

مهردادی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای مرتعداری، گفت: طرح‌های مرتع‌داری از جمله ابزارهای مدیریتی برای افزایش کیفیت مراتع به ویژه در مناطقی که فشار چرا بر مراتع زیاد است، محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم اقتصادی کردن طرحهای مرتعداری، ادامه داد: مراتع، علاوه بر ارزشهای زیست محیطی از ارزشهای اقتصادی بالایی برخوردار بوده و بستر مناسب برای تولید محسوب می‌شوند که برای تحقق این مهم باید طرح‌های مرتعداری در قالب طرحهای تلفیقی و کشت گیاهان دارویی سازگار با اکوسیستم منطقه تهیه و اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به این که تهیه و اجرای طرح‌های مرتع داری از برنامه‌های مهم و شاخص پیش روی مجموعه منابع طبیعی است، یادآوری کرد: با اجرای طرح های مرتعداری تلفیقی و چند منظوره علاوه بر کاهش فشار دام بر مراتع به اقتصاد خانوارهای روستایی نیز کمک می‌شود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴