همسایگان نوظهور، به دنبال ثبت مفاخر علمی ایران به نام خود هستند
همسایگان نوظهور، به دنبال ثبت مفاخر علمی ایران به نام خود هستند
دبیر علمی همایش حکیم نظامی گنجه‌ای گفت: متاسفانه در دهه های اخیر با توجه به غفلت ما همسایگان نوظهور که تاریخشا به صدسال هم نمی رسد  ر کئام از گوشه ای شروع به هویت سازی کرده اند و مفاخر علمی ما را به نام خود ثبت می کنند.

جمشید علیزاده در همایش حکیم نظامی گنجه‌ای که در دانشگاه تبریزبا بیان اینکه  در گام اول کمیته‌ای علمی تشکیل شد که تاکید آن کمیته همایش با عنوان تاثیر نظامی در ادبیات بعد از حیات خودش بود، اظهار کرد: : همچنین این کمیته پیشنهاد برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با استفاده از اشعار ممتاز و معروف نظامی گنجوی را داد که در طول این هفته نمایشگاه خوشنویسی با شرکت خوشنویسان شاخص استان در تالار خاقانی فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

وی ادامه داد: همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری در تبریز برگزار می‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه‌ای اشاره کرد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز با بیان این‌که نظامی گنجوی شیفته فرهنگ و ادب ایران بود گفت: نظامی متون و آثار شاعران قبل از خود را خوانده و به فرهنگ ایرانی علاقه مند بود.

وبا اشاره به جمله ای از استاد بدیع الزمان فروزانفر مبنی بر اینکه هویت ایران بر استخوان های آذربایجانیان و خراسانیان بنا شده است، اظهار کرد: جمله ی بسیار سنجیده است که طی پنجاه سال گذشته کسی به تببین این جمله نپرداخته و حقیقت این است که نقش آذربایجان در تکوین هویت ملی ایران در طول اعصار و قرون امری انکار ا پذیر است.

علیزاده  ادامه داد: متاسفانه در دهه های اخیر با توجه به غفلت ما همسایگان نوظهور که تاریخشا به صدسال هم نمی رسد  ر کئام از گوشه ای شروع به هویت سازی کرده اند و مفاخر علمی ما را به نام خود ثبت می کنند.

دبیر علمی همایش حکیم نظامی گنجه‌ای خاطرنشان کرد: آنها کا خودشان را میکنند اما ما باید به خودمان بیاییم، بجث مقابله به معنی سخت افزاری نیست و تلاش ما تعامل با همه همسایگان است، اما این سخن که گفته می شود نظامی و امثال نظامی متعلق به جهان شرق است و چه فرقی می کند برای ما باشد یا برای دیگران؛  صحیح نبوده و  شبیه این است که کسی  خانه شما را متصرف شود و در مقابل اعتراض بگوید همه ما بندگان خدا هستیم و چ فرقی میکد خنه من باشد یا شما!

وی تاکید کرد: در عین تعامل بر موجودت و هویت ملی و بزرگان عرصه فرهنگی خودمان به شدت تعصب داریم و پایبند هستیم.

انتهای پیام/