همراهی نکردن برخی بانک های خصوصی در راستای توسعه استان
همراهی نکردن برخی بانک های خصوصی در راستای توسعه استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: در رابطه با اعطای تسهیلات، عملکرد بانک های دولتی قابل قبول است ولی برخی از بانک های خصوصی به هیچ وجه همراستا با توسعه استان نبوده اند.

به گزارش قلم پرس، داود بهبودی در نشست تحلیل و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توسط مرکز پژوهش های اتاق تبریز و مجمع نمایندگان استان در محل این اتاق برگزار شد، اظهار داشت: نرخ بیکاری در سال گذشته ۹٫۶ درصد بود که این میزان پایین تر از میانگین کشور بود. این موضوع طبیعی است چرا که باید دید این نرخ بیکاری ناشی از اشتغالزایی در استان بوده و یا ناشی از مهاجرت است که هر دو مورد در این زمینه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به عملکرد کلان کل استان افزود: آذربایجان شرقی سال گذشته از لحاظ اقتصادی رتبه هشتم کشور را داشت این در حالی است که برخی از استان هایی که در رتبه های بالاتر قرار دارند، معمولا استان های نفتی هستند که این موضوع بر سهم اقتصادی این استان ها تاثیرگذار بوده است که در این زمینه باید گفت که آذربایجان شرقی در بخش های مختلف توانمندی زیادی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: برای توسعه و رشد اقتصادی استان باید مگاپروژه های کلان شناسایی شود که در این زمینه ایده های خوبی نیز وجود دارد. بنابراین دولت، نمایندگان و بخش خصوصی باید با همراهی و همگرایی منجر به اجرای چنین پروژه هایی شوند.

وی با بیان این که سهم استان در خصوص تسهیلات ۲٫۵ درصد است، اظهار کرد: سهم استان از سپرده های کشور کم است که در این زمینه یا بخشی از سپرده های ما در جاهای دیگر سپرده گذاری می شود و یا نشتی سرمایه وجود دارد.

بهبودی ادامه داد: در رابطه با اعطای تسهیلات، عملکرد بانک های دولتی قابل قبول است ولی برخی از بانک های خصوصی به هیچ وجه همراستا با توسعه استان نبوده اند.

وی افزود: آذربایجان شرقی در رشد اقتصادی، پویایی و خودکفایی وضعیت خوبی داشته است البته باید این موضوع را نیز عنوان کرد که پویایی و رشد هر استان مستلزم تامین منابع مالی است.

بهبودی در ادامه با بیان این که ۹۰ درصد درآمدی که از آذربایجان شرقی وصول می شود مربوط به مالیات است، تاکید کرد: درآمد امسال شش هزار و ۵۰۰ میلیارد بوده و برای سال آینده ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد پیش بینی شده که این رقم ۷۸ درصد افزایش یافته که در این میان سهم مالیاتی استان ۲٫۵۸ درصد بوده است.