هشدار محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص آتش سوزی در جنگل ها
هشدار محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص آتش سوزی در جنگل ها

به گزارش قلم پرس از تبریز، حسن عباس  نژاد با تاکید بر  لزووم رعایت هشدارهای زیست محیطی برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این راستا باید از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود، چون این اشیا همانند […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، حسن عباس  نژاد با تاکید بر  لزووم رعایت هشدارهای زیست محیطی برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این راستا باید از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود، چون این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌ آتش در مناطق است. 

وی افزود: در صورت استفاده از منقل و اجاق زغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود، چون موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها خواهد شد.

عباس نژاد خطاب به شهروندان ادامه داد: به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکنید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نکرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار هکتار در آذربایجان شرقی جنگل وجود دارد، گفت: شهروندان باید پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش بودن آن اطمینان کنند و هیچ گاه خاکسترهای اجاق بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون کردن با خاک) رها نشود، ضمن اینکه از انداختن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی خودداری شود.

عباس نژاد با تاکید بر لزوم حفظ طبیعت و مراتع آذربایجان شرقی، ادامه داد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع و آتش زدن آن به عنوان منبع روشنایی در جنگل‌ها و مراتع به ویژه در هنگام پیاده‌روی شبانه بسیار خطرناک بوده و عامل آتش سوزی است. 

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: از بازی کودکان با آتش به‌ویژه در مناطق جنگلی و مرتعی و از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی و همین طور از تیراندازی هوایی یا با هدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنید.

وی گفت: هنگامی که موتور خودرو داغ است (پس از طی مسافت های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آن را به محل کمپ خود انتقال دهید.

عباس نژاد یادآور شد: در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب را با شماره‌های ۳۳۳۴۳۵۱۳-۰۴۱ به این اداره کل اطلاع دهید. 

انتهای پیام/۶۰۰۰۱