نگاه ابزاری به هیجانات پاک دانشجویان نگران‌کننده است
نگاه ابزاری به هیجانات پاک دانشجویان نگران‌کننده است

مدیرعامل خبرگزاری فارس در نقد جریان غرب‌گرا در کشور گفت: وضعیت نابسامان مدیریتی امروز کشور محصول پیاده‌سازی مدل‌های توسعه غربی از سال ۶۸ بوده که در دوره سازندگی کلید زده شد و امروز نیز ادامه دارد. به گزارش قلم پرس، پیام تیرانداز دوشنبه در دانشگاه تبریز با ابراز خشنودی از حضور در جمع دانشجویان تبریز […]

مدیرعامل خبرگزاری فارس در نقد جریان غرب‌گرا در کشور گفت: وضعیت نابسامان مدیریتی امروز کشور محصول پیاده‌سازی مدل‌های توسعه غربی از سال ۶۸ بوده که در دوره سازندگی کلید زده شد و امروز نیز ادامه دارد.

به گزارش قلم پرس، پیام تیرانداز دوشنبه در دانشگاه تبریز با ابراز خشنودی از حضور در جمع دانشجویان تبریز و تبریک روز دانشجو با چند روز تاخیر اظهار کرد: اختلافات و دعواهای سیاسی موجود، به تفاوت دو دیدگاه اصلی برای اداره کشور برمی‌گردد.

وی افزود: معتقدیم هر دو جریان اصلی داخل نظام، پیشرفت کشور را با روش و عقیده خود ممکن می‌دانند. یک دیدگاه که نگاهش معطوف به غرب است، پیشرفت کشور را مبتنی به آموزه‌های غربی دنبال می‌کند و جریان مقابل معتقد است که پیشرفت و اداره جامعه، با مدل‌های غربی که امروز حتی آن جوامع را نیز دچار اضمحلال کرده، امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تاکید به اینکه تضارب و بیان هر دو دیدگاه در مقام نظر، می‌تواند مسئله پیشرفت ایران و راه‌های تحقق آن را هموارتر کند، افزود: دانشجو و دانشگاه محیط مناسبی است برای مواجهه و استدلال‌های طرفین این دیدگاه‌ها که می‌تواند موضوع نشست‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی قرار گیرد.

نگاه ابزاری به هیجانات پاک دانشجویان نگران‌کننده است

وی به اتفاقات دانشگاه تبریز در روز دانشجو امسال اشاره کرد و بیان داشت: شور، نشاط و هیجان در دانشگاه و بین دانشجویان بسیار طبیعی و امر مبارکی است اما نکته‌‌ای که جای نگرانی دارد، این است که احساس کنیم عده‌ای از سیاسیون با نگاه ابزاری به هیجانات پاک دانشجویان، می‌خواهند از آنها در جهت منافع خود بهره‌کشی کنند.

تیرانداز گفت: نیاز امروز جامعه ما رواج تعقل و تفکر در جامعه است و منشاء این تفکر می‌تواند بیان استدلال‌ سلیقه‌های مختلف معتقد به پیشرفت ایران در دانشگاه باشد و باید یاد بگیریم به جای هیجانات کور و تهییج مخاطبان، استدلال‌های عقلانی را رواج دهیم.

وی در نقد جریان غرب‌گرا در کشور اذعان کرد: وضعیت نابسامان مدیریتی امروز کشور محصول پیاده‌سازی مدل‌های توسعه غربی از سال ۶۸ بوده که در دوره سازندگی کلید زده شد و امروز نیز ادامه دارد.

این فعال رسانه‌ای در عین حال بهره‌گیری از تجارب جوامع غربی را امری لازم و ضروری دانست اما تقلید کورکورانه و ظاهر‌گرایانه را بلای جان کشور دانست که توسط برخی مدیران غرب باور صورت می‌گیرد.

نگاه غرب‌باورانه در برخی مدیران حتی به حد پرستش غرب رسیده است

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: متاسفانه این نگاه غرب‌باورانه در برخی مدیران حتی به حد پرستش غرب رسیده است، افزود: حاصل این غرب‌پرستی، بزرگ‌بینی طرف مقابل و خود کم‌بینی ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی است.

تیرانداز تاکید کرد: نگاه غربی به انسان یک نگاه صرفا مادی است و باور آنها این است که انسان یک موجود لذت‌طلب و منفعت‌طلب است، از این‌رو اصل دیگر زندگی خود را بر این پایه طراحی می‌کنند در حالیکه این نگاه تک بعدی به انسان، با هدف خلقت و نیز عقل و فطرت انسان‌ها کاملا در تضاد است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: ما معتقدیم که انسان، ابعاد وجودی دیگری نیز دارد که باید برای اعتلای آنها تلاش و برنامه‌ریزی کند و اگر به آنها پی نبرد قطعا مسیر خود را اشتباه خواهد رفت.

تیرانداز با تاکید به نقش رسانه در روشنگری و آگاهی‌بخشی در این زمینه، تصریح کرد: امروز رسانه‌های دنیا با بزک و تصویرسازی نادرست از غرب، این جوامع را مدینه فاضله‌ای ترسیم می‌کنند و این‌گونه به مخاطبانشان القا می‌کنند که همه باید به آن سمت حرکت کنند.

تیرانداز، به حوادث اخیر فرانسه و برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و در ادامهخاطرنشان ساخت: چند هفته پیش کلیپ‌های جمعه سیاه black Friday در آمریکا و اروپا در فضای مجازی منتشر شد که خود گویای بسیاری از حقایق در مورد غرب و انسان محصول تفکر غربی است و این رویدادهای واقعی تلخ، با تصویرسازی‌های هالیوودی و رسانه‌ای وابسته به غرب بسیار فاصله دارد.

باور افراطی برخی ایرانیان به غرب، حتی موجب تعجب رسانه‌های غربی هم شده است

مدیرعامل خبرگزاری فارس اضافه کرد: امروز این باور افراطی برخی ایرانیان به غرب، حتی موجب تعجب رسانه‌های غربی هم شده است و تاسف‌آور اینکه برخی مدیران اجرایی کشور نیز چنین بزرگ‌نمایی نسبت به غرب و خود کم‌بینی نسبت به ظرفیت‌های داخلی دارند.

تیرانداز خاطرنشان کرد: بنده تردیدی ندارم که در برخی سیاسیون و دیپلمات‌های ما مانند آقای ظریف دغدغه پیشرفت کشور وجود دارد ولی نگاه آنها به‌گونه‌ای است که فکر می‌کنند راه نجات ما در غرب است که البته باور غلط را ۸۰ میلیون ایرانی در طی پنج سال اخیر به تلخی تجربه کرده‌اند.

دوستان دولتی از قبل به طرف اروپایی خود قول تصویب faft را داده‌اند

وی در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در مورد باب پولشویی و fatf اشاره کرد و افزود: اینکه در کشور فساد و پولشویی وجود دارد بر کسی پوشیده نیست و اتفاقا محصول همین ناکارآمدی‌های مدیران اجرایی است، اما نکته مهم که آقای ظریف سعی می‌کند نسبت به آن طفره رود، متهم کردن جریان مخالف fatf به پولشویی است. ایشان با ادبیات مبهم و رمزآلود تلاش کرد مخالفان fatf را شریک پولشویان قلمداد کند که این نگاه غیراخلاقی و ماکیاولی است مخصوصا وقتی که می‌فهمیم دوستان دولتی از قبل به طرف اروپایی خود قول تصویب faft را داده‌اند.

تیرانداز خاطرنشان کرد: مثال‌های متعددی وجود دارد که یک جریان می‌خواهد با مشغول‌سازی جامعه و ایجاد حاشیه و هیاهو، ناکارآمدی خود را توجیه کرده و اهداف پنهان مدنظر خود را دنبال کند، یادآور شد: جامعه متفکر و عقلانی مانعی است برای این عوام‌فریبی‌ها، از این رو باید دانشجویان و رسانه‌ها در عقلانی شدن جامعه ایفای نقش کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه رسانه باید جریان تفکر در جامعه را جاری و ساری کند، گفت: امروز شبهه رسانه‌هایی هستند که خبرهایی عجیب و غریب را منتشر می‌کنند به طوریکه حتی اتفاقات طبیعی از جمله سیل و زلزله را منتسب به مخالفان خود می‌کنند و از آن تعجب‌آورتر اینکه عده‌ای این دروغ‌های عجیب را نیز می‌پذیرند.

وی، یکی از موانع جدی پیشرفت کشور را مسئله عدم تفکر و تعقل در بخشی از جامعه دانست و افزود: برای اینکه جامعه‌ای پیشرفته داشته باشیم در درجه اول نیاز به انسان‌های متفکر داریم.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به مسابقات مناظره دانشجویی در دانشگاه‌ها این موضوع را اتفاق مبارکی دانست و ابراز کرد: اگر این مناظره‌ها با محوریت اقناع و استدلال صورت گیرد کار بزرگی برای جریان تعقل در کشور است اما اگر صرفا تقلیدی باشد از مناظره‌های زشت انتخاباتی که در آن پرده‌دری و تهییج ناصواب صورت می‌گیرد، دچار انحراف خواهد شد.

وی، یکی از مباحث جلسه خود با دانشجویان را به کانالیزه شدن مخاطبان توسط رسانه‌ها اختصاص داد و افزود: در دنیای غرب و شرق با افراد متعددی مواجه هستیم که رسانه‌ها به جای آنها فکر و آنها را وادار به انجام منویات خود می‌کنند و این با آموزه‌های دینی ما در تضاد است، چرا که ما معتقدیم رسانه باید با اطلاع‌رسانی مفید، کامل و به موقع به فرآیند تفکر مخاطبان و تصمیم‌گیری آنها کمک کند.

تیرانداز متذکر شد: به عنوان یک فعال رسانه‌ای توصیه می‌کنم تا هیچ‌گاه از یک منبع اخبار را دنبال نکنید و سواد رسانه‌ای را همیشه برای زندگی شخصی و تربیت فرزندان و تعاملات اجتماعی خود در نظر داشته باشید.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان این نشست که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز، بسیج دانشگاه سهند و بسیج دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.