نقش مهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تحقق رشد هشت درصدی/ زمینه‌های مناسب آذربایجان شرقی برای توسعه بخش کشاورزی
نقش مهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تحقق رشد هشت درصدی/ زمینه‌های مناسب آذربایجان شرقی برای توسعه بخش کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی جمعه شب در پایان سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی پای صحبت مسئولان و سرمایه گذاران این بخش در استان نشست تا از نزدیک با مشکلات مبتلابه کشاورزی این خطه آشنا شود.

به گزارش قلم پرس،  احیای دریاچه ارومیه و اهمیت مشکلات زیست محیطی آن، رعایت الگوی کشت به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه، مقابله با حفر ۴۸ هزار چاه غیرمجاز در این حوضه آبریز، رفع مشکلات تسهیلات بخش مرغ تخم گذار و نهاده، مرغ آرین و کمبود نقدینگی در این بخش از جمله مسایلی بود که در نشست دیشب وزیر جهاد کشاورزی با سرمایه گذاران این بخش راهبردی در آذربایجان شرقی مطرح شد.

اختصاص ردیف بودجه برای بخش زنبورداری، رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای فعال در حوزه کشاورزی، نوسازی زنبورستان ها، درخواست حذف کد شناسه «یکتا»، رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی زنبورداران و حذف ارزش افزوده عسل از دیگر مسایلی بود که در حضور وزیر جهاد کشاورزی به آن پرداخته شد.

شرکت کنندگان در این نشست دو ساعته همچنین مسایلی از قبیل ضرورت پرداخت وجوه خاص به گندمکاران، قرار گرفتن سیب آذربایجان شرقی در سبد خرید شب عید وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از به هم خوردن نظم بازار در اوج خرید، درخواست پرداخت وجوه مرغ خریداری شده در استان و  ضرورت فراهم کردن الزامات رعایت اصلاح الگوی کشت را در حضور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردند.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تحقق رشد هشت درصدی موثر است

استاندار آذربایجان‌ شرقی در این نشست با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، انجام این مهم را در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی بسیار موثر دانست و اظهار کرد: برای تحقق رشد هشت درصدی بهره وری و سرمایه گذاری جدید نیاز است؛ البته بخش خصوصی استان چیزی کم نگذاشته است.

عابدین خرّم افزود: امسال تشکل های کشاورزی به خوبی درخشیده اند و حتی نگذاشته اند در حوزه های مختلف، مردم کمبودی احساس کنند؛ آنها در تنظیم بازار، اصلاح یارانه و هدفمند کردن یارانه عملکرد درخشانی داشته اند.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی، گفت: اعطای تسهیلات برای ساخت گلخانه و ساخت واحدهای پرورش دام و طیور باید مورد توجه واقع شود.

وی همچنین گفت: محدودیت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد؛ براین اساس اصلاح الگوی کشت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ما نیز در اصلاح الگوی کشت پای کار هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار پرداخت وجوه به خصوص به‌ گندم کاران استان شد.

وی همچنین خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت: در خرید میوه شب عید با تأخیر عمل می کنیم و خرید در ایام پیک وضعیت بازار را به هم می زند.

خرّم پیشنهاد کرد که برای خرید سیب شب عید کشور از سیب ها و محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی و اراضی کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: بر این اساس تغییر کاربری ها خط قرمز استان است و باید جدی عمل کنیم و دستگاه قضایی نیز پای کار است.

وی همچنین در خصوص هوشمندسازی نظارت بر بازار اعلام آمادگی کرد و افزود: برای تهاتر در بخش کشاورزی هم آمادگی وجود دارد و جهاد کشاورزی باید در این خصوص ورود پیدا کند.

تفویض اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به استان

وزیر جهاد کشاورزی هم در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت تسریع و تسهیل اقدامات در این بخش گفت: تمام اختیارات خود را به استاندار آذربایجان شرقی تعویض می‌کنم و تمام موارد را که صلاح بدانند بنده امضا می کنم بر این اساس نیازی به هماهنگی با مرکز وجود ندارد و خود استاندار تصمیم خواهند گرفت.

سیدجواد ساداتی نژاد یادآور شد: آذربایجان شرقی در بسیاری از مسائل پیش رو بوده و در زمین های کشاورزی هم این روند وجود دارد و می تواند الگوی کشور باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی، گفت: ظرفیت های اقتصادی در بخش کشاورزی کشور جذابیت سرمایه گذاری دارد.

وی اظهار کرد: اکنون ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که باید این مقدار به ۱۰۰ هزار هکتار در کشور افزایش یابد بر این اساس یکی از بهترین زمینه های سرمایه گذاری بخش کشاورزی در توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی افزود: یکی از اهداف سرمایه گذاری در این بخش انتقال محصولاتی مثل سبزی و صیفی جات از زمین ها و اراضی کشاورزی به گلخانه است که تحقق این موضوع نیاز به سرمایه گذاری دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: نگاه به مگا پروژه ها، سرمایه گذاری گلخانه‌ای و در سایر بخش های کشاورزی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه و بهره‌وری است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری و اینکه بهره‌وری حرف اول را در توسعه می زند، گفت: باید به سمت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حرکت کنیم، آذربایجان شرقی با توجه به وجود ظرفیت های خوب در بخش های مختلف از جمله بخش گلخانه ای می تواند زمینه مناسبی برای سرمایه گذاران در این استان باشد.

وی یادآور شد: چهار سد در آذربایجان شرقی با توجه به منابع آبی که دارد ظرفیت مناسبی برای توسعه شهرک های گلخانه ای و ایجاد آن و سرمایه‌گذاری در این خصوص را دارد، مثل سد سهند، چون اب با کیفیت و ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد ولی شبکه ندارد بر این اساس می توانیم در این اراضی زمین واگذار کنیم تا گلخانه و شهرک های گلخانه ای ایجاد شود.

انتهای پیام/