به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجانشرقی، واقف بهروزی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، در مناظره با احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو، پیرامون مصوبه مولدسازی، بااشاره به سابقه و چرایی اجراکردن مولدسازی در کشور اظهار داشت:
اگر بخواهیم تعریف سادهای از مولدسازی داشته باشیم باید گفت: تبدیل دارایی های راکد و غیر مولد به دارایی های مولد، البته این موضوع اشکال مختلفی را در برمی گیرد، باید پرسید آیا این موضوع جدید است؟ در جواب باید بگوییم خیر موضوع جدیدی نیست.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه، مولد سازی، نزدیک به یک دهه است که در کشور مطرح شده، تصریح کرد: برای درک بهتر این موضوع، میتوان به ماده ۲۷ قانون الحاق
دوم مصوب سال ۱۳۹۳، برنامههای مربوط به مولدسازی که پیش بینی، تدوین و ابلاغ شد و همچنین قوانین بودجه ای سنوات گذشته اشاره کرد، درنتیجه باید گفت، مولدسازی موضوع جدیدی نیست.
بهروزی افزود: حتی اگر این مصوبه را کنار بگذاریم، ایراداتی که وارد می شود، نسبت به چارچوب قبلی هم قابل طرح است، بنابراین باید این موضوع را هزینه، فایده کنیم که کدام
یک از اینها به نفع کشور و مردم است.
وی مشارکت عمومی خصوصی را جزو روشهای پیشرو در تکمیل پروژهها دانست و ابراز داشت: اگر بخواهیم مولدسازی را در قالب متدهای تامین مالی تعریف کنیم، به یک موضوع مشترکی در سطح دنیا دست خواهیم یافت، بسیاری از روش های اجرایی که در این مصوبه پیشبینی شده است بخشی از روش های مشارکت عمومی، خصوصی participation)- private-public)محسوب می شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ادامه داد: ابتدا باید پرسید این مشارکت عمومی، خصوصی چیست و چه جامعه هدفی را دنبال می کند؟ بنده کتابی در خصوص سرمایه گذاری خارجی دارم که در آن به بخشی از روش های تامین مالی از طریق(PPP ) و همچنین به سبقه اجرای این روش در سطح جهان اشاره شده است، اگر پیشینه این مشارکت عمومی خصوصی را دنبال کنیم، خواهیم دید که برخی از این روش ها چند سده قبل، در دنیا شروع شده است.
نماینده وزیر اقتصاد با ذکر مثالی در توضیح مشارکت عمومی، خصوصی گفت: (تونل مانش فرانسه) به همین روش اجرا شده است، حتی اگر نگاهی به آمارهای بانک جهانی در سال های اخیر داشته باشیم، متوجه می شویم که دولتها زمانیکه منابع لازم برای اجرای پروژه ها را در اختیار نداشتند به استفاده از این روشهای مشارکت عمومی خصوصی روی آوردند.کشورهای پیشرفته در اجرای این روشها پیشرو هستند، روش های مشارکت عمومی- خصوصی، بعدها در کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز مورد توجه قرار گرفت، به طور مثال، کشورهای جنوب شرقی آسیا، بسیاری از پروژه های زیر ساختی خود، اعم از بیمارستان، بزرگراه و نیروگاه، را از طریق مشارکت عمومی خصوصی به سرانجام رساندند. در سال ۲۰۱۲ رقمی که به ثبت رسیده بالغ بر ۱۶۰ میلیارد دلار بوده که در قالب ۵۰۰ پروژه فقط در کشورهای نوظهور و در حال توسعه اجرایی شده است.
نماینده وزیر اقتصاد در استان با بیان شرحی کلی از وضعیت پروژههای دولتی، یادآور شد: آماری که در سال های گذشته برای پروژه های نیمه تمام دولتی و حتی پروژه های نیمه تمام بخش خصوصی ارائه شده، نشان دهنده وجود چند هزار پروژه تکمیل نشده یا راکد در سطح کشور است، بسیاری از این طرح ها، به رغم اینکه توجیه اقتصادی نداشته، ولی همچنان روند رشد با سرعت پایین خود را ادامه می دهند.
وی اجرای طرح مولدسازی را بهترین نسخه نجات پروژه ها از این وضعیت دانست.
انتهای پیام/