موقوفه شیخ شهاب‌الدین اهری به عنوان اولین «باغ مزار» کشور در شرف ثبت جهانی
موقوفه شیخ شهاب‌الدین اهری به عنوان اولین «باغ مزار» کشور در شرف ثبت جهانی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: موقوفه شیخ‌شهاب‌الدین اهری با همکاری میراث فرهنگی به عنوان اولین «باغ مزار» کشور در شرف ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، با تاکید بر حفظ و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی، افزود: در این مجموعه عظیم با حدود ۱۳ هکتار عرصه و ۴۰ هکتار حریم، ۱۵ مدرسه مستقر است که احیا و ثبت جهانی آن می تواند جوابگوی کلی از نیازهای مردم این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی چهار هزار موقوفه اصلی و در زیر مجموعه آن ها حدود ۲۰ هزار رقبه وجود دارد، اظهار کرد: وقف سنت حسنه پیامبر و اهل بیت (ع) بوده و پشتوانه اصلی آن دین و مباحث دینی بوده و فراتر از دین اسلام در تمام ادیان مطرح است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان جزو استان های درجه یک کشور در موضوع وقف است، گفت: موقوفه های این استان در حوزه های مختلف بوده و موقوفه موسوم به قائم مقام فراهانی از بزرگترین موقفه های استان است و دارای ۶ وقف‌نامه بوده که از جمله شامل موقوفه خدیجه خانم، تاج بیگم، موسی خان و عیسی خان قائم مقام فراهانی است.

حجت الاسلام حسینی، با بیان اینکه مجموعه این موقوفه ۳۸ هزار هکتار است، ادامه داد: موقوفه ربع رشیدی نیز به عنوان تنها موقوفه ثبت جهانی شده ایران است و در سال ۷۰۳ خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی آن را وقف کرده و وقف نامه آن جزو میراث مکتوب و معنوی ثبت جهانی در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.

وی با تاکید بر احیای موقوفه ربع رشیدی، یادآوری کرد: در احیای آن به دنبال اذیت مردم نیستیم و اموال بلاصاحب در آن تعیین تکلیف می شود تا پشتوانه عظیمی برای علم الادیان و علم الاقدان باشد همچنین نیت دوم خواجه فضل الله همدانی در حوزه رسیدگی به فقرا، بیماران و مساکن عمل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیت های موقوفات استان در حوزه های مختلف مانند فرهنگی، فکری، دانشگاهی و حوزوی برای ارایه خدمات به مردم است، گفت: بیش از ۴۰۰ مدرسه آموزشی وقفی، ۳۰ درمانگاه وقفی و بیش از ۲ هزار مزرعه موقوفه یک تا ۳۰۰ هکتاری و ۶۰۰ باغ یک تا هشت هکتاری در استان وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی افزود: موقوفات در بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری و تامین امنیت غذایی از نظام اجاره داری به سمت مشارکتی سوق یافته است و برخی نیز به صورت مستقیم از سوی این سازمان کشت می شود.

وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار و ۵۰۰ آب وقفی از نیم ساعت تا ۱۳ ساعت در استان اظهار کرد: قنات های خشکیده استان با همکاری جهادکشاورزی و برای پاسداشت نیت های واقفان برای احیای آب و مباحث آبی احیا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه وقف خدمتگزار صنعت استان است، گفت: شهرک سرمایه گذاری خارجی دارای ۲۱۱ هکتار و شهرک بعثت دارای چهار هزار و ۹۰۰ هکتار عرصه وقفی بوده و کل عرصه منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز وقفی است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: برای برخی از کارخانه های واقع در این شهرک ها که نیاز به زمین اضافی برای توسعه و ایجاد زمینه اشتغال بیشتر وجود دارد این اداره کل زمین مورد نیاز آن ها را از زمین های وقفی این شهرک ها تامین می کند.

وی با اشاره به نیت نذر سید شهدا (غ) واقفان، یادآوری کرد: سال گذشته در این راستا سه میلیارد تومان از سوی این اداره کل به هیات های مذهبی استان در قالب کمک های یک تا ۲۵ میلیون تومانی اهدا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، اعزام زائران به مشهد مقدس برای عمل به نیت قرائت قرآن، برگزاری طرح های آرامش بهاری در جوار امامزادگان، ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، نشاط معنوی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فصل تابستان و شمیم حسینی در ماه محرم را از فعالیت های فرهنگی این اداره کل اعلام کرد.

حجت الاسلام حسینی، با اشاره به تهیه فیلم مستند از پروژه های عمرانی این اداره کل و اقدامات انجام شده در راستای حمایت از سرمایه گذاران برای احداث کارگاه های کوچک و بزرگ، افزود: در ایام کرونا نیز بیش از ۱۰۰ هزار بسته معیشتی از سوی این اداره کل توزیع شد و در طرح «قرار دوازدهم» در روز ۱۲ هر ماه شمسی با یاد حضرت ولیعصر(عج) بسته های معیشتی توزیع می شود.

وی یادآوری کرد: در امامزاده سیدابراهیم شتربان در آستانه عید نوروز حواله هایی برای نیازمندان توزیع می شود تا از این طریق پوشاک، کفش و لباس خود را تهیه کنند.

 شیخ شهاب الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری ‌است که در نیمه شعبان ۵۸۰ قمری در شهر اهر چشم به جهان گشود و در بیشتر کتب قدیمی از وی با نام‌های شهاب الدین محمود تبریزی و شهاب الدین محمود التبریزی العتیقی الاهری نام برده شده است.

لقب شهاب الدین توسط استاد و مرشد وی، شیخ رکن الدین سجاسی به وی اعطا شده ‌است.

بقعه شیخ شهاب الدین اهری در دوره صفویه به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری ساخته شده است و اثر مکتوبی از این عارف اندیشمند به نام “عشق ‌نامه” به جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست.