مشکل خاصی در آذربایجان شرقی نداشته‌ایم
مشکل خاصی در آذربایجان شرقی نداشته‌ایم

اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نشستی به ریاست استاندار آذربایجان شرقی، آخرین هماهنگی‌های لازم برای کسب آمادگی در مواجهه با پیشامدهای احتمالی ناشی از بارندگی‌ها و سیلاب‌ها را انجام دادند. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، ضمن اظهار همدردی با سیل‌زدگان استان‌های گلستان و فارس، اظهار داشت: تا امروز مشکل خاصی […]

اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نشستی به ریاست استاندار آذربایجان شرقی، آخرین هماهنگی‌های لازم برای کسب آمادگی در مواجهه با پیشامدهای احتمالی ناشی از بارندگی‌ها و سیلاب‌ها را انجام دادند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، ضمن اظهار همدردی با سیل‌زدگان استان‌های گلستان و فارس، اظهار داشت: تا امروز مشکل خاصی در استان نداشته‌ایم و نشست مدیریت بحران نیز به منظور آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی و تدبیر امور تشکیل یافته است.

وی، تلاش برای اقدامات پیش‌گیرانه را از مهم‌ترین تصمیمات این نشست عنوان کرد و گفت: از جمله مصوبات این نشست لای‌روبی مسیل‌ها و رفع موانع در مسیر رودخانه‌های منتهی به شهرها و روستاهای استان بود.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم درخصوص پیشگیری از خسارات احتمالی، افزود: اطلاع‌رسانی‌ها صرفاً با هماهنگی ستاد مدیریت بحران و از طریق صداوسیمای استان انجام خواهد شد و از مردم می‌خواهیم که اخبار موثق را از این طریق دریافت کنند.

وی همچنین انجام مطالعات پهنه‌بندی سیلاب‌ها را از جمله برنامه‌های مصوب برای پیشگیری از حوادث احتمالی در آینده عنوان کرد و گفت: در این نشست تصمیم گرفته شد که در مواقع بارندگی و سیلاب، برخی مسیل‌ها که به عنوان راه دسترسی استفاده می‌شود موقتا مسدود شود.

پورمحمدی افزود: در خصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان مناطقی از کشور نیز بنا شد که کمک‌های مردمی فقط از طریق جمعیت هلال احمر جمع‌آوری شود.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: همه فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان نیز باید به صورت تمام وقت در محل کار خود حضور داشته باشند تا در صورت نیاز به کمک‌رسانی، ماموریت خود را به نحو احسن به انجام برسانند.

محمدباقر هنربر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم در این نشست با بیان اینکه اقدامات پیش‌گیرانه قبل از سال جدید و اوایل سال شروع شده و به تمامی دستگاه‌ها دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده است، گفت: مشکل خاصی تا به حال پیش نیامده و در بخش‌هایی از استان که برف و کولاک باریده بود اسکان اضطراری مسافران صورت گرفته است.

کنعانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هم گفت: همه انبارهای امداد و لجستیک این جمعیت درگیر سیل شمال کشور است و اقلامی همچون پتو، زیرانداز و کنسرو به سیل‌زدگان گلستان ارسال شده است.

وی افزود: جیره ۷۲ ساعته به همراه ۳ هزار بسته مواد غذایی به صورت خشک بارگیری و به شمال کشور ارسال شده و در خصوص خود استان نیز مشکل خاصی نداریم و از فردا جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی انجام خواهد شد.

علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هم گفت: در شمال استان بارش‌ها به صورت برف و کولاک است، اما در راه‌های استان مشکل خاصی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴۰ پل در استان وجود دارد که در اصل مسیل است، اما به عنوان زیرگذر به‌صورت غیررسمی استفاده می‌شود و اگر سیل اتفاق بیفتد دچار مشکل خواهیم شد.

دولتی مهر، مدیر کل هواشناسی استان هم با بیان اینکه بارش‌ها در جنوب استان بیشتر خواهد بود، گفت: میزان بارش‌ها در شهرستان مرند با ۳۷ میلی‌متر، شبستر ۳۲ میلی‌متر، مراغه ۲۵ میلی‌متر و در دیگر شهرستان‌ها کمتر از ۱۵ میلی‌متر است و در مناطق کوهستانی بارش‌ها به صورت برف و کولاک بوده است.

شهین باهر، شهردار تبریز هم موانع و نخاله‌های موجود در مسیل‌ها را از موارد ایجاد سیل برشمرد و گفت: شناسایی مسیل‌ها و مناطق حادثه‌خیز منتهی به شهر تبریز، از اولویت‌های ماست و آمادگی داریم تا با کمک دستگاه‌های مختلف و امکانات لجستیک شهرداری تبریز، مسیل‌ها را باز کنیم.

غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیشتر سدهای استان دارای ظرفیت خالی هستند، افزود: سد علویان ۲۰میلیون، سد سهند ۶۳ میلیون، سد نهند ۱۵ میلیون و سد ستارخان ۱۰۰ میلیون مترمکعب فضای خالی برای آبگیری دارند.