مدیریت تنش آبی آذربایجان نیازمند اعمال برخی محدودیت‌هاست / سیاست‌های نادرست عامل اصلی وضعیت کنونی است
مدیریت تنش آبی آذربایجان نیازمند اعمال برخی محدودیت‌هاست / سیاست‌های نادرست عامل اصلی وضعیت کنونی است

به گزارش قلم پرس از تبریز، جواد رحمتی امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی ضروری است، افزود: به دلیل شرایط خاصی که امسال پیش رو داریم، باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد و همه بخش‌ها نیز باید خود را با برنامه تعیین‌شده هماهنگ […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، جواد رحمتی امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی ضروری است، افزود: به دلیل شرایط خاصی که امسال پیش رو داریم، باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد و همه بخش‌ها نیز باید خود را با برنامه تعیین‌شده هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه ناچار به اعمال محدودیت‌هایی در بخش‌های صنعت و کشاورزی هستیم، گفت: اولویت نخست در حوزه مدیریت منابع آبی، تأمین آب شرب مردم است و باید به نحوی مدیریت کنیم که تنش آبی امسال را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

رحمتی افزود: در عین حال باید مردم را نسبت به اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب ترغیب کنیم؛ متأسفانه سرانه مصرف آب در کشور ما حتی از کشورهای توسعه‌یافته هم بیشتر است.

وی گفت: متوسط میزان بارش در استان آذربایجان شرقی، ۲۵۰ میلی‌متر در سال است که همین میزان هم پراکنش مناسبی ندارد؛ بنابراین تغییر الگوی مصرف و توجه به مصرف بهینه از سوی مردم و بخش‌های مختلف ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم سیاست‌های نادرست عامل اصلی وضعیت کنونی است، افزود: اجازه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و کم‌توجهی به وضعیت منابع زیرزمینی در برخی مقاطع، وضعیت فعلی را موجب شده و در این مقطع همکاری برای اصلاح این وضعیت ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت منابع آب و مقابله با تنش آبی در استان، گفت: در حال حاضر، انتقال آب ارس، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان در این حوزه است و تمام مسئولان و نمایندگان برای تکمیل آن باید همت کنند.

رحمتی افزود: انتقال آب ارس فقط برای تأمین آب مورد نیاز شهر تبریز نیست و در طولانی‌مدت می‌تواند نیاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر را نیز تأمین کند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱