محاسبه دلاری شاخص های بورس، نماگرها را منفی می کند
محاسبه دلاری شاخص های بورس، نماگرها را منفی می کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: ماجرای رشد شاخص های بورس همانند فردی است که خانه ای ۱۰۰ متری داشته و ارزش ریالی آن افزایش یافته اما حتی یک متر به متراژ آن افزوده نشده است.

به گزارش قلم پرس، محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال کاهش مالیات انتقال سرمایه، گفت: رقم این کاهش مبلغ زیادی نمی شود و نیم درصد کاهش مالیات نمی تواند برای سهامدار انگیزه ایجاد کند که سهام خود را بفروشد یا در بورس نگه دارد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مبلغ حاصل از کاهش مالیات انتقال سرمایه نمی تواند حجم درآمد دولت را کاهش و یا افزایش دهد، افزود: استدلال ها مبنی بر این است که چون دولت نمی تواند کاری اساسی برای بازار سرمایه انجام دهد چنین اقدامات کوچکی را عملیاتی می کند.

وی ادامه داد: ماجرای رشد شاخص های بورس همانند فردی است که خانه ای ۱۰۰ متری داشته و در گذشته قیمت این واحد مسکونی متری ۱ میلیون تومان بوده و در واقع ۱۰۰ میلیون ثروت داشته و اکنون قیمت این مِلک به متری ۲۰ میلیون تومان رسیده و قیمت واحد مسکونی  ۲ میلیارد تومان شده است آیا این فرد پولدار شده است خیر، چراکه همچنان همان یک واحد مسکونی را دارد و متراژ آن حتی به ۱۰۱ متر افزایش نیافته است.
حسن نژاد با بیان اینکه اگر یک بار نماگرهای بورس دلاری محاسبه شود نه تنها رشد شاخص ها مثبت نیست، بلکه حتی منفی شده است، تاکید کرد: در گذشته فردی سهمی داشته که ۱۰ سکه  ارزش داشته ودر حال حاضر شاید ارزش آن از لحاظ ریالی بیشتر شده اما شاید تنها ۷ سکه قیمت گذاری شود که در واقع ارزش آن کم شده است.

افزایش شاخص های بورس به دلیل گرانی دلار را نباید به حساب رشد شاخص های بورس نوشت
وی افزود: فردی یک کارخانه فولاد و یا نیروگاه خریداری کرده که تا پیش از این قیمت خط تولید آن با دلار ۸ هزار تومانی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده اما امروز این خط تولید هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش پیدا کرده است، اما اگر ارزش آن  با طلا محاسبه شود، این فرد ضرر کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افزایش شاخص های بورس به دلیل گرانی دلار را نباید به حساب رشد شاخص های بورس نوشت، چراکه در واقع با افزایش قیمت ارز این شاخص ها رشد داشته است./