مبادله پنجاهمین پروتکل همکاری بهره‌برداری از منابع آب و انرژی ارس بین ایران و جمهوری آذربایجان
مبادله پنجاهمین پروتکل همکاری بهره‌برداری از منابع آب و انرژی ارس بین ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش قلم پرس از تبریز، “قاسم تقی‌زاده‌خامسی” صبح امروز در آئین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سد ارس که در منطقه صفر مرزی ایران با حضور وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد، با اشاره به شرایط ویژه کرونا در جهان اظهار کرد: چقدر خوب می‌شد اگر این رویداد […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، “قاسم تقی‌زاده‌خامسی” صبح امروز در آئین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سد ارس که در منطقه صفر مرزی ایران با حضور وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد، با اشاره به شرایط ویژه کرونا در جهان اظهار کرد: چقدر خوب می‌شد اگر این رویداد بسیار بزرگ با حضور جهانیان برگزار می‌شد، اما گستره ویروس کووید ۱۹ این افتخار را نصیب ما نکرد که جهانیان را امروز در این رویداد داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: حوضه آبریز رودخانه مرزی ارس در پهنه‌ای به وسعت حدود ۹۷ هزار کیلومتر مربع بخش‌هایی از کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان را در بر می‌گیرد. مناطق کوهستانی و مرتفعی چون دامنه‌های سبلان، آرارات و دشت‌های وسیعی که در تراز پایین تر از ۵۰۰ متر قرار دارند.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های این مکان موجبات تنوع اقلیم قابل توجه در این حوضه را فراهم آورده‌، ادامه داد: از نظر جغرافیای سیاسی و حقوق بین الملل رودخانه ارس، یک رودخانه مرزی بین الملل است و از این روی یکسری مناسبات و تعاملات سازنده در جهت ارتقای همکاری‌های آبی بین کشورهای نامبرده را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های فنی، اقتصادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روی رودخانه ارس می‌توان به احداث چهار سد ارس، خداآفرین، میل مغان و  قیزقلعه‌سی و همچنین به پیگیری‌های احداث نیروگاه برق آبی اردوباد و مارازاد بر روی رودخانه ارس اشاره کرد.

تقی‌زاده خامسی یادآور شد: پیشینه همکاری این دو کشور به اجرای موافقتنامه سال ۱۹۵۷ میلادی در تهران برمی‌گردد که تحت عنوان موافقت‌نامه تهیه طرح‌های مقدماتی مربوط به استفاده مساوی و مشترک از قسمت‌های مرزی رودخانه ارس و اترک برای آبیاری و تولید نیروی برق به امضا رسیده است. پس از انجام مطالعات اولیه و کارشناسی موضوع ایجاد و احداث دو سد روی ارس مربوط به سال ۱۹۶۳ میلادی به امضا رسید و در نهایت سد مخزنی ارس در ناحیه نخجوان و سد انحرافی میل مغان طراحی و اجرا شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه با احداث سد ارس و سد میل مغان بهره‌برداری از رودخانه ارس به صورت مساوی و مشترک وارد مرحله جدید و جدی‌تری شد، گفت: طی ۵۰ سال اخیر کارشناسان هر دو کشور ضمن انجام تعاملات سازنده و همکاری‌های نزدیک در بهره‌برداری هر چه بهتر از این سازه‌ها و همچنین در راستای رفع تنش‌های آبی و گذراندن خشکسالی عملکرد بسیار رضایت بخشی داشتند و با برگزاری منظم اجلاس‌ها به صورت سالانه نسبت به تنظیم پروتکل‌ها و ارائه نقشه راه بهره‌برداری از این تاسیسات مهم را انجام دادند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  خاطرنشان کرد: در ادامه تعاملات سازنده دو کشور، در این مراسم نیز پنجاهمین پروتکل همکاری بین ایران و آذربایجان در خصوص بهره‌برداری از منابع آب و انرژی ارس و همچنین پروتکل مربوط به پیگیری نهایی کردن توافقات مربوط به هزینه‌های سد خداآفرین و تشکیل کمیته بین دو کشور مبادله خواهد شد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/ر