فرهاد و فرمول‌های فرار از حذف آبی‌ها
فرهاد و فرمول‌های فرار از حذف آبی‌ها

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «استقلال که لیگ قهرمانان آسیا را با ۲ پیروزی خوب و پر گل شروع کرده بود، در ادامه ۳ بازی دور از پیروزی را پشت سر گذاشت تا کارش گره بخورد. یک شکست و یک تساوی برابر الدوحیل و یک تساوی دیگر مقابل الاهلی عربستان باعث شد هر ۳ […]

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «استقلال که لیگ قهرمانان آسیا را با ۲ پیروزی خوب و پر گل شروع کرده بود، در ادامه ۳ بازی دور از پیروزی را پشت سر گذاشت تا کارش گره بخورد. یک شکست و یک تساوی برابر الدوحیل و یک تساوی دیگر مقابل الاهلی عربستان باعث شد هر ۳ تیم یادشده با ۸ امتیاز در کورس صعود باقی بمانند و کار به روز آخر کشیده شود. تازه الان استقلال باید خوشحال باشد که الشرطه به شکلی غیر منتظره موفق به شکست الدوحیل شده؛ در غیر این صورت تیم قطری با کسب پیروزی ۱۱ امتیازی می‌شد و شاید شانس صدرنشینی آبی‌ها به‌ طور کامل از بین می‌رفت. در هر صورت قوانین پیچیده نخستین دوره ۴۰ تیمی لیگ قهرمانان آسیا باعث شده بسیاری از مخاطبان در مورد چگونگی صعود تیم‌ها دچار سردرگمی شوند.

به‌ طور ساده باید گفت استقلال اگر روز آخر موفق به شکست الشرطه عراق شود، با ۱۱ امتیاز شانس صدرنشینی و صعود مستقیم خواهد داشت. البته این مشروط به آن است که الدوحیل در دیگر بازی گروه الاهلی را شکست ندهد. در این صورت الدوحیل هم ۱۱ امتیازی خواهد شد و به‌ خاطر برتری بر استقلال در مسابقات رودررو، تیم قطری در صدر جدول جا خوش می‌کند. بهترین نسخه این است که استقلال الشرطه را ببرد و بازی دیگر این گروه مساوی شود یا آن را الاهلی ببرد. استقلال در ۲ بازی رو در رو شرایط بهتری نسبت به الاهلی دارد و پیروزی تیم عربستانی صدرنشینی آبی‌ها را به خطر نخواهد انداخت. اگر استقلال با الشرطه مساوی کند باید فکر صدرنشینی را از سرش خارج کند؛ چون اگر هر ۳ تیم ۹ امتیازی شوند این بار الدوحیل است که صدرنشین خواهد شد، نه استقلال! این موردی است که گزارشگر تلویزیون هم از آن بی‌اطلاع بود و شب مسابقه، دقایق زیادی موضوع را برای خودش و بیننده‌های تلویزیون پیچیده کرد. محمدرضا احمدی و هیچکس دیگر در تلویزیون نمی‌دانستند بازی رو در رو وقتی ملاک است که ۲ تیم هم‌امتیاز باشند، نه ۳تیم.

وقتی ۳تیم هم‌امتیاز هستند، امتیازات بازی آنها با تیم چهارم حذف می‌شود و امتیازاتی که این ۳تیم بین خودشان ردوبدل کرده‌اند، مورد محاسبه قرار می‌گیرد. با این سیستم هم‌اکنون استقلال، الدوحیل و الاهلی به‌ترتیب ۵، ۵ و ۲امتیاز دارند که بین ۲ تیم ۵امتیازی هم تفاضل گل بالاتر آبی‌ها، ملاک صدرنشینی این تیم شده است. اما اگر هر دو بازی روز آخر مساوی شود در آن صورت الدوحیل، استقلال و الاهلی به‌ترتیب با ۶، ۵ و ۳امتیاز از بازی‌های رو در رو اول تا سوم خواهند بود. در واقع اگر استقلال با الشرطه مساوی کند با هر نتیجه‌ای که بین الدوحیل و الاهلی رقم بخورد، استقلال تیم دوم گروه خواهد شد. در این صورت، ممکن است استقلال در بین تیم‌های دوم گروه‌ها یکی از ۲تیمی باشد که حذف می‌شود و شاید رقیب این تیم برای صعود النصر عربستان باشد.

یک نگاه به سایر گروه‌ها نشان می‌دهد در گروه‌های A و E تیم‌های دوم همین الان ۱۰امتیاز دارند و به‌ احتمال زیاد در روز آخر این امتیاز را بالاتر هم می‌برند. تیم‌های دوم در این دو گروه از بالاترین بخت برای صعود برخوردارند و تیم دوم گروه B یعنی تراکتور کمترین بخت را دارد. تراکتور که ۷ امتیازی است الان ضعیف‌ترین تیم دوم محسوب می‌شود؛ این تیم در صورت باخت یا مساوی در بازی آخر قطعا حذف می‌شود و در صورت پیروزی و ۱۰امتیازی شدن هم باید چشم به نتایج سایر گروه‌ها بدوزد؛ چون با ۱۰امتیاز هم احتمال حذف شدن هست. اگر استقلال در مقابل الشرطه مساوی کند و النصر و تراکتور پیروز نشوند، آبی‌ها صعود می‌کنند اما اگر استقلال ببرد و ۱۱ امتیازی شود، چه در صدر گروهش قرار بگیرد و چه در رتبه دوم، صعود کرده است؛ چون تراکتور هرگز به ۱۱ امتیاز نخواهد رسید و النصر هم اگر ۱۱ امتیازی شود، سرگروه می‌شود و السد با ۱۰ امتیاز دوم خواهد شد. بنابراین اگر استقلال به امتیاز ۱۱ برسد حداقل از تیم‌های دوم ۲ گروه B و D بالاتر قرار می‌گیرد و صعود می‌کند. جالب این است که بازی‌ها همزمان نیست و استقلال یک روز دیرتر از النصر، السد، الوحده و تراکتور به میدان خواهد رفت. از این لحاظ، بهترین شرایط را الاهلی و الدوحیل و همچنین الهلال و استقلال تاجیکستان در گروه A دارند که در شب آخر و ساعت‌های آخر به زمین می‌روند. باید دید شرایط عجیب این مسابقات و حساب‌وکتاب‌های پیچیده AFC برای صعود در نهایت چه تیم‌های بزرگی را فدا خواهد کرد.»

انتهای پیام