شهروندان از ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده پارک بزرگ پرهیز کنند
شهروندان از ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده پارک بزرگ پرهیز کنند
شهردار تبریز گفت: از شهروندان ساکن در محدوده پارک بزرگ می‌خواهیم هزینه سنگینی برای بازسازی و یا ساخت و ساز غیرمجاز در محدوه پارک بزرگ انجام ندهند، چرا که به احتمال زیاد نیاز به تملک آن املاک باشد و هزینه‌های موجود از بین برود.

به گزارش قلم پرس، عباس رنجبر پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: یک تعداد لکه‌هایی که در گذشته در پارک بزرگ به صورت ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق افتاده است که در وضعیت فعلی ما مانع توسعه این لکه‌ها خواهیم شد.

وی افزود: شهروندانی که سال‌ها در آن محل حضور داشته‌ و در حال بازسازی محل سکونت خود هستند، از هزینه‌کرد سنگین برای این کار پرهیز کنند، چون طرح‌هایی قرار است در محدوده پارک بزرگ پیاده شود که می‌تواند موجب ضرر و زیان آنها شود.

شهردار تبریز تصریح کرد: وظیفه شهرداری ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز برای توسعه شهر است؛ چون غیر از اینکه ساخت و ساز غیرمجاز برای توسعه شهر اثرات منفی دارد، به لحاظ نوع ساخت و نوع سازه‌ای که کار می‌شود، برای ساکنان آنجا خطرات جانی دارد.

وی اضافه کرد: نکته بعدی، کاربری املاک است که حالا فرق ندارد مالکیت آن به صورت قولنامه‌ای و یا سند باشد؛ اگر در آنجا کاربری موافق است، شاید بتوان راهکاری برای آن ارائه کرد؛ اما خواهش می‌کنیم کسانی که صاحب ملک هستند چه به صورت سند و یا قولنامه، ابتدا کاربری ملک را مشخص کنند که کاربری مسکونی و یا دیگر کاربری‌ها را داشته باشند.

رنجبر تأکید کرد: ما در این محدوده دو مشکل داریم یکی سند معلوم نیست و مالکیت متزلزل است و دیگری اینکه کاربری مشخص نیست؛ شهرداری قطعا نمی‌تواند جایی که کاربری آن باغ و فضای سبز است، پروانه‌ای برای احداث ساختمان مسکونی بدهد.

وی با اشاره به احتمال بازبینی در طرح اولیه پارک بزرگ تبریز خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون با کارفرما و مشاور طرح پارک بزرگ مقرر شد شهرداری طرحی پیشنهادی تهیه و به کمیسیون ارائه دهد و احتمالا در این طرح خواسته‌های شهرداری تغییر یابد و کم یا زیاد شود.

شهردار تبریز یادآور شد: ۲۵۰ هکتار از محدوده پارک بزرگ، در اختیار شهرداری است و ۲۵۰ هکتار دیگر دست مردم است. باید به غیر از ۱۰ درصد که تبدیل به کاربری‌هایی همچون پارکینگ می‌شود، باید بقیه محدوده پارک با ۴۰ میلیارد تومان تبدیل به پروژه‌ای گردشگری شود.

وی تأکید کرد: خواسته شهرداری این است که باید با ۵۰ الی ۱۰۰ میلیارد تومان، این پروژه را به عنوان منطقه‌ای گردشگری و بوم‌گردی احداث و با حفظ کشاورزی موجود و راه‌های روستایی که جاذبه گردشگری هستند، تبدیل به پروژه‌ای بزرگ شود.

رنجبر اعلام کرد: از کمیسیون شهرسازی و معماری خواستیم فرصتی برای ارائه طرحی خلاصه برای این کار داشته باشیم و از مشاور و طراح بخواهیم مطالعات خود را انجام دهند چرا که با وضعیت موجود، اعتبار درخواستی به صرفه نیست.