عزم جدی مدیریت ارشد استان آذربایجان شرقی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه
عزم جدی مدیریت ارشد استان آذربایجان شرقی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

[ad_1] روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در پاسخ به چاپ مطلبی درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در روزنامه آرمان امروز، اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن کامل این اطلاعیه به این شرح است: در پی درج مطلبی با موضوع “آخرین وضعیت اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه” در شماره ۳۹۵۷ مورخ ۲۲/۴/۱۴۰۱ آن روزنامه و […]

[ad_1]

روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در پاسخ به چاپ مطلبی درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در روزنامه آرمان امروز، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

در پی درج مطلبی با موضوع “آخرین وضعیت اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه” در شماره ۳۹۵۷ مورخ ۲۲/۴/۱۴۰۱ آن روزنامه و طرح موارد خلاف واقع، موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود. مقتضی است نسبت به چاپ آن، طبق مفاد قانون مطبوعات اقدام نمایید.

۱٫ نقل قول منتسب به استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر پایان کار ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌هیچ وجه صحت نداشته و قویاً تکذیب می‌شود. برگزاری مستمر جلسات شورای منطقه‌ای احیای این دریاچه، نشان‌دهنده اهتمام مسئولان استان برای تحقق اهداف این ستاد و پیگیری اجرای مصوبات آن است.

۲٫ ادعای نقل شده از زبان جناب آقای تجریشی مبنی بر اینکه استاندار آذربایجان شرقی هیچ اهمیتی به وضعیت دریاچه نمی‌دهد و درخواست برگزاری جلسات ستاد احیای دریاچه را بی‌جواب می‌گذارد، در حالی است که جلسه شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه تنها ۲ ماه بعد از انتصاب آقای خرّم به سمت استانداری با حضور شخص ایشان و آقای تجریشی در ۲ دی ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد؛ ضمن اینکه استاندار آذربایجان شرقی در نخستین روز مسئولیت خود از پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و خط انتقال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه که مهم‌ترین پروژه استانی از سری پروژه‌های احیای نگین فیروزه ای آذربایجان است، بازدید کرده و بر تسریع در عملیات اجرایی آن تأکید کرده است. پیگیری های مدیریتی و کارشناسی، ازجمله حضور فعال معاون عمرانی استاندار و مدیران دستگاه‌های مرتبط در جلسات ستاد احیا در تهران و ارومیه، در طول ماه‌های گذشته مداوماً در جریان بوده و دومین جلسه شورای منطقه‌ای نیز حسب تاکید دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، تشکیل، گزارش اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان اخذ و روند پیشرفت طرح‌های احیای دریاچه بررسی شده است.

۳٫ استاندار آذربایجان شرقی همواره در جلسات و برنامه‌های مرتبط با موضوع محیط زیست و دریاچه ارومیه بر عزم جدی استان در اجرای طرح‌های احیای این دریاچه تأکید کرده و خطاب به مدیران استانی متذکر شده است که باید پیگیری‌های لازم برای تحقق اعتبارات مصوب و بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب به دریاچه انجام شود. آقای خرّم همچنین با تصریح بر این نکته که هیچ ملاحظه‌ای درخصوص انجام وظایف دستگاه‌های استانی نداریم، اظهار داشته است که کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی بویژه برخورد با برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی و سفره‌های زیرزمینی و اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شود. مدیریت مصرف منابع آبی استان جهت اختصاص مازاد به دریاچه ارومیه یکی از سیاست‌های اتخاذ شده در این خصوص در استان بوده است. همچنین پیگیری و مکاتبات متعددی با دستگاه‌های ملی مسئول جهت تسریع در اجرای پروژه‌ها و تخصیص اعتبارات موردنیاز طی مدت خدمت انجام گرفته است. پیگیری فرا‌استانی طرح‌های احیا از جمله طرح‌های آب‌رسانی به دریاچه ارومیه نیز در قالب جلسات، مکاتبات و بازدیدها انجام گرفته است.

۴٫ دولت سیزدهم، احیای دریاچه ارومیه را یک ضرورت راهبردی برای منطقه شمال غرب کشور می‌داند و قصد دارد تا گام‌هایی که برای تحقق این هدف برداشته شده را به سرانجام برساند. در جریان سفر استانی هیأت دولت به آذربایجان شرقی نیز اعتبارات مناسبی را برای تکمیل پروژه‌های احیا نظیر تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز تصویب کرد. رئیس جمهور محترم در جریان این سفر، احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های دولت عنوان کرده و با اشاره به اینکه در دولت گذشته، اقداماتی برای این مساله انجام شد، اما به نتیجه قطعی نرسیده است، بر تکمیل این اقدامات تاکید کردند. استانداری آذربایجان شرقی از دستگاه‌های پیشرو در این زمینه بوده و گزارش اقدامات انجام‌گرفته به استحضار ریاست محترم جمهور، معاون اول محترم و سایر مقامات عالی دولت می‌رسد.

۵٫ انتظار می‌رود رسانه‌ها با دقت‌نظر مضاعفی به تولید محتوای خبری پرداخته و با فاصله گرفتن از هرنوع غرض‌ورزی، جلب مشارکت جوامع محلی و مطالبه‌گری مصلحانه برای اجرای کامل طرحهای احیای دریاچه ارومیه را جایگزین نگاه هیجانی و سیاست‌زده کنند.
 

[ad_2]