عراقچی: خوشحالیم تعامل بین تیم مذاکره کننده و مجلس وجود دارد
عراقچی: خوشحالیم تعامل بین تیم مذاکره کننده و مجلس وجود دارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (یکشنبه) پس از حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز گفت: درباره مذاکرات وین و آنچه گذشته و نتایجی که تا […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (یکشنبه) پس از حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز گفت: درباره مذاکرات وین و آنچه گذشته و نتایجی که تا الان حاصل شده، پیشرفت‌هایی که بوده و مشکلاتی که وجود دارد و مسائل اصلی خدمت نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی ارائه دادم.

وی افزود: جلسه بسیار مفصلی بود و نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید.

عراقچی ادامه داد: الحمدالله نقطه نظرات نمایندگان برای ما مفید است و همیشه مفید بوده و بنده به صورت مفصل گوش دادم و نقطه نظراتی بود که می‌تواند در ادامه مسیر به ما کمک کند.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: خوشحال هستیم این تعامل بین تیم مذاکره کننده و مجلس وجود دارد و گزارش‌های ما به استحضار نمایندگان محترم مجلس می‌رسد.

گفتنی است ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود: براساس گزارش آقای عراقچی در این مذاکرات تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با توجه به منطق دیپلماسی خود برای رفع تحریم‌ها توانسته‌اند بخش زیادی از تحریم‌ها را به مرحله‌ای برسانند که طرف های غربی و آمریکایی بپذیرند که آنها باید رفع شود، اما کماکان بخش مهمی از تحریم‌ها باقی مانده است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ۲۹ اردیبهشت ماه و بعد از نشست اخبر کمیسیون مشترک برجام در وین در اظهاراتی با بیان این‌که به چارچوب توافق رسیده‌ایم، گفت: متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است. (جزییات بیشتر)

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شد و آخرین دور نیز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار و پس از آن هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگشتند و مقرر شد مذاکرات در این هفته از سر گرفته شود.