ظریف: فرمایشات نبویان شرم‌آور است/ به خاطر این تهمت رسماً عذرخواهی و توبه کنند
ظریف: فرمایشات نبویان شرم‌آور است/ به خاطر این تهمت رسماً عذرخواهی و توبه کنند

وزیر امور خارجه درباره برخی ادعاهای مطرح شده به نقل از او در خصوص سردار قاسم سلیمانی، تأکید کرد: با توجه به علاقه‌ شخصی و رابطه بسیار خوبی که با سردار سلیمانی دارم این موضوع را پیگیری حقوقی خواهم کرد چرا که این حرف برای بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه گران تمام شد […]

وزیر امور خارجه درباره برخی ادعاهای مطرح شده به نقل از او در خصوص سردار قاسم سلیمانی، تأکید کرد: با توجه به علاقه‌ شخصی و رابطه بسیار خوبی که با سردار سلیمانی دارم این موضوع را پیگیری حقوقی خواهم کرد چرا که این حرف برای بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه گران تمام شد مگر اینکه ایشان خودشان معذرت خواهی و از آن مهمتر توبه کنند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره ادعای مطرح شده در خصوص تحویل سردار قاسم سلیمانی در قبال برخی امتیازات، که اخیرا به نقل از سید محمود نبویان، یکی از نمایندگان سابق مجلس منتشر شده، اظهار کرد: فرمایشات ایشان شرم‌آور است و من حتماً از ایشان می‌خواهم به خاطر این تهمت بسیار ناروایی که به وزیر امور خارجه بلکه به جمهوری اسلامی ایران زدند رسماً عذرخواهی و توبه کنند.

ظریف تأکید کرد: من به عنوان یک برادر بسیار کوچک‌تر به ایشان پیشنهاد می‌کنم این کار را حتماً سریع‌تر انجام دهند. وگرچه من هیچ‌گاه علاقه‌ای به پیگیری حقوقی نداشتم، حتماً این کار را می‌کنم. اگر من می‌خواستم تاکنون بسیاری مسائل را پیگیری حقوقی کنم باید یک اتاق در دادگستری اجاره می‌کردم از بس از این تهمت‌ها به ما زدند. اما این یک مورد را با توجه به علاقه‌ شخصی و رابطه بسیار خوبی که با سردار سلیمانی دارم پیگیری خواهم کرد چرا که این حرف برای بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه گران تمام شد مگر اینکه ایشان خودشان معذرت‌خواهی و از آن مهمتر توبه کنند.

وی در ادامه در خصوص اعلام وضع تحریم‌های جدید و موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: آمریکایی‌ها باید به این نتیجه برسند که چون ما امنیت و پیشرفت اقتصادی‌مان را از مردم می‌گیریم این کارها تأثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد و حتماً به موقع اقدام می‌کنیم و قبلاً هم اقداماتی انجام داده و به سایر اعضای ۱+۵ اطلاع داده‌ایم که این اقدام، اقدامی مخرب در قبال برجام است و آنها باید اقداماتی برای ممانعت انجام دهند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به اقدام تروریستی انجام شده در کابل اظهار کرد: کل سفارت ما تخریب شده و من در داخل جلسه هیأت دولت خبردار شدم که یک وسیله انفجاری قوی در نزدیکی سفارت ما در کابل منفجر شده که متأسفانه خسارات سنگینی به ساختمان سفارت وارد شده بعضی همکاران ما جراحات سطحی برداشتند. به لطف خدا فاجعه‌ای برای همکاران ما به وجود نیامده اما متأسفانه تعدادی از افراد در آن منطقه کشته شدند که ما به دولت افغانستان و به خانواده‌های قربانیان تسلیت عرض می‌کنیم.

وی افزود: این مسأله نشان‌دهنده آن است که تروریسم تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانی می‌گیرد که کشورهای منطقه باید هرچه سریع‌تر به جای اینکه سراغ بیگانگان بروند، متحد شوند و با تروریسم تکفیری مقابله کنند که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر بدون استثناء همراه همه کشورهای منطقه است و ما همواره کنار دوستان خود در کشور افغانستان بوده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد.

ظریف تصریح کرد: خوشحالیم همکاران‌مان که در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل در پیشبرد منافع ملی این خطرات را تحمل می‌کنند، ‌سالم هستند.

ظریف همچنین گفت: هم‌زمان با برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری و شوراها در جمهوری اسلامی ایران که نمایانگر حاکمیت مردم بود و در واقع نمایانگر آن واقعیتی بود که جمهوری اسلامی قدرت و ثبات خود را در این ۳۸ سال از آن گرفته و بر اساس همین باثبات‌ترین کشور در منطقه است، تلاش‌هایی برای پیگیری برخی سیاست‌ها انجام شد که از ابتدا معلوم بود این حرکت، حرکت ناموفقی است و بر اساس برخی ملاحظات کوته‌بینانه سیاسی مطرح شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است منطقه قسمت مهمی از امنیت ما است و ما برای امنیت خود به منطقه‌ای امن نیاز داریم، لذا تلاش‌هایی که برای ایجاد اختلاف و تفرقه می‌شود را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم و معتقدیم که به جای تلاش برای پیدا کردن راهکارهایی برای فرار از واقعیت‌های منطقه، باید دید چه عواملی باعث افراط‌گرایی در منطقه و گسترش تروریسم شده که با کسانی که خود عامل این وضعیت بودند به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وزیر امور خارجه در خصوص مطرح شدن مصادره ضمنی بخشی دیگر از بنیاد علوی از سوی آمریکایی‌ها، اظهار کرد: بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیروابسته به دولت ایران و سازمانی مستقل است که در ایالت نیویورک ثبت شده و خود آنها مسئولین و وکلایی دارند که این کارها را دنبال می‌کند و موضوعی نیست که به جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته باشد و ارتباط فقط به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی و خیریه است که فعالیت‌های نوعدوستانه و آموزشی داشته و من به دلیل اینکه در نیویورک بودم اینها را می‌دانم.

ظریف تأکید کرد: هرگونه اتهامی در مورد ارتباط این موسسه با جمهوری اسلامی ایران از نظر جمهوری اسلامی بی‌اساس است چون کشور ما نقشی در این موسسه نداشته است.

وی همچنین درباره برخی اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص اینکه یک هواپیمای سعودی حریم هوایی ایران را نقض کرده است، افزود: من هم وقتی دیروز این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شنیدم به ستاد کل زنگ زدم و سوال کردم چرا که وزارت امور خارجه هیچ وقت درجریان نبوده و فکر می‌کنم وزارت دفاع نیز در جریان نبوده است.

ظریف یادآور شد: اتفاقی خیلی معمولی افتاده و هواپیمایی با یک مسیر پروازی ثبت شده در مسیر هواپیمایی کشور ما وارد کشور شده و می‌خواسته مسیر را تغییر دهد و مبدأ و مقصد خود را عوض کرده بود. این هواپیما حامل کارشناسان نفتی بوده و این اطلاعاتی است که من دیروز کسب کردم.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: روش معمول این است که مسئولین هواپیمایی کشور با پدافند هماهنگ می‌کنند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند که یا بنشیند و مسیرش را اصلاح کند و یا برگردد که هواپیما نیز تصمیم می‌گیرد برگردد و در هیچ یک از این مراحل وزارت امور خارجه نقش،‌ دخالت و اطلاعی نداشته و نباید هم داشته باشد چرا که این کاری عادی و معمولی در میان پروازها است و نمی‌توان منظور سیاسی به آن اضافه کرد.