ضرورت توسعه کشت گیاهان داروئی کم آب بر در استان
ضرورت توسعه کشت گیاهان داروئی کم آب بر در استان
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تخصیص اعتبار هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های ستاد احیا جزو درخواست‌های استانداری و ستاد احیای دریاچه ارومیه در سفر ریاست جمهوری به استان است، گفت: با تامین اعتبار این سه پروژه، از سال آتی نیازی به تخصیص هزاران میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های ستاد احیای دریاچه نیست. 
به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در هشتم مرداد ماه، گفت: تراز آبی دریاچه برابر با ۱۲۷۱٫۶۱ است که نسبت به سال گذشته یک متر و هفت سانتی متر افزایش یافته است، وسعت دریاچه نیز سه هزار و ۳۶ کیلومترمربع بوده که در مقایسه با سال گذشته ۹۸۸ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که نسبت به سال گذشته دو میلیارد و ۷۹۰ میلیون متر مکعب آب آن افزایش یافته است، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر مطلوب استان و اقدامات انجام شده توسط ستاد احیا از جمله لایروبی و درزگیری دریچه‌ها، دریاچه ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به بحث کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان یکی از راه‌های گسترش استفاده از محصولات کم مصرف آبی در حوضه‌ی دریاچه ارومیه است، معتقدم بحث کشت گیاهان دارویی که در برخی موارد نیز نیازی به آبیاری ندارند، باید در استان توسعه یابد.
وی بیان کرد: پتانسیل‌های بسیار خوبی در زمینه‌ی کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی وجود دارد و امروز جلسه‌ای نیز در خصوص نحوه‌ی لینک شدن کشاورزان با تاجران گیاهان دارویی برگزار و مباحث و مشکلات مربوط به کشت گیاهان دارویی در آن مطرح شد.
ساعی با بیان این‌که کشت پنج نوع گیاه دارویی به عنوان پایلوت در آذربایجان شرقی مطرح شد، گفت: قول‌هایی از طرف مدیر طرح گیاهان دارویی برای حمایت‌ از کشت گیاهان دارویی در استان داده و مقرر شد کشت این پنج گیاه دارویی در استان، مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرند.
وی در خصوص تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل تابستان، گفت: هنوز راهکار موثر و اساسی برای کاهش تبخیر آب یافته نشده است، در این خصوص با دانشگاهیان وارد مذاکره شده‌ایم تا تبخیر آب دریاچه را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: تبخیر آب دریاچه امسال نیز رخ می‌دهد ولی باتوجه به روند کاهشی تراز دریاچه، پیش بینی می‌شود، سطح دریاچه تا پایان شهریور و مهر ماه سال جاری از تراز آبی ۱۲۷۱ متر کاهش نیابد.
ساعی ادامه داد: بدترین شرایط دریاچه ارومیه در تراز آبی ۱۲۷۰٫۰۴ متر بود که اکنون نسبت به سال‌های گذشته یک متر افزایش یافته است.
وی با اشاره به پروژه‌های اولویت‌دار ستاد برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: یکی از این پروژه‌ها انتقال آب زاب کردستان به دریاچه است که تاکنون نزدیک به ۳۰ کیلومتر از این تونل حفاری شده است، با احداث این پروژه سالانه نزدیک به ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره‌ی دریاچه منتقل می‌شود.
وی با اشاره به تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه‌ی شهر تبریز، گفت: این پروژه نیز بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بخش مایع آن تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعب آب به پیکره‌ی دریاچه منتقل می‌کند.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همچنین با اتمام پروژه‌ی مدول سوم تصفیه خانه‌ی ارومیه، ۵۵ میلیون مترمکعب آب به طور سالانه به پیکره‌ی دریاچه منتقل می‌شود.
  • منبع خبر : ایسنا