ضرورت تغییر نگرش به مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر
ضرورت تغییر نگرش به مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌ شرقی گفت: تغییر نوع نگاه و نگرش به مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر ضروری است.

علیار راستگو در نشست هم اندیشی با هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ افزود: نوع نگاه به مسایل این حوزه می تواند هم در جهت حل مشکلات آن ها باشد و هم سدی در برابر آن ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر دارای ظرفیت بالایی در جامعه است، اظهار داشت: از ظرفیت این حوزه باید برای بیان مسایل و مشکلات جامعه بهره مند شد چراکه مردم راحت تر حرف های هنرمندان را به عنوان گروه های مرجع قبول می کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر، گفت: فعالان این حوزه نیز مانند سایر حوزه ها با شیوع ویروس کرونا متحمل سختی و مشقت شدند و دستگاه های ذیربط باید از آن ها حمایت کند.

راستگو، ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات زیادی وجود دارد که باید با برگزاری نشست های دوره ای با حضور مسوولان ذیربط و هنرمندان حوزه فرهنگ و هنر این مشکلات شناسایی و در جهت رفع آن ها اقدام شود.

وی یادآوری کرد: بودجه فرهنگی کشور باید در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا از طریق این وزارتخانه در بخش های فرهنگی و هنری هزینه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه از نزدیک با مشکلات و مسایل حوزه فرهنگ و هنر آشنایی کامل دارم، گفت: با توجه به تنوع فعالیت های این اداره کل تلاش شده تا ارتباط با تمام بخش های مجموعه حفظ شود و گفتمان فرهنگ و هنر در استان گسترش یابد.

محمد محمدپور، افزود: نگاه ساختاری به حوزه فرهنگ و هنر ضعیف بوده و این نگاه هم از طرف خود هنرمند، هم از منظر فرهنگ و هنر و هم از سوی مدیران ارشد است.

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر آسیب زا است، اظهار داشت: این حوزه از نظر فضای فرهنگی و هنری با کمبود مواجه است به طوری که سرانه فضای فرهنگی و هنری استان به ۲ سانتی متر و در خوشبینانه ترین حالت به ۴ سانتی متر می رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: فرهنگ و هنر، حوزه زاینده ای است و در اقتصاد کشور می تواند نقش موثری ایفا کند و نباید به این حوزه با دید مصرفی نگاه کرد.

محمدپور، ادامه داد: اگر به این حوزه یک واحد هزینه شود می توان ۱۰ برابر از آن را سود برد و در این رابطه باید تولیدات به ثروت تبدیل شود و نگاه مدیران و بخش خصوصی به این حوزه تغییر یابد.

وی یادآوری کرد: عزم و اراده، اعتماد و همراهی و اعتبار و بودجه از الزامات رفع مشکلات این حوزه بوده و با توجه به کمبود منابع دولتی باید بخش خصوصی پای کار بیاید و بداند که این حوزه درآمدزا است.

محمدپور، اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر استان در سال ۷۶ را حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در ان زمان از این میزان اعتبار، ۱۵۰ میلیون تومان برای کمک به حوزه فرهنگ و هنر تخصیص یافته بود و اعتبار زمان کنونی حوزه فرهنگ و هنر استان ۱۴ میلیارد تومان است که از این میزان یک میلیارد تومان برای کل فرهنگ و هنر استان تخصیص می یابد.