شیرینی «قرابیه» تبریز ثبت ملی شد
شیرینی «قرابیه» تبریز ثبت ملی شد

به گزارش قلم پرس، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال برگزاری جلسه شورای ملی میراث ناملموس و غنی بودن آذربایجان شرقی در دارا بودن آثار ناملموس فاخر و ارزشمند، ۱۲ پرونده پیشنهادی استان که در صدر آن‌ها شیرینی «قرابیه» تبریز قرار داشت، به ثبت ملی رسید. وی افزود: در […]

به گزارش قلم پرس، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال برگزاری جلسه شورای ملی میراث ناملموس و غنی بودن آذربایجان شرقی در دارا بودن آثار ناملموس فاخر و ارزشمند، ۱۲ پرونده پیشنهادی استان که در صدر آن‌ها شیرینی «قرابیه» تبریز قرار داشت، به ثبت ملی رسید.

وی افزود: در این جلسه شیوه تهیه شیرینی سنتی قرابیه تبریز، شیوه تهیه غذای سنتی «سوت اوزی شورباسی» در وایقان شهرستان شبستر، خرمن‌کوبی با ول و مهارت ساخت خیش سنتی در روستای بهل از توابع شهرستان اهر، مهارت بافت فرش کناره در روستای آغ بولاغ سفلی و مراسم «علم دیبی» در روز تاسوعا در روستای ارزیل شهرستان ورزقان به ثبت رسید.

حمزه زاده، مهارت شخم زنی سنتی در روستاهای بهل اهر و اردشیر کندی ورزقان، سبدبافی در شهرستان های اسکو، مراغه و ورزقان، مراسم «پیر داغی» در روستای کویج از توابع شهرستان هریس، گویش تاتی در کرینگان ورزقان، مراسم «مصلی» در روستای هریس از توابع شهرستان شبستر و مراسم عزاداری «ایچری شاخسئی» در منطقه قره داغ را دیگر آثار ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور عنوان کرد.

آذربایجان شرقی با زیبایی های طبیعی و با داشتن افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر،  ابنیه و اماکن تاریخی و باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی و همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، نخجوان و ترکیه و به عنوان دروازه اروپا، قابلیت های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد.