شکاف بین علم و فناوری باید پر شود/ ضرورت مقابله با سوءاستفاده‌های علمی و پژوهشی
شکاف بین علم و فناوری باید پر شود/ ضرورت مقابله با سوءاستفاده‌های علمی و پژوهشی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عدم توازن بین تولیدات علمی و پیشرفت‌های فناورانه در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: با وجود اینکه کشورمان در تولید علم رتبه نخست را در منطقه و جهان اسلام دارد، اما در تبدیل علم به محصول و فناوری وضعیت خوبی نداریم و باید تلاش کنیم تا این شکاف پر شود. دکتر […]

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عدم توازن بین تولیدات علمی و پیشرفت‌های فناورانه در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: با وجود اینکه کشورمان در تولید علم رتبه نخست را در منطقه و جهان اسلام دارد، اما در تبدیل علم به محصول و فناوری وضعیت خوبی نداریم و باید تلاش کنیم تا این شکاف پر شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در آئین اختتامیه جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اتفاقات مهمی در عرصه علمی کشور اتفاق افتاده و افتخار می‌کنیم که اکنون ۱٫۶ درصد از تولید علم در دنیا متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا، قدرت سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی را در مراکز علمی و دانشگاه‌ها جستجو می‌کنند، افزود: در دنیای امروز کشورهایی قدرتمند خواهند بود که دانش بیشتری تولید کنند.

پورمحمدی با اشاره به سابقه بیش از ۷۰۰ ساله علمی و دانشگاهی تبریز، گفت: امروز دانشگاه‌های ما در همه رشته‌ها می‌توانند متخصصان زبده‌ای تربیت کنند.

وی در عین حال از عدم توازن بین تولیدات علمی و پیشرفت‌های فناورانه در دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود: این شکاف را خود دانشگاه‌ها باید از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز فناوری و مراکز رشد پر کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بین تولیدات علمی و نیازهای جامعه تناسب کامل وجود ندارد، افزود: امروز بیش از ۲۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در استان داریم که اگر با اولویت‌های تحقیقاتی موسسات و سازمان‌ها هماهنگ شوند بخش عمده‌ای از مشکلات قابل حل است.

وی با بیان اینکه علم به سرعت در حال تغییر است، گفت: یکی از پیامدهای این امر، درهم‌آمیختگی علوم مختلف است و لازم است که دانشمندان علوم مختلف برای پاسخگویی به نیازها در کنار هم باشند.

پورمحمدی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی سطح مقالات و پژوهش‌ها، بر مقابله با سوءاستفاده‌های علمی در تولید مقالات و پایان‌نامه‌ها تأکید کرد و گفت: در این راستا بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، کمیته‌ای برای حمایت از مالکیت فکری در استان تشکیل خواهد شد.

وی همچنین با تبریک هفته پژوهش و قدردانی از محققان و پژوهشگران استان، از رسانه‌ها و مطبوعات خواست تا در فرهنگ‌سازی پژوهش و معرفی پژوهشگران برجسته اهتمام ورزند.

در این آئین از پژوهشگران و اساتید و دانشجویان برتر عرصه پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز تجلیل شد.