شاهد رشد و افزایش بافت فرسوده شهری در کشور هستیم
شاهد رشد و افزایش بافت فرسوده شهری در کشور هستیم
شهردار تبریز گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۱۰ درصد بافت فرسوده شهرها احیا می شد ولی شاهد رشد و افزایش بافت فرسوده شهری در کشور هستیم.

به گزارش قلم پرس، یعقوب هوشیار  در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم که با حضور سفیران بازآفرینی شهری بم، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد اظهار کرد: نرخ جمعیت‌پذیری شهرها با سرعت بالایی در کشور در حال افزایش است؛ اما نظام فنی و برنامه‌ریزی هم وزن با اهمیت این مسئله پیشرفت نمی‌کند.

وی افزود: محوریت توسعه همه‌جانبه کشورها در دنیا منوط به توسعه کلانشهرها است و  از این رو نظام تاب آوری شهری و مدیریت بحران در کلانشهرها باید در مورد توجه دولت باشد.

هوشیار با اشاره به اهمیت توجه به تاب‌آوری شهری در بلایای طبیعی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های توسعه پایدار شهر توجه به تاب‌آوری شهری در بلایایی طبیعی همانند زلزله و وضعیت کشور در خصوص مواجه با بلایایی طبیعی است.

وی اضافه کرد:به عنوان طراحان شهری باید نگاه نقادانه‌ای به مسایل شهری داشته  و جایگاه خود را در اجرای برنامه‌ مدون ۵ ساله مشخص کنیم.

شهردار تبریز با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در عمل به طرح‌های تفصیلی نیز گفت: در عمل به طرح های تفصیلی در کلانشهرها حتی  به پیشرفت ۳۵ درصدی نیز نرسیده‌ایم  و عیار عملکرد ما در مواقع بحرانی همچون زلزله مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد تغییر نگاه مدیران و نظام مهندسی و دانشگاه‌ها و ارتقای نگاه در موضوع بازآفرینی شهری هستیم که جای خوشحالی دارد.

هوشیار  با اشاره به مخاطرات طبیعی بالا در کلانشهرهای کشور یادآور شد: مخاطرات طبیعی در کلانشهرهای کشور من جمله تبریز بالا بوده و باید در نظام‌مندی مسائل پیشگیری و آمادگی و مقابله با بحران و بازسازی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/