سهم ۳.۲۷ درصدی کشاورزی آذربایجان‌شرقی در ایجاد ارزش افزوده
سهم ۳.۲۷ درصدی کشاورزی آذربایجان‌شرقی در ایجاد ارزش افزوده

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی صبح امروز در جلسه تدوین و نهایی سازی برنامه های رشد اقتصادی استان در بخش کشاورزی و آب اظهار کرد: در دولت جدید رویکرد دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد دنبال می شود که بخشی از این رشد از طریق ارتقای بهره‌وری و بخشی هم از طریق […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی صبح امروز در جلسه تدوین و نهایی سازی برنامه های رشد اقتصادی استان در بخش کشاورزی و آب اظهار کرد: در دولت جدید رویکرد دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد دنبال می شود که بخشی از این رشد از طریق ارتقای بهره‌وری و بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید محقق شود.

وی افزود: طبق برنامه ریزی هایی که صورت می‌گیرد ۴۰ درصد رشد هشت درصدی اقتصاد باید از محل ارتقای بهره‌وری و ۶۰ درصد هم از محل سرمایه گذاری ایجاد شود.

بهبودی تصریح کرد: دستیابی به رشد اقتصادی نمی تواند یک پروسه یکساله باشد و در رویکردهای کوتاه مدت و یا میان مدت باید نگاه ما چندین ساله بوده و رشد مورد انتظار در سال آینده و سال های بعدی محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی علاوه بر ظرفیتهای قانون بودجه اعم از اعتبارات و نیز منابع پیش بینی شده در تبصره ۱۸ بر لزوم توجه به تجهیز منابع غیردولتی همانند صندوق ها، اشکال مختلف تامین مالی جلب مشارکت بخش خصوصی و بازار سرمایه تاکید کرد. همچنبن سیاستگذاری و ارائه برنامه های نرم حمایتی و تسهیلگری و رفع موانع را مورد تاکید قرار داد.

این اقتصاددان متذکر شد: جایگاه فعلی بخش  کشاورزی استان مورد نقد است و اگر می خواهیم سرعت رشد اقتصادی استان از میانگین کشور بالاتر رود باید راه حلی پیدا کنیم که جایگاه بخش کشاورزی ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: قدرت خلق ارزش افزوده در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی از متوسط خلق ارزش افزوده در سایر بخش ها پایین است، بطوری که هر متر مکعب در بخش کشاورزی برای سه نفر و در بخش صنعت برای بیش از ۸۰ نفر ایجاد اشتغال می کند. 

بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: سهم بخش کشاورزی استان در GDPR و اشتغال نشان می‌دهد بهره‌وری نیروی کار در این بخش بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری است.

در ادامه جلسه محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی یکی از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی در بخش کشاورزی را ایجاد هلدینگ های کشاورزی دانست و گفت: لازم است در کنار پروژه‌هایی که صرفا وابسته به پول است به روش‌هایی مثل اصلاح فرایندها و برخورد مطلوب با صاحبان سرمایه در جهت جلب سرمایه گذاری فکر کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی هم متذکر شد: برای اینکه بحث‌های توسعه ای استان به سرانجام رسد باید نشست های ویژه ای با مدیران برگزار کنیم، از رفتارهای تک بعدی دستگاه ها خارج شویم و اقدامات علی حده ای انجام دهیم تا استان پیشرفت کند.

در این جلسه اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن تاکید بر  تفکیک ناپذیری فعالیت های آب و کشاورزی، به ارائه گزارشی در مورد پروژه‌های رشد هشت درصدی اقتصاد در این حوزه، اهمیت بخش کشاورزی و منابع طبیعی و وضعیت اراضی و سیمای کشاورزی استان پرداخت.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز وضعیت آبی، کشاورزی و سدهای آذربایجان‌شرقی را تشریح کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶