سفری با بوی خشت و گِل در بهترین هتل های سنتی و بومی یزد
سفری با بوی خشت و گِل در بهترین هتل های سنتی و بومی یزد
برای کسانی که در جستجوی یافتن رد پای تاریخ در ایران عزیزمان هستند، سفری با بوی خشت و گِل در بهترین هتل های سنتی و بومی یزد شدیدا پیشنهاد می‌شود. این سفر به ویژه با اقامت در خانه‌هایی از جنس گذشته به شما فرصت می‌دهد تا عطر تاریخ را به همراه بوی خانه‌های کهن خشتی در ریه‌هایتان احساس کنید و از این سفر، یادگاری عمیق از تاریخ سرزمین کهن‌مان را به خانه ببرید.

یزد شهر بادگیرها و نخستین شهر خشتی در جهان است که در میراث جهانی یونسکو با این عنوان به ثبت رسیده است. خانه‌های قدیمی این شهر همگی از خشت و گِل ساخته شده‌اند و بر بالای هر خانه قدیمی شهر میتوان، بادگیرهایی را مشاهده کرد که در زمان گذشته مانند تهویههای قوی هوا عمل میکردند. علاوه بر این یزد دومین شهر تاریخی جهان است و دیدنی‌های فراوانی دارد که همگی حس و حال قدیمی با بوی گذشته را دارند.

برای کسانی که در جستجوی یافتن رد پای تاریخ در ایران عزیزمان هستند، سفری با بوی خشت و گِل در بهترین هتل های سنتی و بومی یزد شدیدا پیشنهاد می‌شود. این سفر به ویژه با اقامت در خانه‌هایی از جنس گذشته به شما فرصت می‌دهد تا عطر تاریخ را به همراه بوی خانه‌های کهن خشتی در ریه‌هایتان احساس کنید و از این سفر، یادگاری عمیق از تاریخ سرزمین کهن‌مان را به خانه ببرید.

هتل های سنتی یزد را بشناسیم

شاید عبارت هتل سنتی برای برخی از مسافران چندان آشنا و مانوس نباشد. عنوان هتل‌های سنتی، به آن دسته از هتل‌ها اطلاق می‌شود که شیوه و شرایط پذیرایی آنها از مسافران به صورت سنتی باشد. این عنوان می‌تواند چند دسته اقامتگاه نظیر بوتیک هتل و بوم گردی را در خود جای دهد که هر کدام تعریف جداگانه‌ای دارند اما از آنجا که شیوه پذیرایی‌شان عمدتا به صورت سنتی است، در تقسیم‌بندی هتل‌های سنتی جای می‌گیرند. 

در واقع این نوع از هتل های یزد معمولا از تغییر کاربری خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی و تبدیل آنها به اقامتگاه‌های مدرن به وجود می‌آیند. شهر یزد که دارای خانه‌های قدیمی فراوانی است، یکی از بهترین مقصدها برای اقامت در هتل‌های سنتی‌ای است که از این تغییر کاربری حاصل شده‌اند. شما با اقامت در هتل‌هایی که یک یا دو قرن پیش خانه و محل زندگی مردمان معمولی بوده است، می‌توانید در تاریخ قدم زده و برای رفع خستگی در آن استراحت کنید.

بافت تاریخی خشت و گل در شهر یزد 

بافت تاریخی یزد یکی از بکرترین و وسیع‌ترین بافت‌های مسکونی در کشور عزیزمان است که محدوده‌ای در حدود ۷۰۰ هکتار را در بر میگیرد. این بافت تاریخی با خانه‌ها و کوچه‌های قدیمی خشتی است که در شهر یزد از سمت جنوب به خیابان کاشانی، از سمت شمال به خیابان دولت‌آباد، از شرق به محله فهادان و از مغرب به خیابان مطهری محدود شده و بیش از ۱۷۰۰ بنای ساخته شده از خشت و گل در آن وجود دارد.

هر چند یزد قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان است، اما بافت تاریخی حال حاضر شهر یزد، عمری در حدود هزار سال داشته و قدمت آن به قرن‌های اول و دوم هجری قمری می‌رسد. چندین بادگیر، آب‌انبار و کوچه‌های باریک در این بافت تاریخی به همراه خانه‌های سنتی و سایر جاذبه‌های گردشگری بخش‌های مختلف این بافت تاریخی را تشکیل میدهند. 

با دیدنی‌های بافت تاریخی شهر یزد آشنا شویم 

خانه‌های قدیمی با معماری خاص کویری، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ها در بافت تاریخی شهر یزد هستند که برخی از آنها نیز به هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند. معماری این خانه‌ها با گنبد، بادگیر و آب‌انبارها بسیار خاص و منحصر به فرد است و پشت‌بام‌های آن برای شب‌های تابستان در نظر گرفته شده‌اند. بسیاری از این خانه‌ها دارای حیاط‌، حوض و درخت‌های سرسبز سر به فلک کشیده نیز هستند. این خانه‌ها دارای بخش‌های مختلف بیرونی، اندرونی، تختگاه، تالار، هشتی هستند. از میان این خانه‌ها می‌توان به خانه‌های ایلخانی اشاره کرد که  هنوز هم قابل سکونت هستند. 

هم‌چنین در بافت تاریخی یزد رستوران‌های زیادی وجود دارند که در آنها با غذاهای لذیذ سنتی و غیرسنتی از مهمانان پذیرایی می‌شود و مسجد جامع یزد، آب‌انبار شش بادگیر، آب‌انبار کوچه‌بندان، مسجد چهارمنار یا میرخضرشاه، بقعه شمس‌الدین، و باغ دولت‌آباد بازار و میدان امیرچخماق نیز در این بخش از بافت تاریخی وجود دارند.

آشنایی با محله های بافت تاریخی خشت و گل

در بافت تاریخی یزد چندین و کوچه‌ باریک و گلی وجود دارد که به آنها کوچه آشتی‌کنان می‌گویند. عرض این کوچه‌های باریک به اندازه‌ای کم است که دو نفر هنگام راه رفتن در آنها، حتما با هم روبه‌رو شده و یا با هم برخورد کرده و اگر با هم قهر باشند، آشتی می‌کنند. کوچه‌های مسقف یا ساباط یکی دیگر از دیدنی‌های این بافت تاریخی است. 

کلیت بافت تاریخی یزد، به‌صورت چندین محله است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. این محلات تاریخی نام‌های فهادان، محله قلعه کهنه، محله مصلی، محله سرجمع، کوچه بیوک، خرمشاه، میرقطب، چهارمنار، ۶ بادگیر، محله یعقوبی، محله لب خندق و محله سر دو راه را دارند که محله فهادان و چهارمنار، در میان این محله‌ها، از همه قدیمی‌تر هستند.

یزد دارای چند هتل سنتی و بومی است؟ 

در یزد چیزی نزدیک به سی اقامتگاه اعم از هتل های بومی و سنتی، بوتیک هتل و بوم گردی وجود دارد که همگی را می‌توان در دسته بندی هتل سنتی جای داد. از آن جایی که اکثر خانه‌های قدیمی در این شهر خشتی بوده‌اند، بیشتر هتل‌های سنتی یزد به رنگ خشت و گل هستند و شما با اقامت در آنها عطر گذشته را به خوبی استنشاق می‌کنید. 

هتل‌های سنتی شهر یزد عبارتند از: اقامتگاه سنتی بوتیک شهرزاد، آلونک، اجاره بوم گردی خشت و خاطره، اقامتگاه سنتی خانه صفا، مجتمع اقامتی جنگل، اقامتگاه سنتی هفت خوان، مجموعه خانه سه نیک، بوم گردی دلخش، نقره، پارسیک، سرای درویش، تاج الملوک، خوان سالار، عمارت بانو، نارنجستان، یزدمهر، طارونه، فروردین، گیتی، دوستانه، پارس، رستم، بوتیک هتل عمارت مالمیر، خانه دیار، الهه، حوضخانه، مارکار و اوروزا. در ادامه به معرفی سه نمونه از این هتل‌های سنتی می‌پردازیم.

مجموعه خانه سه نیک

مجموعه خانه سه نیک یک هتل سنتی با مساحتی بالغ بر هزار متر مربع و دارای بخش‌های حیاط اندرونی حیاط بیرونی و نارنجستان است. این مجموعه و هتل سنتی دارای سیزده اتاق حیاط اندرونی و حیاط بیرونی است که به گرمی از مهمانان محترم پذیرایی میکند.

هتل سنتی طارونه 

هتل سنتی یا اقامتگاه بوم گردی طارونه (خانه گیوه‌چی) در مرکز شهر یزد و در قلب بافت تاریخی شهر واقع شده است. این بنا عمر طولانی داشته و بنای نخستین آن متعلق به دوره زندیه است. هتل سنتی طارونه را می‌توان یک موزه زنده به شمار آورد که چندین بار مرمت و برای اقامت مناسب مسافران در سال ۱۳۹۶ احیا شده است. ساختمان هتل سنتی طارونه دارای بادگیر، تالار بزرگ، قنات و سرداب، چایخانه و مطبخ است. یک حیاط باصفا و تعدادی تخت سنتی هم برای رفاه مسافران عزیز در حیاط قرار داده شده است.

مجموعه هتل سنتی گیتی

مجموعه سنتی گیتی یزد یک ساختمان قدیمی و یک هتل سنتی جدید است که در سال ۱۳۹۹ با هدف به بهره برداری رسیده است. ساختمان این مجموعه به دوران قاجاریه تعلق دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه به شیوه معماری دوره قاجار، دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است و مجموعا ۱۱ اتاق برای پذیرایی از مسافران محترم در آن وجود دارد.

انتهای پیام/