سرداران شهید آذربایجان در قاب هنر ویترای
سرداران شهید آذربایجان در قاب هنر ویترای

به گزارش قلم پرس از تبریز، این روزها نگارخانه مهرو ماه حوزه هنری تبریزر میزبان عموم شهروندانی است که به دنیای هنر علاقه مند هستند.آن هم هنر” نقاشی روی شیشه” که به هنر ” ویترای ” مشهور است. دو نفر از بانوان هنرمند شهرمان به نام های مریم فتح الله زاده و شلاله اقدم به […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، این روزها نگارخانه مهرو ماه حوزه هنری تبریزر میزبان عموم شهروندانی است که به دنیای هنر علاقه مند هستند.آن هم هنر” نقاشی روی شیشه” که به هنر ” ویترای ” مشهور است.

دو نفر از بانوان هنرمند شهرمان به نام های مریم فتح الله زاده و شلاله اقدم به صورت مشترک نمایشگاه ویترای خود را با عنوان” بلوغ” در نگارخانه مهر و ماه حوزه هنری برپا کرده و مقدم بازدیدکنندگان از این هنر زیبای ماندگار را گرامی می دارند.

در این نمایشگاه ۲۲ تابلو از آیات قرآنی به زیبایی با هنر ویترای  مزین شده و در کنار آن ۱۱ تابلوی ویترای مربوط به چهره سرداران شهید آذربایجان می درخشد.

شلاله اقدم و مریم فتح الله زاده که به صورت مشترک نمایشگاه ویترای” بلوغ” را برپا کرده اند تلاش نمودند تمام تکنیک های هنر ویترای را به خوبی در آثار خود به نمایش بگذارند.

هنر”نقاشی روی شیشه” قدمت زیادی دارد که می توان نمونه هایی از این هنر را در معماری کلیساها مشاهده کرد. همچنین رد پای هنر ویترای را می توان در پنجره های ارسی  خانه های سنتی قدیمی دید.

تزئین هنری، تکنیک هنری در تابلوهای نقاشی کارکرد دارد و به صورت صنعتی و فانتزی کار می شود.

در این نمایشگاه تابلوهایی به رنگ سیاه و چهره هایی به رنگ سفید جلوه خاصی دارد به طوری که خانم اقدم در گفت و گو با خبرنگار فارس در توضیح این کار می گوید: این هنر کنتراست در هنر نقاشی و ویترای است تا طرح به زیبایی خود را نشان دهد. انتخاب درست رنگ از جمله چهره سیاه و سفید و آیات قرآنی با طرح کاشی کاری سنتی و رنگ طلایی استفاده شده است تا جذابیت، زیبایی و جلوه گری آن بیشتر نمایان شود. هر کدام از این تابلوها با برنامه ریزی هدفمند و با دقت و جزئیات آن بررسی و ارزیابی شده است و ماحصل زحمت های ما بعد از چهارماه خلق این تابلوها و برگزاری این نمایشگاه شده است.

خانم شلاله اقدم در بخش دیگری از صحبت های خود به اشاره به علاقه خود به انواع رشته های هنری گفت: چون مادرم در رشته های مختلف هنری فعالیت می کرد من نیز از همان کودکی به هنر علاقه مند بودم،نقاشی رنگ روغن، تابلو دکوراتیو، کریستال بافی، نقطه کوبی، روبان دوزی، سرمه دوزی از جمله هنرهایی بود که تجربه کردم و در بین همه این هنرهای زیبا به هنر” نقاشی روی شیشه” یا همان ویترای علاقه عجیبی داشته و با تمام توان آن را انجام می دادم و الان ۱۲ سال است که در هنر ویترای به صورت حرفه ای کار می کنم.

 

  
وی با اشاره به دومین نمایشگاه ویترای خود گفت:اولین نمایشگاه ویترای را در نگارخانه میرعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار کرده بورونوشتدم و هدف از برگزاری نمایشگاه دیده شدن آثار هنری و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آثارهنری ارائه شده توسط شهروندان است. ما تلاش کردیم هنر ویترای را به بهترین شکل نشان دهیم.

و هم اکنون در گالری ” قاب ایران” مشغول تدریس و آموزش این هنر هستم.

اقدم با اشاره به اینکه تعدادی از جوانان همزمان اقدامات زیادی انجام می دهند تصریح کرد:تعدادی از جوانان همزمان در رشته های مختلف هنری فعالیت می کنند توصیه من به جوانان این است که یک شاخه هنری را انتخاب کرده و سعی کنند آن رشته هنری را در بهترین حالت ممکن انجام داده و به پایان برسانند. 

مریم فتح الله زاده نیز یکی دیگر از بانوان هنرمند هنر ویترای، حضور در کلاس نقاشی در سن کودکی را زمینه ساز علاقه مندی او به دنیای هنر ذکر کرد و گفت:از سنین کودکی با نقاشی آشنا شدم و سپس این علاقه مندی باعث شد هنر زیبای پاستیل گچی، رنگ روغن، اکریلیک، ملیله کاری و سایر هنرهای دستی مانند عروسک بافی، مکرومه بافی، کاردستی، گلدوزی، بافتنی و بسیاری دیگر از هنرهای دستی را یاد بگیرم.

 

وی ادامه داد: اولین نمایشگاهی که برگزار کرده ام نمایشگاه نقاشی پاستیل گچی با موضوع طبیعت آذربایجان بود.
وی با اشاره به انتخاب عنوان این نمایشگاه به اسم” بلوغ” گفت:گاهی اوقات در زندگی انسان ها اتفاقاتی رخ می دهد که انسان در یک شب چند سال بزرگ تر می شود و به اصطلاح به بلوغ معنوی می رسد.
فتح الله زاده ادامه داد: از آن جایی که این موضوع برای من رخ داده و باعث شده است رشد کنم و این رشد نیز با توسل به شهدا و آیات قرآنی در زندگی ام به وجود آمده است بنابراین عنوان این نمایشگاه را ” بلوغ” انتخاب کردم.

وی گفت: خردادماه تولد من است و به نوعی برگزاری این نمایشگاه هدیه تولدم به خودم است.
بانوی هنرمند تبریزی به جوانان توصیه کرد: هیچ وقت ناامید نشده و اعتقاد راسخ داشته باشند که پایان شب سیه سپید است.
  
نمایشگاه ویترای  نگارخانه مهر و ماه حوزه هنری تبریز  هر روز از ساعت  ۱۷ لغایت ۲۱  تا هفتم خرداد ماه با رعایت دستورات و پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است
وبانوان هنرمند  در این نمایشگاه به سوالات مطرح شده بازدید کنندگان عزیز پاسخگو بوده  و مقدم آنها را گرامی می دارند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰