زنگ خطر برای هندبال پایه/ رهبری: سطح کیفی نوجوانان باعث نگرانی است
زنگ خطر برای هندبال پایه/ رهبری: سطح کیفی نوجوانان باعث نگرانی است

به گزارش ایسنا، مهدی رهبری، سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران پس از پایان دومین اردوی تیم ملی نوجوانان درباره سطح آمادگی بازیکنان در دو مرحله اردوی آماده‌سازی اظهار کرد: به دلایل مختلف سطح کیفی بازیکنان باعث نگرانی است و با اهداف فدراسیون نیز مغایرت دارد. از عملکرد بازیکنان دعوت شده به دو اردوی شاهرود […]

به گزارش ایسنا، مهدی رهبری، سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران پس از پایان دومین اردوی تیم ملی نوجوانان درباره سطح آمادگی بازیکنان در دو مرحله اردوی آماده‌سازی اظهار کرد: به دلایل مختلف سطح کیفی بازیکنان باعث نگرانی است و با اهداف فدراسیون نیز مغایرت دارد. از عملکرد بازیکنان دعوت شده به دو اردوی شاهرود و اصفهان فیلم تهیه شده و این فیلم به فدراسیون و کارشناسان کمیته مربیان و آموزش فدراسیون تحویل داده شد تا بررسی شود چرا بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی نوجوانان و در سن ۱۷ سالگی درباره اجرای تکنیک‌های پایه یعنی تکنیک‌هایی که باید تا ۱۵ سالگی آموزش ببیند، متاسفانه ضعیف عمل می‌کنند. 

او افزود: من به عنوان سرمربی در مدت برگزاری دو اردوی آماده‌سازی تنها ۵ بازیکن از بین ۱۵۰ بازیکن داشتم که از لحاظ آمادگی جسمانی و قابلیت‌های حرکتی مستعد و آماده بودند و تنها دو یا سه بازیکن دارم که از لحاظ تکنیکی از صد امتیاز، سی یا چهل نمره می‌گیرند. این برای مربیان هندبال پایه زنگ خطر است که از سال‌ها قبل به صدا در آمده است. این شکاف آموزشی را می‌توان با تغییر در نحوه نگرش به هندبال پایه اصلاح کرد.

رهبری اضافه کرد: تکنیک‌های پایه و ساده هندبال نظیر دریافت و پاس توپ و هم‌چنین تکنیک‌های هماهنگی، سرعت و استقامت باید در پسران از سنین ۹ تا ۱۵ سال و در دختران از سن ۸ تا ۱۴ سال آموزش داده شود و بسیار مهم است این آموزش‌ها در این بازه زمانی رخ دهد. چرا که این سنین زمان طلایی برای یادگیری است و همین امر نقش حیاتی مربیان رده‌های پایه را بسیار پررنگ می‌کند.

وی در ادامه درباره تعداد نفرات دعوت شده به هر مرحله از اردو گفت: در مرحله اول اردوی اصفهان ۳۸ بازیکن دعوت و  ۳۲ نفر در اردو حاضر شدند. شش نفر به دلیل مثبت شدن تست کرونا در اردو حضور پیدا نکردند. از این تعداد شش بازیکن انتخاب شدند و در اردو باقی ماندند. در مرحله دوم اردوها نیز ۲۹ بازیکن دعوت شدند. در اردوهای آتی تیم ملی نوجوانان بهترین نفرات منتخب این دو مرحله دعوت خواهند شد.

او افزود: در دو مرحله برگزاری اردوی تیم ملی هندبال نوجوانان در شاهرود و اصفهان، حدود ۱۵۰ بازیکن در چهار گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند و تا این لحظه ۳۵ بازیکن را برای مرحله بعدی اردو تیم ملی نوجوانان انتخاب کردیم. این بازیکنان از ۱۴ استان و ۲۳ شهرستان هستند اما نکته قابل توجه این است که حدود ۷۰ درصد این بازیکنان از ۵ استان کشور هستند. در واقع بیان این نکته ضروری است که هر چه بازیکنان خوب و با استعداد بیش‌تری از استان‌های مختلف داشته باشیم، می‌توانیم نسبت به توسعه هندبال امیدوارتر باشیم.

انتهای پیام