رییس فدراسیون جهانی بدنسازی: قدر ایران را می‌دانیم
رییس فدراسیون جهانی بدنسازی: قدر ایران را می‌دانیم

به گزارش ایسنا، نشست خبری رافائل سانتونخا، رییس فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. سانتونخا در این نشست گفت: از این که در ایران حضور دارم و قرار است مسابقات فیتنس برگزار شود افتخار می‌کنم. هماهنگی و ارتباط بسیار خوبی با فدراسیون ایران داریم. ۲۰۲ کشور زیر نظر […]

به گزارش ایسنا، نشست خبری رافائل سانتونخا، رییس فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

سانتونخا در این نشست گفت: از این که در ایران حضور دارم و قرار است مسابقات فیتنس برگزار شود افتخار می‌کنم. هماهنگی و ارتباط بسیار خوبی با فدراسیون ایران داریم. ۲۰۲ کشور زیر نظر فدراسیون جهانی کار می‌کنند اما ایران به خاطر داشتن قهرمانان بزرگ و هم‌چنین محبوبیت بدنسازی در ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد. 

او افزود: قصد داریم میزبانی رقابت‌های قهرمانی جهان را به ایران بدهیم و در حال مذاکره در این‌باره هستیم. حضور رییس کمیسیون داوری فدراسیون جهانی در ایران نیز فرصت خوبی برای ارتقای داوری در این رشته است.

رییس فدراسیون جهانی بدنسازی خاطرنشان کرد: از روز گذشته ملاقات‌های خوبی با رییس کمیته المپیک و وزیر ورزش ایران داشتم و امروز نیز با رییس فراکسیون ورزش مجلس و دیگر نمایندگان مجلس ایران داشتم که مذاکرات بسیار خوبی بود. مربیان و داوران نسل جدید در ایران نیز بسیار فعال هستند و آینده خوبی دارند. باید خوش بینی، امید، زندگی سالم و ورزش پاک را هر چه بیش‌تر ارتقا دهیم. فدراسیون جهانی درواقع به تازگی به عضویت فدراسیون بین المللی ورزش‌های دانشگاهی درآمده و رییس فدراسیون ایران کمک زیادی در راه تعامل میان ما و فیزو دارد تا پرورش اندام نیز وارد بازی‌های یونیورسیاد شود.

برای حضور فیتنس، فیزیک کلاسیک نیز در بازی‌های آسیایی در حال مذاکره هستیم و مسوولان ورزش ایران نیز از این موضوع حمایت دارند. امیدوارم این هدف عملیاتی شود. هدف ورزش ما باید سلامتی باشد نه این که قهرمانان ما بعد از دوران ورزشی به خاطر دوپینگ یا مصرف داروهای خطرناک دچار مشکلات جسمانی شوند.

وی ادامه داد: در حال کار بر روی ۲ پروژه مهم با ایران هستیم و در حال نهایی شدن است. یکی میزبانی ایران از مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ و دیگری قهرمانی جهان ۲۰۲۳ و کنگره جهانی بدنسازی در خلال این رقابت‌ها است. ایران میزبانی و میهمان نوازی فوق العاده‌ای دارد و قطعا میزبانی این مسابقات به رشد صنعت توریسم در ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سانتونخا در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که ورزشکاران در صورت شرکت در مسابقات MPC با محرومیت از سوی فدراسیون جهانی مواجه می‌شوند یا خیر،  گفت: شرکت MPC یک شرکت خصوصی است که اقدام به برگزاری مسابقات می کند، در حالی که فدراسیون جهانی توسط کمیته المپیک آسیا یا نهادهای جهانی ورزش و آژانس جهانی ضد دوپینگ رسمیت دارد. تنها جایی که اسم رشته MPC در وادا و بخش دوپینگ است. اگر در ایران نیز سراغ وزارت ورزش و کمیته المپیک بروید می گویند IFBB متولی و مرجع رسمی پرورش اندام است. اگر ورزشکاری در مسابقاتی شرکت کنند که زیر نظر فدراسیون‌های ملی نباشند از نظر ما محروم می شوند اما اگر بخواهند به مسابقات ما برگردند می‌توانند با نظر فدراسیون‌های ملی و انجام تست دوپینگ در مسابقات ما شرکت کنند.

سانتونخا، در پاسخ به این سوال که فدراسیون جهانی چه کمکی به فدراسیون بدنسازی ایران و رشد این رشته می کند، خاطرنشان کرد: هم ما از ایران حمایت می کنیم و قطعا ایران نیز این حمایت را از ما دارد و بصورت تیمی کار می کنیم. بخاطر ارتباط خوب فدراسیون ایران با خبرگزاری‌های رسمی می‌تواند در پوشش مسابقات به ما کمک کنند.

وی درباره زمان قطعی شدن میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی جهان، گفت: با توجه به اینکه پیشرفت های خوبی در مذاکرات داشتیم و زیر ساخت‌های ایران از جمله ورزشگاه آزادی را دیدیم پیشرفت خوبی داشتیم و در کنگره جهانی این موضوع را اعلام می کنیم.

سانتونخا در پاسخ به این سوال که علی رغم اعلام همیشگی حمایت از ایران طی سال های گذشته، چرا در قبال غیبت ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۰ هیچ واکنشی نشان ندادید، گفت: سال ۲۰۲۰ یک سال عیر معمول بود و خیلی از فدراسیون های جهانی نتوانستند مسابقات خود را برگزار کنند و خیلی از کشورها نیز فعالیت خود را متوقف کردند، بنابراین این انتظار نبود که همه کشورها در مسابقات ۲۰۲۰ که در سال کرونا بود حاضر شوند.

وی درباره برنامه فدراسیون جهانی برای برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۱، گفت: کشورهای مختلف را تشویق می کنیم تا در رویداد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ حاضر شوند و از ورزشکاران نیز می خواهیم خود را آماده حضور در این مسابقات کنند. قرار است مسابقات جهانی را با بالاترین استاندارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم. سلامت ورزشکاران اهمیت زیادی برای ما دارد.

رییس فدراسیون جهانی بدنسازی در ادامه در پاسخ به این شوال که آیا مسابقات نچرال را به رسمیت می شناسید یا خیر، گفت: اگر در سایت وادا نگاه کنید چیزی با عنوان مسابقات نچرال یا در مقابل غیر نچرال نداریم. خودمان تحت قوانین ضد دوپینگ هستیم و در برگزاری مسابقات‌مان سعی در انجام ورزش پاک داریم. ما در مبارزه با دوپینگ جدی هستیم و با قاطعیت با دوپینگ مبارزه می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب رییس فدراسیون جهانی بدنسازی نیز مانند سایر فدراسیون جهانی در رشته‌های دیگر مثل فوتبال، کشتی و… است یا خیر، گفت: هر ۴ سال انتخابات فدراسیون جهانی برگزار می شود و تمامی سمت‌ها از طریق روال قانونی خود انتخاب می‌شوند.

سانتونخا در ادامه درباره راهکارهای فدراسیون جهانی برای مبارزه با اقداماتی مثل دوپینگ در این رشته و انجام ورزش پاک، اظهار کرد: آموزش انتی دوپینگ را در کشورهای مختلف انجام می‌دهیم چرا که به دنبال این هستیم که همه کشورها بصورت رایگان آموزش ببینند. ما نه تنها در دوران قهرمانی بلکه سال‌های پس از آن نیز خواهان سلامتی ورزشکاران‌مان هستیم.

رییس فدراسیون جهانی پرورش اندام درباره این که آیا حمایت عملی از درخواست ایران برای کسب کرسی در فدراسیون جهانی دارد یا خیر، گفت: نصیرزاده رییس کمیسیون ورزش‌های دانشگاهی فدراسیون جهانی است و ما از کسب کرسی توسط ایران قطعا حمایت می کنیم.

به گزارش ایسنا، پاول فیلبورن، رییس کمیسیون داوری فدراسیون جهانی بدنسازی نیز درباره ارزیابی خود از برگزاری سمینار داوری در ایران، گفت: قبلا ۵ بار برای آموزش داوری به ایران آمدم. ایران داوران خوبی دارد و برگزاری این سمینار نیز نتایج خوبی به همراه داشت.

وی درباره وضعیت داوری ایران و جایگاه رییس کمیته داوران ایران در فدراسیون جهانی، گفت: از این که امید جبلی، رییس کمیته داوران ایران در کنار ما سالیان درازی حصور دارند و در مسابقات زیادی معاون من در مسابقات بودند خوشحالم. او داوران را برای سمینارهای ما در ایران جمع می کنند و از تجربیات او استفاده می کنیم. او حضور تاثیرگذاری در مسابقات جهانی دارند. ایشان نایب رییس کمیسیون داوران فدراسیون جهانی است.

به گزارش ایسنا، عبدالمهدی نصیرزاده، رییس فدراسیون بدنسازی نیز با خیر مقدم به رییس فدراسیون جهانی بدنسازی، گفت: حضور او و دیگر مسوولان فدراسیون جهانی در این شرایط سخت در ایران نشان دهنده حمایت او از ایران است. ما از او می خواهیم رشته پرورش اندام وارد بازی های آسیایی شود. این درخواستی اشت که مسئولان ورزش ما نیز از آقای رافائل داشتند چرا که پرورش اندام می تواند به رشد جایگاه ایران در بازی های آسیایی کمک زیادی داشته باشد. قرار شد بخشی از این ماموریت بر عه ه ما و بخشی نیز بر عهده فدراسیون جهانی باشد.

وی افزود: علی رغم قدرت ایران در بدنسازی ما جایگاهی متناسب با قدرت ایران نداریم و خواستار کسب کرسی در آسیا و جهان هستیم. می خواهیم از قهرمانان تحصیلکرده ما در تدریس کلاس‌های فدراسیون جهانی استفاده شود. همچنین خواستار میزبانی رقابت های معتبر جهانی هستیم. خواسته چهارم ما نیز این است همانطور که ایران در برخورد با دوپینگ جدی است، این درخواست را داریم فدراسیون جهانی نیز برخورد جدی با معضل دوپینگ داشته باشد.

انتهای پیام